G
Hejsan! Hur hade ni gjort för att lättast dölja denna springa mellan taken? Har vart en innervägg där tidigare.
Har tänkt ha hålkälslist så om jag tvingas köra en bräda längs med eller liknande så får den ju inte vara tjockare än vad kanten på hålkälslisten är tänker jag för att det inte ska se konstigt ut?
Har tänkte Byggmax hålkäl furu:
https://www.byggmax.se/taklist-hålkäl-vit-p08615033
Och den kanten där är typ 8mm, så en bräda tjockare än det blir ju konstigt.
Det jag gjort själv är att jag fyllde i springan (det var en träbit längs med) med tak som jag kapade i rätt bredd.
Funderar på om det går att spackla, slipa och måla kanske? Blir ju kanske inte lika slätt som övriga taket, men samtidigt kanske det blir en sån sak ingen annan kommer se/tänka på? Va tror ni?

Uppskattar all hjälp!

• Synlig springa mellan takpaneler med en tänd taklampa, indikerar tidigare innervägg i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Springa mellan två vita takytor med synlig träbit och hålkälslist längs kanten.
    Skapa konto
  • Vy över en takspringa där två takytor möts med synlig träbit och skarvar, vid behov av täckning eller renovering.
    Skapa konto
Jag tror att det blir utmärkt. Det är precis som du säger ingen som står och stirrar upp i taket så ofta. Är det bara hyfsat slätt och samma färg på hela taket tänker man inte på det. Dessutom gör det inget att man ser att det varit två rum.

G
Jiji Jiji skrev:
Jag tror att det blir utmärkt. Det är precis som du säger ingen som står och stirrar upp i taket så ofta. Är det bara hyfsat slätt och samma färg på hela taket tänker man inte på det. Dessutom gör det inget att man ser att det varit två rum.
Tack för svaret. Du tänkte på det jag skrev om att spackla, slipa och måla? Vad ska jag köra för spackel då? Inte alls mitt ämne :)

Tack!

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vanligt väggspackel blir väl bra. Är det väldigt djupt kan du ju fylla lite med gipsspackel, eller husfix för den delen. Men förmodligen behövs det inte. Spackla springa först och låt torka enligt instruktion. Slipa om det behövs. Sedan spacklar du över igen så att det blir jämt och slipar. Ev får du spackla lite till och slippa igen. Måla sedan det du spacklat och försökvfå lite textur i färgen så att det blir likt resten av taket. Därefter målar du hela taket. Oftast behöver du två strykningarna med färg.
När hela taket är nymålat kommer man bara att tänka att det är fint med nymålat tak.

• Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G
Jiji Jiji skrev:
Vanligt väggspackel blir väl bra. Är det väldigt djupt kan du ju fylla lite med gipsspackel, eller husfix för den delen. Men förmodligen behövs det inte. Spackla springa först och låt torka enligt instruktion. Slipa om det behövs. Sedan spacklar du över igen så att det blir jämt och slipar. Ev får du spackla lite till och slippa igen. Måla sedan det du spacklat och försökvfå lite textur i färgen så att det blir likt resten av taket. Därefter målar du hela taket. Oftast behöver du två strykningarna med färg.
När hela taket är nymålat kommer man bara att tänka att det är fint med nymålat tak.
Grymt, tack för hjälpen!

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.