Hej kan någon hjälpa mig och se om denna karm är överfalsad. Jag behöver sätta in dörrar men att riva allt vet jag inte om jag orkar. Vikdörrar??? Vit dörrkarm med överfalsad profil nära ett dimmerströmbrytare på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en vitmålad dörrkarm med ett synligt gångjärnsfäste, eventuellt för en vikdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Enkla svaret är nej. En karm kan så att säga inte vara överfalsad. Det är dörren som sitter i karmen som är det ena eller det andra.
A. Överfalsad
B. Bara falsad, som är rimligt om falsdjupet i karmen är litet. Är dörren tunn (35mm var vanligt förr) så kan den vara helt ofalsad även om karmen verkar vara löjligt grund i falsen.
Ritad skiss visar A. Överfalsad dörrkant och B. Falsad dörrkant utan överfals.
Går inte att se vilken sorts dörr som suttit i karmen genom en bild på låssidan. Måtten kan ge ledtrådar men besvarar egentligen inte frågan heller.

Gångjärnen är en annan sak. Överfalsade dörrar har gångjärn som är vinklade så att centrum tapp kommer utanför falsen på dörren. Annars klämmer falsen och en överfalsad dörr går inte att öppna.
Schematisk teckning som visar sektion av en dörrkarm med överfalsade gångjärn i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så en bild på ett gångjärn kan svara på om dörren som suttit i karmen varit överfalsad.

Mvh Findus

PS. Om karmen är för grund för moderna innerdörrar finns det flera vägar runt problemet om du vill montera en ny dörr. Ett sätt är att falsa enl fig B. Ett annat sätt är att montera gångjärnen assymetriskt så att dörren ligger utanför karmen. Troligen behöver du hugga in både nya gångjärn och nytt slutbleck ändå, så det är egentligen inte mer arbete. Svårigheten ligger snarare i att hitta en dörr som passar i karmen. Standarder har ändrats. Om det ändå blir nödvändigt att beställa en dörr från ett snickeri så kan det vara lika bra att låta snickeriet göra ”rätt” dörr för husets ålder. Jag kan förstås inte svara för hur andra snickerier gör, men vi kan inte låta bli att plundra dörrar på handsmidda lås och snygga trycken och skyltar från tidigare epoker. Så det ligger en hel del gammalt skrot på hyllan. När tillfälle ges går det på det sättet att kunna leverera ”orginal”. Inbillar mig inte att någon egentligen bryr sig. Det är bara roligt och sparar för all del en del pengar. Lås finns som passar gammal standard men är kosmiskt dyrt jämfört med modern standard. DS.
 
Redigerat:
Dörrstängare monterad på en vit dörrkarm i ett dunkelt upplyst rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nyinstallerad dörrstängare på vitmålad dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
(y) Bra bilder på gångjärnen. Den typen av gångjärn är för överfalsad dörr. Hur du går vidare är en öppen fråga. Läs PS i förra inlägget.
Mvh Findus
 
Tack snälla nu måste jag verkligen fundera! Gamla dörrar är jätte dyra från snickerier!
 
Staffans2000
Kolla på Blocket.

Staffan
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.