Att ta bort gräset är väl att föredra, dock drygt att manuellt gräva bort skiten, brukar bara lägga markduk så brukar det mesta försvinna, men lite går ju igenom efter åren.
Så funderar på att hälla bensin lr något? Ogräsmedel är ju piss dyrt för många kvadrat....

Varför skall du döda gräset? Det lär ändå dö av brist på ljus när du bygger en trall över.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag lyckades döda gräs lite ofrivilligt genom att pensla ur en pensel med lacknafta. Efter någon vecka är gräset helt torrt/dött.

Jag rev bort en gammal altan i helgen som legat i mitten av gräsmattan typ, fanns inte ett enda grässtrå eller ogräs där under sedan förra året då vi la dit den. Har inte heller haft problem att det växt upp något under den innan det dött där under.
Ingen markduk och grävning innan.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ogräsättika? Gasolbrännare?

Vad du än gör, häll inte ut bensin. Allt tar sig ner till grundvattnet till slut och en droppe förorenar ett badkar.

Zenon Zenon skrev:
Att ta bort gräset är väl att föredra, dock drygt att manuellt gräva bort skiten, brukar bara lägga markduk så brukar det mesta försvinna, men lite går ju igenom efter åren.
Så funderar på att hälla bensin lr något? Ogräsmedel är ju piss dyrt för många kvadrat....
Mer markduk? Dubbla lager måste la räcka?

(O)gräs som växer under en altan kan också mycket väl ha etablerat sig ovanpå en ogräsduk. Löv och annan skit som ramlar genom trallen förmultnar och blir jord som det sedan växer i till slut.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Mer markduk? Dubbla lager måste la räcka?
Om TS tycker ogräsmedel är dyrt!
Så kommer det nog inte användas dubbla lager markduk:)

Räcker väl med ett lager markduk. Det växer inget igenom den, däremot kan det väl som sagts ovan växa ovanpå den efter ett tag, men under en trall växer det väldigt lite är min erfarenhet, för mörkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.