Byggfelsförsäkringen är ett gissel för alla oss som bygger helt själva. Har inte varit här inne på bygghus.se på ett tag och ser att det är fullt med svordomar kring denna meningslösa försäkring. Vill bara tipsa alla om att söka dispens. Vi gjorde det och fick igenom det. Skickas till byggnadsnämnden. Alltid värt ett försök. Lycka till. :)
 
Hur formulerade ni er som har sökt dispens och fått igenom detta?
Vi kommer att renovera och bygga ut en fastighet och göra så gott som allt jobb själva. Bostaden ligger precis på gränsen för bygglov och att man då dessutom måste teckna denna fruktansvärt tråkiga försäkring är tjurigt!

Skriv gärna lite mer om hur ni gick tillväga för att få igenom dispens.
 
Vi skrev ett brev till byggnadsnämnden om hur det såg ut för vår del. Att vi skulle bygga själva, vilka försäkringsbolag som vi kontaktat och vad de hade sagt (att vi inte hade någon användning för försäkringen eftersom de aldrig skulle kunna betala ut något till oss som egenbyggare), vi hänvisade till konsumentlagen som säger att det alltid är garanti på material i 2 år och till att de få hantverkare vi skulle använda hade egna försäkringar som täckte deras arbete. Vi ifrågasatte att vi var tvungna att skaffa en försäkring utan att nåsin kunna få ut pengar från den vilket ju är meningen med en försäkring.
Vi fick som sagt igenom detta, så det är alltid värt ett försök.
 
Jag påpekade under samtal med handläggaren för bygganmälan att vi tänkte göra allt själv, då föreslog han utan att jag tagit upp frågan att kostnaden antagligen skulle bli lägre än 10 basbelopp, så vi behövde inte någon försäkring.

I sammma samtal så påpekade handläggaren flera gånger hur bra det var att vi redan från början hade tänkt på att rita in en handikappsanpassad toalett på bottenvåningen (det var vår arkitekts största bidrag till ombyggnaden). Och på flera detaljer där jag fick positiva besked från hadläggaren under samtalet så påpekade han hur bra det var med toaletten. Jag uppfattade det som att den "köpte" oss goodwill som resulterade i en positiv behandling.
 
Jag skrev så här:

Dispensansökan från Byggfelsförsäkring

Jag ska bygga upp ett gammalt timmerhus på fastigheten Sundvik 1:62 på Ljusterö. Bygglovet är klart sedan i maj. Jag avser att göra allt jobbet själv, med undantag för inkoppling av el och grävning för grunden.

En byggfelsförsäkring täcker inte eget arbete, så den delen kan jag inte försäkra. Grävarbetet för grunden är inte av sådan art att det går att reklamera i efterhand. För att arbeten som elinstallation ska täckas av försäkringen ska man i förväg ha tecknat ett kontrakt med entreprenören som ska utföra tjänsten. Jag avser att ta elinstallationen på löpande räkning och kan således inte teckna något kontrakt på förhand. När det gäller andra tjänster som jag eventuellt kommer att köpa in kan jag inte teckna några kontrakt i förväg, då jag ännu inte vet vilka tjänster jag eventuellt kan komma att köpa in.

Det jag beskrivit ovan gör att jag inte kan teckna någon byggfelsförsäkring i faktiskt bemärkelse. Om jag skulle betala en försäkringspremie, så blir det just bara en premieinbetalning. Man kan knappast kalla det en försäkring om det inte finns några möjligheter att försäkringen kan utlösas.

Jag önskar därför att Byggnadsnämden vill ge dispens så att jag slipper betala en dyr försäkringspremie som ingen annan än försäkringsbolaget kommer att ha någon som helst nytta utav.
 
De där med toaletten som var handikappanpassad va ju en märklig historia eftersom man inte får bygglov överhuvudtaget utan att ha just en handikappanpassad toa vid nybyggnation. :)
 
Nu gällde det ombyggnad. Men enl. arkitekten så skulle vi troligen inte få bygglov för ombyggnaden utan den lösningen.

Tydligen är handläggarna så trötta på all som försöker få igenom sina projekt utan handikappanpassning, att han i glädejn över att slippa tjaffsa om det blev ordentligt serviceinriktad.
 
Ja, alla sätt e ju bra utom dom som e dåliga :D
 
Läste ett inlägg i forumet som var något år, där det stod att de hänvisat till någon jurist som gjort något uttalande om byggfelsförsäkring för egenbyggare. Någon som vet känner till något sånt uttalande?
Kan ju inte skada med lite juridik i dispensansökan. :cool:
 
_David_ skrev:
Läste ett inlägg i forumet som var något år, där det stod att de hänvisat till någon jurist som gjort något uttalande om byggfelsförsäkring för egenbyggare. Någon som vet känner till något sånt uttalande?
Kan ju inte skada med lite juridik i dispensansökan.  :cool:
Kanske det var min tråd du menade?

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=21469/0#0
 
vatten skrev:
De där med toaletten som var handikappanpassad va ju en märklig historia eftersom man inte får bygglov överhuvudtaget utan att ha just en handikappanpassad toa vid nybyggnation. :)

Bygglov kan du nog få, det är i BBR som HVC behandlas och det tas upp i bygganmälansdelen....
 
helt klart....
 
Notorisk självbyggare - begärde dispens - fick avslag.
Nu överklagar jag hos Länssyrelsen. Använder en massa tip jag fått här på forumet... Tack!

:)

Vill ju inte ge upp! Blir det avslag igen väntar jag till efter årsskiftet, eftersom lagen kommer att ändras. Under tiden gräver jag och sätter formar, men väntar med gjutning. Mina grannar smygrenoverar rubbet på sina gårdar, men låter taken vara kvar - smart. Syns inte vid flygfoto. Men jag orkade inte renovera fler hus. Trodde det skulla vara enklare att bygga nytt.

F-n vilket krångel med papper, bara för att få bygga... Måtte den onde ta alla fantasilösa byråkrater...

:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.