Hej,

Har varit på väg att skruva fast en hasp i altandörren, för att slippa att den slår igen så fort det blåser det minsta lilla, men hade om möjligt velat undvika att skruva både i dörr och yttervägg.

Det är två dörrar, och på den med handtag sitter det en infälld dörrbroms. Jag vet inte exakt vad för modell, men gissningvis någon Assa Fix. Den dörren "låses" i öppet läge genom att man drar ner handtaget. (Via spanjoletten, om jag förstått korrekt).

Finns det någon liknande infälld dörrbroms som har en fast friktion, eller liknande, som kan användas på en dörr utan spanjolett, eller är det hasp som gäller? Har gogglat en del utan hitta någon spanjolettlös motsvarighet till Assa fix.

Jag ber om ursäkt ifall min terminologi lämnar lite att önska...

Det är alltså den högra dörren på bilderna nedan jag vill hitta en lösning till.

Infälld dörrbroms på öppen altandörr, mekanism nära dörrhandtaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppen altandörr i ett hem, med utsikt över en trätrall och trädgård, söker lösning för dörr utan spanjolett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det vanligaste sättet att uppnå önskad version är att man har en mötande spanjolett i det passiva dörrbladet (mötesdörr) med lika dan dörrbroms som du har i gångdörren vilket är ett alternativ om man beställer nya dörrar.
Det går att eftermontera men det är inte speciellt vanligt.
https://oem.assaabloyopeningsolutio...er/C-Spanjoletter-fonster-dorrar-ASSA-OEM.pdf
För eftermontage är det vanligare med enklare lösningar t.ex en hasp som ni föreslår eller utanpåliggande dörrbroms.

• Gilla
jaqob
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.