6 204 läst · 7 svar
6k läst
7 svar
djupvattenpump i ett borrhål med rostkakor?
När spolbilen var här och spolade den borrade brunnen så kom det upp klumpar som såg ut som lera eller rostklumpar. Slangen ner i brunnen hade brun hinna.
Då hade brunnen läckt in regnvatten ett bra tag.
Men, jag tror ju inte det är sammankopplat. Jag tror att även fast vi tätade toppen så är det samma fenomen därnere i djupet. Helt enkelt för att vattnet smakar järn. Nu ska jag byta hydroforen, som troligen dessutom är rostig sådan, mot en hydropress i glasfiber.
Vad händer om jag släpper ner en djupvattenpump i sådant borrhål.
2 scenarier jag tänker mig vore:
1) den kommer så djupt så jag får inte med massa sånt sörj som min sugpump nu gottar i sig.
2) djupvattenpumpen kommer bli helt sörjig och stanna en vacker dag när man minst har råd.
Då hade brunnen läckt in regnvatten ett bra tag.
Men, jag tror ju inte det är sammankopplat. Jag tror att även fast vi tätade toppen så är det samma fenomen därnere i djupet. Helt enkelt för att vattnet smakar järn. Nu ska jag byta hydroforen, som troligen dessutom är rostig sådan, mot en hydropress i glasfiber.
Vad händer om jag släpper ner en djupvattenpump i sådant borrhål.
2 scenarier jag tänker mig vore:
1) den kommer så djupt så jag får inte med massa sånt sörj som min sugpump nu gottar i sig.
2) djupvattenpumpen kommer bli helt sörjig och stanna en vacker dag när man minst har råd.
Med ditt gamla system fick du mycket järnoxid, med sänkpumpen tar du istället in vattnet på ett annat djup vilket kan förändra din vattenkvalitet.
Med hydropress istället för hydrofor kommer du istället få syralöst järn (om du nu har järn i vattnet) detta kommer i såfall ge ökade missfärgningar i bla. Toastolen, där järn och syre blandas och då skapar järnoxid.
Oavsett så är en sänkpump och hydropress helt rätt, tänk dock på att ta en ny analys på vattnet då det troligen kommer att förändra sig.
Med hydropress istället för hydrofor kommer du istället få syralöst järn (om du nu har järn i vattnet) detta kommer i såfall ge ökade missfärgningar i bla. Toastolen, där järn och syre blandas och då skapar järnoxid.
Oavsett så är en sänkpump och hydropress helt rätt, tänk dock på att ta en ny analys på vattnet då det troligen kommer att förändra sig.
Ökat i toaletten? Jag tolkade tidigare svar som att hydroforen var orsaken och att jag skulle minska ifall jag inte syrasatte så tidigt.
Toalettens cistern blir missfärgad idagsläget. Fast porslinet har klarat sig relativt men börjar synas var vattennivån brukar vara i låset.
Men tror du djuppumpen kommer må dåligt i brunn fylld med denna bruna sörja? Tror du sörjan finns hela vägen ner? (minns inte om det rör sig om 70meter)
Toalettens cistern blir missfärgad idagsläget. Fast porslinet har klarat sig relativt men börjar synas var vattennivån brukar vara i låset.
Men tror du djuppumpen kommer må dåligt i brunn fylld med denna bruna sörja? Tror du sörjan finns hela vägen ner? (minns inte om det rör sig om 70meter)
Vattnet nere vid pumpen kommer inte i kontakt med syre vilket innebär att järnet är löst i vattnet, så pumpen kommer må hur bra som helst.
Tyvärr kommer missfärgningarna bli värre med denna lösning. MEN, du skonar ditt VVS system.
Det är dock enkelt löst med ett jonbytar filter.
Du kan inte täppa för inluften då du kommer att skapa ett vakum, vatten ut = luft in. Dock får detta syre marginel kontakt med ditt vatten.
Tyvärr kommer missfärgningarna bli värre med denna lösning. MEN, du skonar ditt VVS system.
Det är dock enkelt löst med ett jonbytar filter.
Du kan inte täppa för inluften då du kommer att skapa ett vakum, vatten ut = luft in. Dock får detta syre marginel kontakt med ditt vatten.
Ajust det var så du sa. hydropress gör så filtret kan fångaupp jobba rätt. Dock att jag verkade ha förlitet filter.
Men aja, det låter ju bra om pumpen. Får bara försöka hitta någon som inte är så enormt dyr som de flesta tycks vara. Grundfors SQ 5-60 - 9425kr.. *snyft*
Men aja, det låter ju bra om pumpen. Får bara försöka hitta någon som inte är så enormt dyr som de flesta tycks vara. Grundfors SQ 5-60 - 9425kr.. *snyft*
Liknande trådar
-
Hur fylla igen borrhål i betong?
Fasad -
Hur får jag ut djupvattenpump som fastnat i brunnen - under huskropp?
Vatten & Avlopp -
Wilo djupvattenpump fel?
Vatten & Avlopp -
Hur får jag upp en tätningsmaskett ur borrhål?
Vatten & Avlopp -
Handpump till befintligt borrhåll med 3-fas Grundfos djupvattenpump i
Vatten & Avlopp