2 498 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Dörr på långsida, mindre stabilt pga ej cc600 mellan reglar som går från hammarband till golv
Medlem
· Norrbotten
· 92 inlägg
Undrar om det är ett problem att sätta en dörr på långsidan av en attefallsstuga.
Jag har en nockbalk och takåsar som går ut från den med cc 600.
Men där dörren ska stå så kommer det då inte finnas någon regel från hammarband till golv,
däremot en verktikal kortling som ligger mot en horisontell kortling.
Här är en vacker bild som försöker förklara vad jag vill säga:
Gör detta något ?
Att just över denna regel så kommer det inte finnas samma stöd som för övrigt tak.
Jag har en nockbalk och takåsar som går ut från den med cc 600.
Men där dörren ska stå så kommer det då inte finnas någon regel från hammarband till golv,
däremot en verktikal kortling som ligger mot en horisontell kortling.
Här är en vacker bild som försöker förklara vad jag vill säga:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör detta något ?
Att just över denna regel så kommer det inte finnas samma stöd som för övrigt tak.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 724 inlägg
Medlem
· Norrbotten
· 92 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 724 inlägg
Sätt ett mellanrum mellan dörrkarm och liggande regel så eventuell nerböjning inte klämmer ihop karmen och du får plats att dreva.
Ska du ha skivor på väggen så behöver du inte en stående utan kör på liggande så blir det en "låda"
Ska du ha skivor på väggen så behöver du inte en stående utan kör på liggande så blir det en "låda"
Den regel som kommer att gå rakt igenom dörrhålet ska stå på den regel som sitter strax ovanför karmen , det kallas avväxling och är starkt , är du lite orolig så ta till en kraftig bit
125X45 på högkant ( håller en mindre bil )
125X45 på högkant ( håller en mindre bil )