Hej, har backa till baksida, varpå där upp finns en plan yta.. men tagit bort en gärsgård så ca 20kvm är typ 30cm högre än resterande gräsmatta, skulle vilja bli av med den delen och senare gräva ut för hand, kommer inte åt med grävare..

Jag tänker att får man dödat all vegetation där så borde det bli lättare att forsla bort? Är typ verkligen en skabbigt ställe.

Hur dödar man gräsmatta? Har ogräsättika hemma.

Mvh
 
  • Gilla
Mgos
  • Laddar…
Z Zba skrev:
Hej, har backa till baksida, varpå där upp finns en plan yta.. men tagit bort en gärsgård så ca 20kvm är typ 30cm högre än resterande gräsmatta, skulle vilja bli av med den delen och senare gräva ut för hand, kommer inte åt med grävare..

Jag tänker att får man dödat all vegetation där så borde det bli lättare att forsla bort? Är typ verkligen en skabbigt ställe.

Hur dödar man gräsmatta? Har ogräsättika hemma.

Mvh
Försök omformulera din fråga. Det är väldigt svårt att förstå mer än att du vill sänka markhöjd.

Ta med ett bilder också.

Finns det någon specifik anledning till att sänka markyta? Vad ska marken användas till i fortsättningen?
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Om gräsmattan ska grävas bort finns väl ingen anledning att döda den. Du kommer ändå behöva ta bort ytan i bitar med rötterna, oavsett om den är grön eller brun. 20 kvm går snabbt att torva av med bra spade.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Försök omformulera din fråga. Det är väldigt svårt att förstå mer än att du vill sänka markhöjd.

Ta med ett bilder också.

Finns det någon specifik anledning till att sänka markyta? Vad ska marken användas till i fortsättningen?
A ledningen är för att komma i någorlunda höjd som den andra delen, denna delen har bara växt fritt så är fullt kaos och allt är ojämt och massa skir helt enkelt :) tänkte om man dödar allt borde det va lättare att forsla bort en varm dag?
 
Z Zba skrev:
A ledningen är för att komma i någorlunda höjd som den andra delen, denna delen har bara växt fritt så är fullt kaos och allt är ojämt och massa skir helt enkelt :) tänkte om man dödar allt borde det va lättare att forsla bort en varm dag?
Ska du fortfarande ha gräs på den ytan efter att du sänkt marknivån? Då vill du spara gräset, när du sänker marknivån så mycket så kommer jorden på den nivån vara helt tom på näringsämnen, så ska du ha gräs där igen så är det bäst att du gör ett 20cmx20cm och 10-20cm djupt rutnät med klumpar av jord med gräs på toppen när du gräver upp.

Sänker marken så mycket du vill plus tjockleken på jordklumparna och stoppar sedan tillbaka gräset igen. Det kommer att bli lite ojämnt men så fort gräset har börjat växa med god fart igen så fyller du på med några centimeter men toppdress.

Om du bara gräver bort jorden, slänger på ett tunt lager jord som du sår i så kommer du ha en yta med känslig matta som kommer att ta något år på sig att etableras till fullo, den processen kan du korta ner rejält om du sparar den bra jorden och redan etablerade gräset.
Ogräs kommer du få bråka med i båda fallen, kommer det en torr sommar kan nytt gräs i dålig/lite jord dö ut helt och hållet.

Om du zoomar in på bilden och kollar mot pallkragarna, det är fyra mindre ytor med "dött" gräs i den gröna ytan, där tog jag bort stenar och fyllde upp med matjord. Dom ytorna är det första som "dör" på sommaren.
Nära den runda busken är en lite ljusare yta där en odlingskrage stått, så jättebra jord men det två år gamla gräset är märkbart svagare än resten även om allt ser lika dant ut när allt är grönt.
 
  • En solig gräsmatta med skuggande träd och strödda trädgårdsredskap. Torra fläckar på gräset indikerar varmt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Ska du fortfarande ha gräs på den ytan efter att du sänkt marknivån? Då vill du spara gräset, när du sänker marknivån så mycket så kommer jorden på den nivån vara helt tom på näringsämnen, så ska du ha gräs där igen så är det bäst att du gör ett 20cmx20cm och 10-20cm djupt rutnät med klumpar av jord med gräs på toppen när du gräver upp.

Sänker marken så mycket du vill plus tjockleken på jordklumparna och stoppar sedan tillbaka gräset igen. Det kommer att bli lite ojämnt men så fort gräset har börjat växa med god fart igen så fyller du på med några centimeter men toppdress.

Om du bara gräver bort jorden, slänger på ett tunt lager jord som du sår i så kommer du ha en yta med känslig matta som kommer att ta något år på sig att etableras till fullo, den processen kan du korta ner rejält om du sparar den bra jorden och redan etablerade gräset.
Ogräs kommer du få bråka med i båda fallen, kommer det en torr sommar kan nytt gräs i dålig/lite jord dö ut helt och hållet.

Om du zoomar in på bilden och kollar mot pallkragarna, det är fyra mindre ytor med "dött" gräs i den gröna ytan, där tog jag bort stenar och fyllde upp med matjord. Dom ytorna är det första som "dör" på sommaren.
Nära den runda busken är en lite ljusare yta där en odlingskrage stått, så jättebra jord men det två år gamla gräset är märkbart svagare än resten även om allt ser lika dant ut när allt är grönt.
Hej!
Finns ingen gräs att spara typ, är så mkt ogräs och skit
 
BirgitS
Har du tänkt att köpa 10-20 cm matjord till hela ytan?
Om inte så måste du spara den nuvarande matjorden innan du gräver och för bort 30 cm.
Endera är nödvändigt för att det ska kunna växa gräs där framöver.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Jag har tämkt på detta. Finns olika alternativ, bli av med gräs och ogräs sen sprida ut jorden på den biten som är lan och lägre, eller forsla bort på något sätt
 
Z Zba skrev:
Hej, har backa till baksida, varpå där upp finns en plan yta.. men tagit bort en gärsgård så ca 20kvm är typ 30cm högre än resterande gräsmatta, skulle vilja bli av med den delen och senare gräva ut för hand, kommer inte åt med grävare..

Jag tänker att får man dödat all vegetation där så borde det bli lättare att forsla bort? Är typ verkligen en skabbigt ställe.

Hur dödar man gräsmatta? Har ogräsättika hemma.

Mvh
Lägg ut en mörk presenning i två år så är det fixat
 
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Z Zba skrev:
Hej, har backa till baksida, varpå där upp finns en plan yta.. men tagit bort en gärsgård så ca 20kvm är typ 30cm högre än resterande gräsmatta, skulle vilja bli av med den delen och senare gräva ut för hand, kommer inte åt med grävare..

Jag tänker att får man dödat all vegetation där så borde det bli lättare att forsla bort? Är typ verkligen en skabbigt ställe.

Hur dödar man gräsmatta? Har ogräsättika hemma.

Mvh
Lägg ut täckande material (tjock pressening tex) så dödar du av gräset på ngn säsong.
Kemikalier skulle jag akta mig för om du skall odla ngt där under alls.

MEN det kommer nog inte bli lättare att ta bort - rötterna är ju kvar...
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Roundup. Tar kål på det på en vecka eller två.
 
Mats-S
T Troberg skrev:
Roundup. Tar kål på det på en vecka eller två.
Men då måste det vara äkta roundup, inte skräpet som man säljer i Sverige numera utan glyfosat. Att köpa det är bortkastade pengar, då är som redan föreslagits en presenning bättre, men tar betydligt längre tid.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Lägg ut täckande material (tjock pressening tex) så dödar du av gräset på ngn säsong.
Kemikalier skulle jag akta mig för om du skall odla ngt där under alls.

MEN det kommer nog inte bli lättare att ta bort - rötterna är ju kvar...
En sak blir dock lättare med täckning, och det är att det döda ogräset med dess rötter på detta sätt blir till näring för det som sedan ska planeteras.
Men, som sagt, se till att spara det översta skiktet, så du kan använda det överst igen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jordfräs!
 
Skumpe
Elda upp det? Gammal beprövad metod.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.