Hej på er!

Vi håller på för fyllt med bytet av köket - igår var det dags att hämta färdigsågade bänkskivan hos Bauhaus. Blev finfint, men tyvärr så visar det sig att vi gjorde ett miss vid måtten på hålet för diskhon, samt placeringen av den. För det första så följde jag instruktioner till diskhon (Ikea Domsjö), och använde mått på diskhon - 1cm på alla sidor. Problemet är att diskhon har avrundade kanter, så hur man än lägger hon i hålet, några hörn på hålet sticker ut :S Kan tyvärr inte hitta tbx Ikea-beskrivningen för att kolla om de varnar för det, så jag vet inte om det är rakt av ursel instruktion eller om jag missade det själv. Spelar väl ingen större roll iförsig, gjort är gjort. (Bänkskivan är sågat med några vinklar så såga nytt är ingen alternativ, det skulle ta några veckor troligtvis tills de har tid - det görs enbart på onsdagar och måste bokas in).

Nu är bikommande problem att vi mätte på köksblandaren och anpassade placeringen av hålet till diskhon efter det - vi missade dock totalt att blandarens hals sticker ut en bra bit på baksidan :eek: Alltså vi får inte plats med blandaren bakom diskhon, om hon ligger mitt i hålet. På bilderna visas hur det ser ut - sen ska vi kakla så väggen kommer en dryg cm ut. Det funkar om vi skjutsar fram hon så mycket som möjligt i hålet, men då blir det en springa på baksidan (se bilderna).

Frågan är: går det att lösa detta på ett kreativ och snygg sätt, utan att vi blir tvungna att kränga blandaren och köpa nytt? Vi har mer eller mindre slut på budgetet och tycker dessutom att blandaren är snygg. Det vi funderar på är att skruva dit en smal repa bänkskiva längst bak (och evt i hörnorna) så att diskhon i alla fall ligger på bänkskiva hela vägen runt, sedan måste den i vilket fall monteras med silikon. Springan på baksidan syns inte om man står vid hon, det enda som syns är de två hörn på hålet på baksidan som sticker ut en bit :(

Vi har även utrymme att såga upp hålet lite mer på framsidan så att diskhon skulle komma fram ännu lite mera, men då blir troligtvis problemet på baksidan mer synlig.

Som sagt - finns det någon bra, kreativ lösning till detta?
Tacksamt för tips!

Jag slänger in ett gäng bilder nedan - ni kan klicka på dem för större version:

th_DSCN6764.jpg

th_DSCN6765.jpg

th_DSCN6766.jpg

th_DSCN6767.jpg

th_DSCN6768.jpg

th_DSCN6769.jpg

th_DSCN6770.jpg

Har ni slängt alla kartonger och dylikt till blandaren? Hur som helst så brukar IKEA (Om det är deras blandare) vara ganska så generösa med att byta.

Annars,laga och lappa, ja det är något jag brukar göra ganska bra själv, men tyvärr så brukar dessa saker irritera mig efteråt.

Blandaren köpte vi från konkurslager till bra pris - det skulle evt gå att lämna tbx den då jag känner killen som sålde den till oss väl, men som sagt, vi tycker den är maffig och skulle gärna ha den. Du borde väl sett att det inte är en IKEA blandare förresten ;)

Men laga/lappa måste vi nästan göra i vilket fall för att gömma hörnor på hålet :(

JorisS skrev:
Du borde väl sett att det inte är en IKEA blandare förresten
(
Opss....glömde visst glasögonen:p

Tycker annars att ni ska lägga lite extra krut på att prata med ikea angående problemet med hörnen som inte passar. Ring kundtjänst och diskutera ert problem med dem (men ni behöver ju inte nämna blandaren) är inte omöjligt att ni kan få kompensation för att göra en ny bänk

N
Har en känsla av att det finns "förhöjningsring" till blandaren så den kommer upp så pass mycket så att avstängningskranen till DM kommer fri från vasken även om ni skjuter bak vasken något lite så springan försvinner.

Tråkigt när sådant här händer, men tyvärr är det väldigt vanligt när folk ska fixa på egen hand och till andra kan jag säga att det oftast inte är nämnvärt dyrare att ta hem ett proffs som fixar t.ex ett sådant hål på plats och då hade man sluppit lappa och laga vilket alltid är tråkigt att leva med för att man skulle spara någon liten tusenlapp.

Testa förhöjningsring om det fungerar.

Mvh

Köksmontören

Inte för att det är någon hjälp i sig, men IKEAS manualer hittar du på nätet. Kan du i alla fall se om de skrivit fel.

Vad jag kan se där så står det inget alls om ert problem. Vad jag skulle göra om jag vore er är att
1. kontrollera så att det inte är Bauhaus som sågat fel.
2. Om allt är rätt så kontaktar ni Ikea för reklamation
3. Är det felsågat så kontaktar ni Bauhaus och meddelar att nu får ni sätta fart och ta oss först.
4. Vad än utfallet blir så när ni är klara med alla kundtjänster så fixar ni något provisoriskt, nu spelar det ingen roll hur det ser ut, det gäller bara en liten stund.

Och stressa inte, det är bättre att det blir bra än att gräma sig hela livet

I IKEAs monteringsanvisning framgår ju iofs att man ska markera ut håltagningen genom att lägga vasken upp och ned och sedan minska med någon cm. På så sätt får man ju med de rundade hörnen. Så jag har svårt att se att det finns något att hämta där.

