668 läst · 2 svar
668 läst
2 svar
Djupbrunnspump
Hej, bör jag bryta strömmen till djupbrunnspumpen när vi lämnar sommarstugan? Annars går väl pumpen igång vart efter trycket sjunker i hydroforen.
Jag brukar bryta när jag lämnar stugan för en längre tid. Har en strömbrytare i pumphuset så det är ju enkelt. Men jag gör det inte för att trycktanken skulle tappa trycket av sig själv, utan för att då hade det ju uppstått ett läckage någonstans och med pumpen på skulle det i värsta fall bli en mycket otrevlig överraskning när jag kom tillbaka.
Det förstår jag. Men jag tänker såklart stänga av huvudkranen också.
S fiar4387 skrev:Jag brukar bryta när jag lämnar stugan för en längre tid. Har en strömbrytare i pumphuset så det är ju enkelt. Men jag gör det inte för att trycktanken skulle tappa trycket av sig själv, utan för att då hade det ju uppstått ett läckage någonstans och med pumpen på skulle det i värsta fall bli en mycket otrevlig överraskning när jag kom tillbaka.
S fiar4387 skrev:Jag brukar bryta när jag lämnar stugan för en längre tid. Har en strömbrytare i pumphuset så det är ju enkelt. Men jag gör det inte för att trycktanken skulle tappa trycket av sig själv, utan för att då hade det ju uppstått ett läckage någonstans och med pumpen på skulle det i värsta fall bli en mycket otrevlig överraskning när jag kom tillbaka.