Har en divan soffa som stått i förvaring o en källare som hade blivit fruktansvärt fuktig de sista åren. Soffan luktar nu källare/unket.. det fanns lite mögel på träet undertill.

Har tvättat alla överdragen i maskinen och låter soffan stå men luktar fortfarande. Kör just nu tyget med ättika+vatten+diskmedel+tygrengörning med citrus.

Hur ska jag rengöra struktur/trä under soffan tycker ni? Köra med ättika också?

ClasseClas
Det låter svårt att få igen skicket. Jag skulle nog slängt den alt. provat som sista åtgärd ozonrengöring genom att hyra ett aggregat.

• Gilla
Stuganisverige
  • Laddar…
AXS
Om det är mögel på trädelarna så skulle jag säga att det är kört, skummet är angripet och i princip omöjligt att få bort det ifrån.

Om du kan byta allt skum kanske det går att rädda, men billigare med en ny begagnad från blocket eller liknande.

• Gilla
Unikt namn och 1 till
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Om det är mögel på trädelarna så skulle jag säga att det är kört, skummet är angripet och i princip omöjligt att få bort det ifrån.

Om du kan byta allt skum kanske det går att rädda, men billigare med en ny begagnad från blocket eller liknande.
Lite tillväxt på någon utav trädstrukturen vart det. Den lär har sugit åt sig mycket då soffbordet vart helt upprötet och fick slängas på plats.

Ska köra några varv med en textiltvättmaskin och sen spruta ättika och citrus på trästrukturen och låta det stå några dagar. Annars slänger jag soffan då helt enkelt

Har den stått fuktig under en längre tid skulle jag se den som avskriven och kasta den. Förvara inga textiler i en sådan fuktig miljö.

• Gilla
Stuganisverige
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.