574 läst · 8 svar
574 läst
8 svar
Dölja rör i badrum
Hej! Vi ska renovera vårt lilla badrum utan toalett på ca 2 kvm. Det finns handfat och duschyta. Idag har vi synliga rör men vill gärna dölja dessa och undrar om det kommer ta utrymme från badrummet? Hur går man bäst tillväga för att bygga in rören utan att golvytan blir mindre?
Slang/rör får inte skarvas dolt, varför det kan bli ett ordentligt projekt.A Albin_H skrev:
Var har ni inkommande vatten? Kommer det genom golv/tak eller ur vägg?
Det finns kopplingsskåp som byggs in i väggen (lucka som kan öppnas utifrån), som möjliggör skarvning i vägg. Men jag vet inte om det hjälper er.
Börja det att redogöra för förutsättningarna.
Varför ska dom in i väggen, har monterats i urminnes tider synliga och är bara något estetiskt som går ur minnet med åren. Har så och bryr mig inte. Byggs dom in, så ska det vara en massa bestämmelser som ska vidtas. Inga skarvar inbyggda på tappvatten.
K Kardan79 skrev:Slang/rör får inte skarvas dolt, varför det kan bli ett ordentligt projekt.
Det finns kopplingsskåp som byggs in i väggen (lucka som kan öppnas utifrån), som möjliggör skarvning i vägg. Men jag vet inte om det hjälper er.
Börja det att redogöra för förutsättningarna.T
Tack! Vi har kopplingskåp idag. Badrummet ska rivas så vi har fria händer att utforma som vi vill. Målet är att dölja rör så länge som ytan inte minskar. Vet ej var vattnet kommer ifrån, hur påverkar det? Vi ser alla rör från nuvarande kopplingskåp och lägenheten är sekelsskifte på våning ett.K Kardan79 skrev:Slang/rör får inte skarvas dolt, varför det kan bli ett ordentligt projekt.
Börja det att redogöra för förutsättningarna.
Om det finns ett kopplingsskåp i badrummet idag, och det alltså är dit rören, på ett eller annat vis, är kopplade kan ni kanske gå vidare därifrån med PEX i väggen fram till den plats där duschblandaren ska sitta. Om det finns plats. Jag tror att det krävs typ 70mm för böjen.
Vill ni ha dold dragning både till dusch och handfat? Är bandarna och skåpet på samma vägg?
Om nu badrummet ska rivas, då kommer det byggas upp efter nuvarande standarder. Därmed kan utrymmet krympa något.
Vill ni ha dold dragning både till dusch och handfat? Är bandarna och skåpet på samma vägg?
Om nu badrummet ska rivas, då kommer det byggas upp efter nuvarande standarder. Därmed kan utrymmet krympa något.