845 läst · 6 svar
845 läst
6 svar
Distribuera el till flera byggnader och bygg-el
Vill ha lite kött på benen för planering och inför möte med elektriker på vårt torp/gård/fritidshus.
Vi har inkommande el via luftledning och mätarskåpet+huvudsäkring på sista stolpen på tomten.
Tidigare gick elen därifrån vidare till en liten lada och boningshuset via varsina jordkablar.
Vi gör om det mesta på tomten och i slutänden vill jag att all el ska gå via en smart mätare och vara förberett för solceller och kanske till och med ö-drift. Av den anledningen har jag byggt en liten friggebod intill mätarskåpet och fått elen dragen till en central där, som jag vill ska vara huvudcentral.
Idag så har friggeboden en egen grupp med jfb och via brytare i huvudcentralen matas ladan med ny jordkabel och pumphus med ny jordkabel, som har varsina egna grupper med jfb (i lada respektive pumphus).
I nästa steg behöver vi bygg-el till nya boningshuset och i framtiden el till garage. Båda har redan varsina rör förberedda ifrån friggeboden.
Funderingar:
- Vad är det normala sättet att distribuera elen ifrån samlingspunkten? (friggeboden i vårt fall)
- Inkommande el är 3 faser + PEN, det är även så det är kopplat vidare till lada och pumphus med varsina fyrledare. Är det även lämpligt till boningshus och garage där man sedan skapar undergrupper med jfb+jord+nolla?
- Boningshuset, som ligger ca 45m kabelväg ifrån friggeboden, kommer potentiellt att få solceller i framtiden (~10kW). Vad är lämplig dimensionering av den matningen? Jag vill få till slutgiltig/framtida dimensionering även fast det i nuläget kommer att räcka med bygg-el i ett år.
Vi har inkommande el via luftledning och mätarskåpet+huvudsäkring på sista stolpen på tomten.
Tidigare gick elen därifrån vidare till en liten lada och boningshuset via varsina jordkablar.
Vi gör om det mesta på tomten och i slutänden vill jag att all el ska gå via en smart mätare och vara förberett för solceller och kanske till och med ö-drift. Av den anledningen har jag byggt en liten friggebod intill mätarskåpet och fått elen dragen till en central där, som jag vill ska vara huvudcentral.
Idag så har friggeboden en egen grupp med jfb och via brytare i huvudcentralen matas ladan med ny jordkabel och pumphus med ny jordkabel, som har varsina egna grupper med jfb (i lada respektive pumphus).
I nästa steg behöver vi bygg-el till nya boningshuset och i framtiden el till garage. Båda har redan varsina rör förberedda ifrån friggeboden.
Funderingar:
- Vad är det normala sättet att distribuera elen ifrån samlingspunkten? (friggeboden i vårt fall)
- Inkommande el är 3 faser + PEN, det är även så det är kopplat vidare till lada och pumphus med varsina fyrledare. Är det även lämpligt till boningshus och garage där man sedan skapar undergrupper med jfb+jord+nolla?
- Boningshuset, som ligger ca 45m kabelväg ifrån friggeboden, kommer potentiellt att få solceller i framtiden (~10kW). Vad är lämplig dimensionering av den matningen? Jag vill få till slutgiltig/framtida dimensionering även fast det i nuläget kommer att räcka med bygg-el i ett år.
Jag har ingen tilltänkt elektriker än och kommer att prata med flera inför den större operationen. Vill bilda mig en känsla för vad som är rimligt att få till och att ha som ambition, utöver att jag själv är intresserad av att lära mig mer.E elmont skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 431 inlägg
Det var udda. Varför inte byte av mätarskåp till ett större om det behovet finns? Alla utgående huvudledningar bör dimensioneras för den högsta mätarsäkringen för att undvika extra säkringsled så det kostar ingen plats.R RobKih skrev:
Men med solceller så behöver troligen utgående huvudledningar avsäkras, men det kan göras i grupp.