Nej finns inget att hämta varken hos Bauhaus eller IKEA, det är precis som du skrev frhe så att de visar i anvisningen att man skall rita ut, vilket vi inte gjorde då vi beställde bänkskivan istället för att såga hålet själv.

@nyttanvändarnamn_111: jag antar att du är proffs eller? I detta fall ville vi just INTE spara pengar (och såga själv) men valde att låta Bauhaus göra det åt oss. Klassar nog dem som proffs iförsig? I detta fall hade det dock varit bättre att snåla. Ta hem ett proffs för att såga hål på plats är löjligt, det klarar man ju själv. Problemet i detta fall var att vi valde att få det sågat av Bauhaus, så vi inte skulle göra bort oss och förstöra skivan själva. Nu gjorde vi dock bort oss ändå, dock i ritningen :p hade varit bättre att såga här på plats, men det är med facit i handen.

Skit samma, frågan är väl inte om det skulle gå att reklamera på något sett, frågan är hur vi kan fixa detta på snyggaste sett. Skivan sitter redan monterad nu, så plocka bort och såga nytt är ingen seriös alternativ. Skulle vi dock störa oss så pass mycket på vår improvisatoriska lösning att det blir jobbigt kan vi alltid besluta oss för det vid senare tillfälle.

Vart skulle man kunna få tag i såna förhöjningsringar?

Tack för alla svar!
//J

Redigerat:
byt till en större diskbänk då och sälj din befintliga ho.

• Gilla
pxp
  • Laddar…
byt till större diskbänk? Antar du menar ho eller? Större diskbänk är väl inte direkt aktuellt...

N
JorisS skrev:
Nej finns inget att hämta varken hos Bauhaus eller IKEA, det är precis som du skrev frhe så att de visar i anvisningen att man skall rita ut, vilket vi inte gjorde då vi beställde bänkskivan istället för att såga hålet själv.

@nyttanvändarnamn_111: jag antar att du är proffs eller? I detta fall ville vi just INTE spara pengar (och såga själv) men valde att låta Bauhaus göra det åt oss. Klassar nog dem som proffs iförsig? I detta fall hade det dock varit bättre att snåla. Ta hem ett proffs för att såga hål på plats är löjligt, det klarar man ju själv. Problemet i detta fall var att vi valde att få det sågat av Bauhaus, så vi inte skulle göra bort oss och förstöra skivan själva. Nu gjorde vi dock bort oss ändå, dock i ritningen :p hade varit bättre att såga här på plats, men det är med facit i handen.

Skit samma, frågan är väl inte om det skulle gå att reklamera på något sett, frågan är hur vi kan fixa detta på snyggaste sett. Skivan sitter redan monterad nu, så plocka bort och såga nytt är ingen seriös alternativ. Skulle vi dock störa oss så pass mycket på vår improvisatoriska lösning att det blir jobbigt kan vi alltid besluta oss för det vid senare tillfälle.

Vart skulle man kunna få tag i såna förhöjningsringar?

Tack för alla svar!
//J
Ja, jag betecknar mig väl som det eftersom jag arbetar med att montera just kök men aldrig blir någon människa fullärd...;)

Om det nu är såå löjligt att ta hem ett proffs för detta arbete, varför var ni då rädda för att göra det själva och fördärva skivan... rimmar lite dåligt va... ;)

Personligen räknar jag tyvärr inte Bauhaus till proffs, än om det förvisso i detta fallet inte var deras fel att det gick som det gick.
Tittar man på din sista bild tycker jag inte att de lyckats med något jättefint snitt i skivan och laminatet verkar ha flisat sig vilket jag tycker är lite dåligt...och synd.

Vad gäller förhöjningsringar ska du kunna fixa detta från t.ex Ahlsell och liknande företag som sysslar med bl.a vvs.

Ett tips för att komma ifrån problemet med att blandaren kommer att slå i väggen bakom är att ta bort gipsen bakom vasken och "bygga in" en nisch som man sen praktiskt kan förvara diskmedel, diskborste och annat i.
Eventuellt kakla denna nisch med en annan kakel än övriga ytor för att bryta av lite.

Mvh

Köksmontören

Tack för tipset, tyvärr är dock gipsen bakom ingen gips men betong :(

Du har nog i övrigt rätt i att det var dåligt rim ;) menade mest att vi inte ville chansa i onödan, men som du säger så var snittet inte särskild proffsig från Bauhaus heller - de har nog använd sticksåg precis som jag själv skulle gjort.

Men får kika på alternativet med förhöjningsringen!

N
Ok, det var ju synd för annars kunde det blivit en snygg och praktisk lösning på problemet ju.

Nu ser jag inte helheten, men skulle det inte fungera att flytta fram bänkskivan något lite så att ni får plats med kakeln bakom ?

Med detta återstår ju bara hörnen som man tyvärr bara kan avhjälpa med silicon.

Lycka till !

Mvh

Köksmontören

En lösning för båda problemen har jag:

En rostfri karm i typ 2mm rostfritt runt hon som täcker lite mer än hon och samtidigt har den form invändigt som hålet i diskbänken skulle ha.

Kranen sätter man på en tjock bit typ 1 cm rostfritt.

Är man extra duktigt ser man till att få denna tjocka bit rostfritt TIG:ad på "karmen" som man då lämpligen gör en bredare kant förbi kranen.

Inte billigt men dock 100%. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.