Hej,

Har nyligen köpt ett hus och det spännande arbetet har börjat med att gå igenom allt som man inte hann se på 15 minuters visning…

Jag är långt ifrån någon VVS-expert men när jag tittar på hur diskmaskinen är inkopplad så kan jag inte dra någon annan slutsats än att den måste vara monterad så att den tömmer ut vattnet via diskhon och vidare ut i avloppet, bifogar bild nedan. Den vänstra slangen på bilden går upp bakom diskhon till ett översvämningsskydd.

Är detta vanligt förekommande? Eller någon hemmafixares lösning? Några andra kommentarer på installationen?

Tanken är väl att anlita rörmokare för att byta ut blandare till en med avstängning för vattnet till diskmaskinen för någon sådan kan jag inte hitta utan det är huvudvattenbrytaren som gäller.

• Komplex rörsystem under diskbänk, inklusive vattenlås och röranslutningar, på marmorgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
i den silvriga delen som är monterad mt kallvattenledningen så kan det finnas en avstänging, men inte lika smidigt om att ha en uppe på kranen.

kommer tömslangen upp på diskbänken och spolar ut i diskhon? Det finns anslutningar på ditt avlopp där diskmaskinen kan kopplas på där under bänken, föreslår den bakre stosen på den högra ledningen som pekar uppåt (kolla så den är uppborrad innan maskinen körs)

ser ut som ett lock saknas på stamen som kommer upp ur golvet, luktar det inte skunk där inne i skåpet? :p

A
M Mikelsson skrev:
Hej,

Har nyligen köpt ett hus och det spännande arbetet har börjat med att gå igenom allt som man inte hann se på 15 minuters visning…

Jag är långt ifrån någon VVS-expert men när jag tittar på hur diskmaskinen är inkopplad så kan jag inte dra någon annan slutsats än att den måste vara monterad så att den tömmer ut vattnet via diskhon och vidare ut i avloppet, bifogar bild nedan. Den vänstra slangen på bilden går upp bakom diskhon till ett översvämningsskydd.

Är detta vanligt förekommande? Eller någon hemmafixares lösning? Några andra kommentarer på installationen?

Tanken är väl att anlita rörmokare för att byta ut blandare till en med avstängning för vattnet till diskmaskinen för någon sådan kan jag inte hitta utan det är huvudvattenbrytaren som gäller.
Fungerar det eller?
jag var på en sån i går , inget fel men ovanligt idag.
den blanka 6-kantiga rörstycket är avstängning till disk, men ej en lämplig sådan så JA be en röris att sätta dit en elektronisk avstängare (säkrast) och den används garanterat

Tack för input! Det luktar inte sunk så det är nog bara som det ser ut

Vi har inte flyttat in utan håller på att renovera så har inte provkört diskmaskinen än utan började med att titta på hur det var kopplat inför en eventuell urkoppling för övrig renovering av köket. Men den silvriga sexkantiga delen är vattenavstängning alltså? Vrider man bara på den med skiftnyckel eller ska man kunna skruva för hand?

M Mikelsson skrev:
Tack för input! Det luktar inte sunk så det är nog bara som det ser ut

Vi har inte flyttat in utan håller på att renovera så har inte provkört diskmaskinen än utan började med att titta på hur det var kopplat inför en eventuell urkoppling för övrig renovering av köket. Men den silvriga sexkantiga delen är vattenavstängning alltså? Vrider man bara på den med skiftnyckel eller ska man kunna skruva för hand?
Om det är en avstängning så finns ett litet vred på den man får vrida med en platt skruvmejsel oftast

• Gilla
Mikelsson och 1 till
  • Laddar…
A
L LantbrukarN skrev:
Om det är en avstängning så finns ett litet vred på den man får vrida med en platt skruvmejsel oftast
eller insex

• Gilla
Mikelsson och 1 till
  • Laddar…
Detta att köra maskinavloppet via översvämnings utloppet var ju rätt kreativt...

Det finns ju en nippel på vattenläset (på toppen) som är avsett för anslutning av diskmaskin. Man får borra upp hålet, och för att komma åt att borra får man nog montera isär vattenlåset.

• Gilla
Mikelsson
  • Laddar…
ullet
M Mikelsson skrev:
Är detta vanligt förekommande? Eller någon hemmafixares lösning?
När jag var barn (på 80-talet), minns jag att diskmaskinen i vårt hus tömde avloppsvattnet via diskhon. Det fanns en liten metallkupa på insidan av ena hon, såg ut ungefär som ett breddavlopp, där avloppsvattnet spolades ut och rann ner i avloppet via bottensilen.

Har dock inga minnen av att jag sett det någon annanstans - så jag tror inte att det är så vanligt förekommande - men inte heller nåt direkt fel. Men som någon skrev, du har ju möjlighet att koppla in slangen nere på avloppsrören, så det går ju att ändra om du vill.

Edit: Hittade en gammal tråd med en bild på en sån installation: https://www.byggahus.se/forum/threads/aeldre-diskho-med-115-mm-sil.372924/

• Gilla
Mikelsson
  • Laddar…
Vi hade så med men det finns ju ingen som helst fördel med det.

• Gilla
Mikelsson
  • Laddar…
ullet ullet skrev:
När jag var barn (på 80-talet), minns jag att diskmaskinen i vårt hus tömde avloppsvattnet via diskhon. Det fanns en liten metallkupa på insidan av ena hon, såg ut ungefär som ett breddavlopp, där avloppsvattnet spolades ut och rann ner i avloppet via bottensilen.

Har dock inga minnen av att jag sett det någon annanstans - så jag tror inte att det är så vanligt förekommande - men inte heller nåt direkt fel. Men som någon skrev, du har ju möjlighet att koppla in slangen nere på avloppsrören, så det går ju att ändra om du vill.

Edit: Hittade en gammal tråd med en bild på en sån installation: [länk]
Exakt så ser det ut! Men bra, då vet jag att det förekommit och att jag inte missar någon magisk osynlig slang nånstans. Tack för svar!

A
Stefan N Stefan N skrev:
Jo du ser om den tömmer

Stefan N Stefan N skrev:
Fanns i vårt kök renoverat undet tidigt 70-tal när jag var barn. Minns att katten tyckte det var roligt att sitta där och spana på vattnet som rann ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.