Med kabel från mätarskåpet. Jag förstår inte frågan.R RobKih skrev:
TN-S är att föredra före TN-C så långt det går. Det är tillåtet att utgå med både TN-C och TN-S-ledningar från mätarskåpet.R RobKih skrev:
Helst bör AC-kabeln från växelriktaren gå direkt till mätarskåpet, alltså en egen kabel.R RobKih skrev:
Helst bör mätarskåpet därför placeras på boningshuset.
Men så länge som ni aldrig vill producera mer än vad ni vill förbruka så spelar det ingen större roll, då kan man nyttja huvudledningen mellan mätarskåp och boningshus både för konsumtion och produktion.
Dock kanske en elbil landar på tomten så småningom, och ni vill kunna snabbladda elbilen med solel etc, så det finns fördelar med att hålla det rent och landa solelen i mätarskåpet.
10 kW är 2.5 mm², men 45 meter ger spänningsfall så det är värt med 6 mm², helst 10 mm².
Jag har gissat att det är en större kostnad att få mätarskåpet flyttat och att det skulle begränsa möjligheterna till egen smart-mätare och enheter för loggning/övervakning etc.Bo.Siltberg skrev:Det var udda. Varför inte byte av mätarskåp till ett större om det behovet finns? Alla utgående huvudledningar bör dimensioneras för den högsta mätarsäkringen för att undvika extra säkringsled så det kostar ingen plats.
Men med solceller så behöver troligen utgående huvudledningar avsäkras, men det kan göras i grupp.
Med kabel från mätarskåpet. Jag förstår inte frågan.
TN-S är att föredra före TN-C så långt det går. Det är tillåtet att utgå med både TN-C och TN-S-ledningar från mätarskåpet.
Helst bör AC-kabeln från växelriktaren gå direkt till mätarskåpet, alltså en egen kabel.
Helst bör mätarskåpet därför placeras på boningshuset.
Men så länge som ni aldrig vill producera mer än vad ni vill förbruka så spelar det ingen större roll, då kan man nyttja huvudledningen mellan mätarskåp och boningshus både för konsumtion och produktion.
Dock kanske en elbil landar på tomten så småningom, och ni vill kunna snabbladda elbilen med solel etc, så det finns fördelar med att hålla det rent och landa solelen i mätarskåpet.
10 kW är 2.5 mm², men 45 meter ger spänningsfall så det är värt med 6 mm², helst 10 mm².
Försök att förtydliga frågan:
Mätarskåp -> Huvudcentral -> Flera undercentraler. Hur ska undercentralerna matas? Bara "skruvas ihop" i huvudcentralen, eller via brytare och/eller säkring per utgång?
"Avsäkring av huvudledningar", betyder det i vårt fall att det borde avsäkras i huvudcentralen till dom olika husen?
Idag är det 4G2.5mm² till ladan och 4G2.5mm² till pumphuset. Jag förväntar mig att hålla mig inom 16A huvudsäkring men då tolkar jag det som att jag ska pusha för att få ner 10mm².
- Klarar 10mm² 25A på 50 meter?
Bra påminnelse om elbilsladdare som då troligen blir vid ett framtida garage, så att den också blir väldimensionerad...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 431 inlägg
Vi kanske skulle börja med en bild på ditt mätarskåp då. Finns det öht plats för att gå in med solceller där idag? Det ska finnas plats för överströmsskydd för solcellskabeln och överströmsskydd för utgående huvudledningar eftersom du bara har 2.5 mm² där.
Det är för övrigt diskutabelt med TN-C-ledningar på 2.5 mm². Det kanske var tillfylles när den installerades. Men dagens förbrukare kanske belastar nollan mer. Det kan vara värt att fundera på byte av dessa kablar. 2.5 mm² TN-C innebär troligen att de är +50 år gamla.
