har en Whirlpool diskmaskin, tydligen från 2007 upptäckte jag, i min bostadsrätt och för någon dag sedan så slutade den funka normalt. den fyller upp med vatten där längst ner, och det kommer även en bra ström med vatten ur nedersta armen som åker runt där, men inte ur den övre armen och ur munstycket i taket. Där kommer inget. har sköljt igenom dem så att inget har fastnat i och provat att bytt med nedersta armen till övre armen men fortfarande inget. det verkar vara något fel på vattnet som går igenom längs väggen upp i diskmaskinen. Hur löser man detta? Har även ringt Whirlpool men känns inte helt värt att betala för en service på 1800 kr för en 15 år gammal maskin

enormt tacksam för hjälp!!

Redigerat:
A
Sara000 Sara000 skrev:
har en Whirlpool diskmaskin, tydligen från 2007 upptäckte jag, i min bostadsrätt och för någon dag sedan så slutade den funka normalt. den fyller upp med vatten där längst ner, och det kommer även en bra ström med vatten ur nedersta armen som åker runt där, men inte ur den övre armen och ur munstycket i taket. Där kommer inget. har sköljt igenom dem så att inget har fastnat i och provat att bytt med nedersta armen till övre armen men fortfarande inget. det verkar vara något fel på vattnet som går igenom längs väggen upp i diskmaskinen. Hur löser man detta? Har även ringt Whirlpool men känns inte helt värt att betala för en service på 1800 kr för en 15 år gammal maskin

enormt tacksam för hjälp!!
beror lite på vad det är för maskin
kan vara spolarmsväxlare som inte går runt eller trött diskpump

Den ser ut såhär

• Interiör av en öppen diskmaskin med fokus på sprayarmar och dispenser markerade med röda cirklar och pilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen och tom diskmaskin med utdragna korgar och bestickkorg i kök.
    Skapa konto
  • Interiör av en tom diskmaskin med synliga spolarmar och diskställ.
    Skapa konto
electroluxaren skrev:
beror lite på vad det är för maskin
kan vara spolarmsväxlare som inte går runt eller trött diskpump
Bifogade bilder nedanför, dem rödmarkerade funkar inte alls… tidigare kom det lite vatten ur den övre armen men nu gör det inte alls det

A
Sara000 Sara000 skrev:
Bifogade bilder nedanför, dem rödmarkerade funkar inte alls… tidigare kom det lite vatten ur den övre armen men nu gör det inte alls det
modell?

electroluxaren skrev:
modell?
Här

• Närbild av en öppen diskmaskin intill träpanel, med synlig etikett och modellinformation på sidokanten.
    Skapa konto
Sara000 Sara000 skrev:
Här
Sara000 Sara000 skrev:
Här

• Öppen diskmaskin i ett kök med synliga diskkorgar och en personens fot i bakgrunden.
    Skapa konto
Nissens
En 15 år gammal diskmaskin har gjort sitt…. Även om du får liv i den så händer snart något mer…

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
En 15 år gammal diskmaskin har gjort sitt…. Även om du får liv i den så händer snart något mer…
Det beror på vad delarna kostar och att man kan göra jobbet själv. Min smärtgräns går någonstans runt 1000 kr för nya delar, om maskinen fungerar OK.
Har maskinen irriterat mig, så åker den ut.

Väldigt lik min.
Växlaren har jag för mig är ihopbyggd med plastburken under silen.

Den växlat sannolikt inte mellan övre och undrar arm.

Lagade ganska nyligen elektroniken på min och upplevde ändå min maskin som bättre än vad jag hade trott.
Stod made in germany eller made in eu på det mesta.

Nissens
M magnu skrev:
Det beror på vad delarna kostar och att man kan göra jobbet själv. Min smärtgräns går någonstans runt 1000 kr för nya delar, om maskinen fungerar OK.
Har maskinen irriterat mig, så åker den ut.
Bättre att lägga den tusenlappen på en ny maskin…

A
Sara000 Sara000 skrev:
Här
För dålig bild för att se servicenr

A
Nissens Nissens skrev:
Bättre att lägga den tusenlappen på en ny maskin…
Jo köp en Ikea diskad för 9.400.- det blir bara 8.400.- om man sätter in reservdelskostnaden

• Gilla
Rubicon
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
För dålig bild för att se servicenr
Typskylt på en vitvara från IKEA med tekniska specifikationer såsom effekt och spänning.
Dammat serviceetikett med streckkod och serienummer 8542 400 01827 på en byggprodukt.

A
modellen har ingen spolarmsväxlare
första åtgärd nu är att kolla om den tar in rätt mängd vatten
efter den startat skall det vara vatten upp till saltbehållarens lock annars rengör eller byt sensor klockan 3 i brunnen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.