Vi bor i villa byggd 1971 och mellan bodelen och garagedelen, som är i samma huskropp, sitter idag en vanlig tunn dörr som suttit där sedan huset byggdes. Denna är inte speciellt tät så tanken är att byta upp till en ny dörr.
Nu skulle ju denna dörr aldrig bli godkänd i ett nybyggt hus, men vilka krav gäller när man byter ut en befintlig "innerdörr" till garaget?
 
Vi har/hade samma konstruktion, vi bytte ut till en vanlig slät ytterdörr från Swedoor, för ca fem-sju år sedan.
Vi gjöt en 2cm hög klack nere som ”tröskel” samt sågade upp lite på höjden.
Fick knacka/såga putsen på sidorna, kommer inte ihåg om vi tog lite på betongblocken också.
 
Ok, men är det godkänt? Eller måste man uppgradera när man byter ut en sån dötrr till t.ex. EI30, som är krav vid nybyggnation?
 
S severinsen skrev:
Ok, men är det godkänt? Eller måste man uppgradera när man byter ut en sån dötrr till t.ex. EI30, som är krav vid nybyggnation?
Om du är oroligt lagd får du väl ta in en konsult som gör ett anbudsunderlag åt dig och specar vad du behöver för dörrbytet.
 
F fribygg skrev:
Om du är oroligt lagd får du väl ta in en konsult som gör ett anbudsunderlag åt dig och specar vad du behöver för dörrbytet.
Njae, kan inte säga att jag är oroligt lagd, men vill göra rätt från början. Tänker att någon på forumet kan ha kunskap och/eller erfarenhet, då jag kan tänka mig att många bytt ut sina gamla dörrar mellan hus/garage..
 
K
Samma situation hos oss, och gått i samma tankar. Skjutit på projektet för att det finns så mycket annat som är roligare. Följer tråden så får vi se vem som hinner först… ;)
 
  • Gilla
severinsen
  • Laddar…
Hör med försäkringsbolaget dom bör veta. Personligen skulle jag sätta en EI30.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Brandskyddskraven för ett hus måste leva upp till den brandskyddsnivå som gällde när huset byggdes. I ett gammalt hus kan fastighetsägaren själv vilja förbättra brandskyddet. Vid en större ombyggnad som innebär ändrad användning i ett gammalt hus ställs däremot nya krav. Då uppstår så kallade följdkrav som innebär att andra delar av byggnaden som påverkas av ändringen också måste leva upp till dagens brandkrav. Det gäller exempelvis trapphus i flerbostadshus vid en vindsinredning.
Nya krav på gamla dörrar - Stadsmuseet (stockholm.se)

men det vore dumt att inte sätta i en EI30 dörr om man byter
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
Brandskyddskraven för ett hus måste leva upp till den brandskyddsnivå som gällde när huset byggdes. I ett gammalt hus kan fastighetsägaren själv vilja förbättra brandskyddet. Vid en större ombyggnad som innebär ändrad användning i ett gammalt hus ställs däremot nya krav. Då uppstår så kallade följdkrav som innebär att andra delar av byggnaden som påverkas av ändringen också måste leva upp till dagens brandkrav. Det gäller exempelvis trapphus i flerbostadshus vid en vindsinredning.
Nya krav på gamla dörrar - Stadsmuseet (stockholm.se)

men det vore dumt att inte sätta i en EI30 dörr om man byter
Problemet för mig är att det är svårt att hitta dörr i rätt dimension (8x20) till rimlig kostnad. Så merkostnaden blir ju ganska stor om man jämför med en bätter innerdörr som inte är brandklassad. Även karmen ska ju vara brandklassad i så fall om man ska gå hela vägen.

Som du skriver är det nog de gamla normerna som gäller. Ska kolla med försäkringbolaget hur de ställer sig, just in case.
 
Min försäkringshandläggare verkade inte vara helt på det klara vad som gäller, men rekommenderade EI30, eller i alla fall en solid dörr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.