Så jag gissar att byte o flytt av mätarskåpet inte innebär nån extrakostnad trots allt. Du slipper en separat AC-kabel från växelriktaren dessa 45 meter till dagens mätarskåp. Det är ca 5000 kronor, ungefär vad ett mätarskåp kostar.
Jag förordar Mätarskåp -> huvudcentral1 -> huvudcentral2, Mätarskåp -> huvudcentral3 -> huvudcentral4 osv. En undercentral kommer att frånskiljas av huvudbrytaren i matande elcentral, det vill man normalt inte. Därför är det bra om samtliga huvudledningar dimensioneras för den högsta möjliga mätarsäkringen (normalt 25 A) för då slipper man extra säkringar.
Det är för övrigt diskutabelt med TN-C-ledningar på 2.5 mm². Det kanske var tillfylles när den installerades. Men dagens förbrukare kanske belastar nollan mer. Det kan vara värt att fundera på byte av dessa kablar. 2.5 mm² TN-C innebär troligen att de är +50 år gamla.
Så jag gissar att byte o flytt av mätarskåpet inte innebär nån extrakostnad trots allt. Du slipper en separat AC-kabel från växelriktaren dessa 45 meter till dagens mätarskåp. Det är ca 5000 kronor, ungefär vad ett mätarskåp kostar.
Jag förordar Mätarskåp -> huvudcentral1 -> huvudcentral2, Mätarskåp -> huvudcentral3 -> huvudcentral4 osv. En undercentral kommer att frånskiljas av huvudbrytaren i matande elcentral, det vill man normalt inte. Därför är det bra om samtliga huvudledningar dimensioneras för den högsta möjliga mätarsäkringen (normalt 25 A) för då slipper man extra säkringar.
Nustatus är:Bo.Siltberg skrev:Vi kanske skulle börja med en bild på ditt mätarskåp då. Finns det öht plats för att gå in med solceller där idag? Det ska finnas plats för överströmsskydd för solcellskabeln och överströmsskydd för utgående huvudledningar eftersom du bara har 2.5 mm² där.
Det är för övrigt diskutabelt med TN-C-ledningar på 2.5 mm². Det kanske var tillfylles när den installerades. Men dagens förbrukare kanske belastar nollan mer. Det kan vara värt att fundera på byte av dessa kablar. 2.5 mm² TN-C innebär troligen att de är +50 år gamla.
Så jag gissar att byte o flytt av mätarskåpet inte innebär nån extrakostnad trots allt. Du slipper en separat AC-kabel från växelriktaren dessa 45 meter till dagens mätarskåp. Det är ca 5000 kronor, ungefär vad ett mätarskåp kostar.
Jag förordar Mätarskåp -> huvudcentral1 -> huvudcentral2, Mätarskåp -> huvudcentral3 -> huvudcentral4 osv. En undercentral kommer att frånskiljas av huvudbrytaren i matande elcentral, det vill man normalt inte. Därför är det bra om samtliga huvudledningar dimensioneras för den högsta möjliga mätarsäkringen (normalt 25 A) för då slipper man extra säkringar.
Inkommande luftledning, 3+PEN -> Mätarskåp och huvudsäkring på stolpen -> 4G10mm² jordkabel, 5m -> Friggebod, "huvudcentral".
I "huvudcentralen" sitter 4st brytare (A,B,C,D)
A: går till jfb lokalt i friggeboden
B: går till ladans undercentral med 4G2.5mm²
C: går till pumphusets undercentral med 4G2.5mm²
D: ej använd än, ska gå till boningshuset.
Liknande trådar
-
Vilken pelletsbrännare till panna Focus PE20?
Ved, Pellets, Flis -
Vilken slang till element vattenburen?
Värme allmänt -
Rekommenderad höjd från mark/däck till tröskel ytterdörr?
Fönster & Dörrar -
ELKO Plus dimmer 1-10V fv - krävs drivdon till 12v spotlights?
Belysning -
Rullgräs nu eller vänta till våren?
Gräsmatta