Vi flyttade in i ett hus med ett yale doorman lås (kopplat med verisure om det gör någon skillnad, vi har dock inte verisure kvar) och det är helt omöjligt att stänga dörren tyst. Den smäller så högt varje gång man öppnar och stänger att den väcker både mig och barnet på övervåningen, något som inte fungerar med att mannen jobbar skift. Finns det någon lösning på detta med nuvarande lås eller kommer problemet lösas med att byta till ett vanligt nyckellås eller annan modell av jale doorman?
Är så trött på detta nu och gör vad som helst för att få en tyst dörr. Vet inte vad det är för modell vi har nu så tar med en bild här också.
Är så trött på detta nu och gör vad som helst för att få en tyst dörr. Vet inte vad det är för modell vi har nu så tar med en bild här också.
Kan du göra en kort video där vi kan se och höra ljudet?
Tror du har rätt. För det går inte att motverka genom att hålla ner handtaget. Då blir det att byta till vanligt nyckellås. Vet du eller någon annan om det bara går att byta till ett sådant eller om det blir mer problematiskt (tex att hela dörren måste bytas)?1 123abc skrev:
Det följer standard så det bör bara vara att byta.
Beroende på vilket låshus du byter till så kan eventuellt slutblecket behöva bytas men även det ska passa rakt av.
Alla Connect låshus har samma kolvplacering/slutbleck så de passar utan att byta slutbleck.
Beroende på vilket låshus du byter till så kan eventuellt slutblecket behöva bytas men även det ska passa rakt av.
Alla Connect låshus har samma kolvplacering/slutbleck så de passar utan att byta slutbleck.
Produkter som diskuteras: "slutbleck"

Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Har ni provat att smörja upp ordentligt? Har märkt att det skiljer en del i vårt mellan nysmort och när det torkat upp och fylla med grus o damm. Mer klick klick än smäll smäll.M Mensei skrev:
Vad smörjer du med, och smörjer du "allt" som går ut i slutblecket i karmen?Tomtom79 skrev:
<edit>
Assa låsfett läser jag är rekommendation, är det vad du använder också?
Vårt lås är lite stimmigt, tycker jag.
Redigerat:
Tja, jag använder något liknande som jag har på flaska där hemma. Något multi-smörj. Inte 556, något lite mer tjockflytande. Kör en avfettningsspray först, torkar rent och smörjer sen. Det är inte ofta dock, vartannat år kanske. Men efter så klickar dörren fint när den går igen.FredrikR skrev:
Hmm jag har faktiskt inte testat smörja. Ska göra det, återkommerTomtom79 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden