ÖoB:s har ett sortiment på lågprisverktyg med varumärket Do-It, och produkterna är ofta billigare än deras vanliga märke bruksbo. Men nu såg jag att de sålde ut vinkelslipar för 250:- med märket Do-It Premium. Normalpriset verkar ligga någonstans kring 700:-.

Jag räknar med att använda vinkelslipen typ 2 ggr/år.

Hiss eller diss? Erfarenheter av Do-It premium?

Jag har en från Jula. Deras billigaste, typ 150kr... Fungerar ok. Låter som om den kommer gå sönder hela tiden men gör sitt jobb. Skyddet fungerar inte med mina std-skivor så man får ta bort det eller köra ner skivorna någon cm och sätta dit det igen.

Men har överlevt två avgasbytes och lite bultar och någon stor järnställning jag fick skära av.

Fick den gratis, värd pengarna den kostade men inte i närhet med en riktig maskin... "riktig" maskin menar jag.

Jag hade inte köpt en sådan igen om den går sönder men ändå ok.

Det är inte så att du försöker sätta 125mm skivor på en 115mm maskin?

• Gilla
vojma
  • Laddar…
Stefan N skrev:
Det är inte så att du försöker sätta 125mm skivor på en 115mm maskin?
Det låter precis som det är vad jag försöker göra. Bra tänkt! Synd bara att jag har en hel låda kvar av dem sedan den gamle gick sönder....

Känner mig så obotligt korkad nu...

• Gilla
vojma
  • Laddar…
Är inte bruksbo rustas märke?

O-t, Jag körde 125 skivor i en 115 maskin, Gör aldrig om det igen.

Bild0526.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Annars vet jag inget om Do-it vinkelslipar, men just vinkelslipar som man inte använder ofta kan man likagärna ha en billig, om man inte har en massa pengar över av ngn outgrundlig anledning.

MAN KÖR ALDRIG EN VINKELSLIP UTAN SPLITTERSKYDD!

Ursäkta caps lock, men det är livsfarligt. Minsta obalans eller slag och skivan sprängs och kan bli ett dödsfälla.

Vinkelslipen är ett av de få verktyg där jag INTE skulle köpa noname. Ett märkesverktyg kostar ofta bara några hundralappar mer. Med det varvtalet det handlar om och de möjliga konsekvenserna om något går sönder är det väl investerade pengar, oavsett hur lite den används. Vinkelslipen är nog det verktyget jag har mest respekt för faktiskt.

Jag tycker att liten vinkelslip är den maskin där jag uppskattar mjukstarten mest.
Använder den oftast i en hand och med handskar och maskiner utan mjukstart kan rycka till
så dom nästan flyger ur handen.

Det finns många fördelar med dyrare vinkelslip, såsom kickback, mjukstart, ev. varvtalsreglering, antivibration m.m. som nästan alltid saknas på kinamaskiner.
Men det jag stör mig allra mest på vad gäller billiga (äger ingen billig själv) är att startknappen alltid är så förbannat sega att slå in så man hamnar ur läge. Visserligen är det nog tänkt att man startar maskinen innan man närmar sig ämnet som ska slipas/kapas men det händer alltför ofta att jag står väldigt nära ämnet och startar maskinen någon cm från ämnet, vilket går mindre bra med billiga maskiner. Ingen viktig feature men väldigt störigt "hinder" i arbetsmomentet.

Ska väl tillägga att jag körde maskinen på backen på en järnbit för att få ner storleken på skivorna. Skulle aldrig köra den med en hand eller i trångt utrymme...

Men som sägs här, de startar med en smäll och tycker till rejält. Brukar starta den med två händer för att den slår hårt vid start.
Knappen är hård och tämligen glappig med.

Men men, ok maskin.

Jag brukar köpa billiga verktyg om jag bara använder det några ggr per år.
Men konstruktionen en skiva som snurrar i över 10k varv och dessutom kan splittras fick mig att köpa en dyrare.

Så jag köpte en dyr dewalt billigt.

599kr tror jag det var.

Bra poäng att prioritera säkerhetsaspekten, det är ju sant att vinkelslipen är ett av de farligaste verktygen att hantera. Blir det en vinkelslip får det nog bli en med bra säkerhetsfunktioner (sprängskydd, mjukstart, motorbroms, osv).

Ska man räkna på det så kostar en dags sjukfrånvaro nästan som en vinkelslip i proffsklassen.

• Gilla
smilingcopycat
  • Laddar…
Jag har haft några olika vinelslipar, den första köptes på ÖB för tiotalet år sedan (119kr tror jag) och var av märket black line (115mm), hade den några år men den överlevde inte så mycket slipning. Ersatte den med en blå biltema (125mm)som dog alldeles för fort, började ryka rejält innan den dog. Köpte då en blå Bosch (125mm) istället och den går som en klocka, har använt den åtskilligt mycket mer är de andra tillsammans.

Har även en Makita 230mm som jag köpte för att kapa sten med, även den har gått mycket bra.
De billiga vinkelsliparna har dessutom varit sämre än sämst på möjligheter att justera sprängskyddet. Makitas lilla vinkelslip brukar ju gå att hitta för ca 700, borde väl vara bättre än noname grejorn.

Jag håller med köp bra grejer på rea.
Det går ju å hitta en slip för 700kr som egentligen kostar 1500.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.