Problem med diskmaskinen igen. Noterade att den diskade väldigt dåligt sist, körde en tablett rengöring utan resultat. Nu sist så spolades inte ens tabletten ur luckan...

Har kommit fram till att maskinen inte verkar spola runt vattnet. Den tömmer fint men diskar inte. Har petat loss luckan över tömningspumpen och gjort rent men det hjälpte ju inte. Inser ju att det inte är den pumpen som utför själva diskningen. Misstänker att något fastnat för den låter som att den försöker pumpa runt men inget händer. Droppar lite grann från understa rotorn när jag öppnar luckan men inte mer än så.

Min fråga är ju då, hur bär jag mig åt för att rensa och/eller kontrollera "diskpumpen" om man nu kan kalla den så? Testade att blåsa baklänges ner, kommer lite vatten under den gråa luckan till höger men inget mer än så.

Öppen diskmaskin, synlig spridararm och underkorg, vattenstänk, någons hand, metalliska ytor, delvis demonterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Närbild av en toalettstol med öppen kant, synbart vatten och suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Petade bort den gråa luckan också och kände inget konstigt där inne. Tog en (dålig) bild också.
 
Kör en tom maskin med blandning av Ättika och Bikarbonat. Det har hjälpt för mig och mina kompisar. Om felet beror på fett så hjälper det.
 
A
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
[bild]

Petade bort den gråa luckan också och kände inget konstigt där inne. Tog en (dålig) bild också.
Om spolarmarna är rena har du ett mekaniskt fel, dvs defekt diskpump eller spolarmsväxlare. Inga genvägar vill säga
 
electroluxaren skrev:
Om spolarmarna är rena har du ett mekaniskt fel, dvs defekt diskpump eller spolarmsväxlare. Inga genvägar vill säga
Tvi vale. Planen är att renovera köket om ett år så får kanske påbörja vitvaruinvesteringarna redan nu.

Tänkte försöka rengöra baklänges ikväll och se om det kommer ut något. Tänker mig att man sätter våtsugen nere i brunnen och försöker spola vatten baklänges, låter det som en vettig lösning?

Maskinen har många år på nacken, var inte ny när vi flyttade in för dryga 10 år sen så den har kanske gjort sitt. Men man vill ju ändå undersöka så gott det går. En pump går väl på ett par tusenlappar så då är nog gränsen passerad vad vi är villiga att lägga på den... (plus en del jobb).
 
När du startar ett program. Kommer det ett dunkande ljud stunden?
 
torbeno torbeno skrev:
När du startar ett program. Kommer det ett dunkande ljud stunden?
Ska undersöka ikväll. Brukar nog göra det ja, är det en ventil som öppnar typ?
 
A
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ska undersöka ikväll. Brukar nog göra det ja, är det en ventil som öppnar typ?
då har du inget eller för lite vatten inne i maskinen dvs spolpumpen suger luft och kaviterar.
bara öppna dörren så ser du

dunkningarna i så fall kommer i från att sista slangsnutten är åderförkalkad och det går trögt att få in vatten
se torbenos länk

denna mdellen om den är gamal nog har en kondensator på motorn som jag bytt några ggr, hjälper inte det är motorn slut,
 
Så här ser det ut när den kör en spolning. Monterade loss tidigare, sög rent med våtsugen, spolade baklänges och framlänges med vattenslang och det såg ut att rinna på bra. När jag sätter dammsugaren direkt i insuget till pumpen hör man hur den varvar upp så den verkar ju inte blockerad.

Så jag börjar väl luta mot att pumpen är kass. Alternativt att det sitter något skit i rören som inte lossnar och som gör det så trångt. Men efter pumpen är det väl bara slang som går till där det går upp och vidare till spolarmarna?
 
Mm, det var inte så mycket kräm där. Kan vara så att växlaren fastnat i nästan stängt läge. Om du lyfter på spolarmen och kikar ner. Kan du se om hålet är ”halvöppet”?
 
torbeno torbeno skrev:
Mm, det var inte så mycket kräm där. Kan vara så att växlaren fastnat i nästan stängt läge. Om du lyfter på spolarmen och kikar ner. Kan du se om hålet är ”halvöppet”?
Är det detta vi pratar om? Det är härifrån vattnet kommer från, sen upp i spolarmarna väl?

Det är en explosionsritning av en maskin eller apparat med numrerade delar för montering eller felsökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Är det detta vi pratar om? Det är härifrån vattnet kommer från, sen upp i spolarmarna väl?

[bild]
Du har ingen växlare på din om dprängskissen stämmer, säkert pumpen som är kass
 
Kör ett program med Ättika Bikarbonat och salt !!
 
A
Noffing Noffing skrev:
Kör ett program med Ättika Bikarbonat och salt !!
och det gör att spolmotorn kommer upp i flöde och tryck? stator och ankare repareras helt magiskt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.