7 550 läst · 12 svar
8k läst
12 svar
Diskbänk som är 635 mm djup och 40 mm hög?
Funderar på att byta kök och är inne på IKEA och har hittat en bänkskiva vi vill ha där som är 635mm djup och 40 mm hög. Vi vill dock ha en heltäckande diskbänk som är 1400 mm lång men kan inte hitta någon tillverkare som tillåter oss att göra diskbänken så djup. Har max hittat 620mm.
Någon som har tips på vart vi kan vända oss? Eller hur tusan vi löser det så att vi får till en snygg rak kant i framkant?
Någon som har tips på vart vi kan vända oss? Eller hur tusan vi löser det så att vi får till en snygg rak kant i framkant?
Japp, det är trist med Ikeas nya, det dröjer kanske inte allt för länge innan nån leverantör hakar på men just nu är man hänvisad till helt måttbeställd diskbänk = dyrt.
Två alternativ jag funderade på:
1) skippa ikeas upphängningskenor och fäst de på traditionellt vis, det tjänar man 1cm på
2) Låt kaklet gå ner bakom diskbänken så bygger du den extra cm som behövs
Själv slutade det med att jag endast körde med Ikeas heltäckande ho på 80cm, fast jag var inställd på heltäckande bänk också från början.
1) skippa ikeas upphängningskenor och fäst de på traditionellt vis, det tjänar man 1cm på
Själv slutade det med att jag endast körde med Ikeas heltäckande ho på 80cm, fast jag var inställd på heltäckande bänk också från början.
Mm, har också funderat på hur mycket de nya skenorna tar i anspråk. Var även inne på att låta kaklet gå ner på mellan diskbänken och det "mellanrum" som bildas.bjolo360 skrev:Japp, det är trist med Ikeas nya, det dröjer kanske inte allt för länge innan nån leverantör hakar på men just nu är man hänvisad till helt måttbeställd diskbänk = dyrt.
Vi har inte beställt något kök än så vem vet, det kanske är någon leverantör som får upp ögonen snart?
ett annat sätt att är att först sätta köksskåp och sedan en extra gipsskiva mellan bänkskåp och överskåp. Kapar bänkskivan till 620mm djup, samma som diskhon.
Efter gipsskivan är på plats monterar du bänkskivan och sedan kaklar du ner mot bänkskivan.
Efter gipsskivan är på plats monterar du bänkskivan och sedan kaklar du ner mot bänkskivan.
Det är givetvis ett alternativ, enda nackdelen här är att det blir en faslig massa gipsskivor då köket L-format med en extra 45gr vinkling vid den ursprungliga 90gr vinklingen. Äh, svårt att förklara, bara att det är många kvm gipsskivor som lär gå åt isf för att få till det över hela köksbänken.vem_jag skrev:
Fler kreativa tips och idéer?
Tusen tack för all input so far!
Produkter som diskuteras: "faslig gipsskivor"
Gipsverktyg för fasning Tajima
Fasa gipsskivor i 45 grader enkelt
349 kr inkl moms
Läs mer
Om jag fattar rätt går det väl fortfarande att fästa dom nya ikea köken på samma sätt som dom gamla köken.
Tittade i en monteringsanvisning hos en bekant och det verkar ju som byglarna är kvar.
Då slipper man väl att använda skenan och får det gamla djupet på bänkskivan.
Tittade i en monteringsanvisning hos en bekant och det verkar ju som byglarna är kvar.
Då slipper man väl att använda skenan och får det gamla djupet på bänkskivan.
Vad är det "gamla" djupet på bänkskivan undrar jag som inte har någon erfarenhet alls från IKEA:s kök, varken Faktum eller nya versionen Metod.Micro skrev:
Nu går några diskbänkar från Ifö:s standardsortiment att få med 635mm djup. Jag beställde från Sigro för en vecka sedan, har fortfarande inte fått någon information om när den levereras. Stod 5 dagar kvar av kampanjpriset då också...
http://www.sigro.se/sv/products/ifoe-scandinavia-heltaeckande.php
http://www.sigro.se/sv/products/ifoe-scandinavia-heltaeckande.php
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur ska montage av köksblandare ske i rostfri diskbänk?
Kök -
Hur ska avlopp under diskbänk vara monterat?
Vatten & Avlopp -
Räcker linoljefärgmålad pärlspont som stänkskydd vid diskbänk?
Byggnadsvård -
Diskbänk avloppsrör gjutjärn med betong
Vatten & Avlopp -
Diskbänk 635 mm djup med vanliga bottensilar?
Kök