JosefinErici1,
Vad är detta för grejer som sitter på undersidan lysrörsarmaturen?

Hur tänder du diskbänklysröret?
 
  • Fluorescerande ljusrör monterat under vit skåphylla med två frågetecken pekande på ändarna.
Redigerat:
Ser misstänkt ut som skruvhål för att kunna montera upp armaturen.
 
A Arnodt skrev:
Betalar hyresvärden jour-elektrikaren som kom? Det är väl hyresvärdens elinstallation och därmed är han ansvarig för sin elinstallation?
Bra fråga. Om det är diskmaskinen det handlar om, menar jag. Den är ju min? Vet inte vad som gäller då. De har godkänt installationen, såklart.
 
A Arnodt skrev:
JosefinErici1,
Vad är detta för grejer som sitter på undersidan lysrörsarmaturen?

Hur tänder du diskbänklysröret?
Vet inte vad det är.
Det tänds med vägguttag.
 
Jag tycker diskbänklysrörsarmaturen den ser ut som vore den från ca 1980-talet. Titta på LED-bänkbelysning på ClasOhlson, Jula, Bauhaus, IKEA, inte ser LED-bänkbelysning ut så, alla ha vit-tranparent plastskydd.
Därför är jag tveksam till att JosefinErici1s diskbänkarmatur skulle vara ny från år 2021?

Tänds med "vägguttag"? Alltså en stickpropp sticks i ett vägguttag för att tända diskbänklysröret, verkar besynnerligt. Normalt tänder man med en strömbrytare.

Jag tänkte möjligen att grejerna på undersidan lysrörsarmaturen skulle kunna vara glimtändare. Men det går inte att se på fotot, då tagit i sådant vinkel så man inte kan se.
 
Redigerat:
Elektrikern säger ju tydligen att diskmaskinen saknar jord. Om den gör det, så låter allt han säger som en rimlig, även den rimligaste, förklaringen.
Vad som inte framkommit, är varför eller på vad sätt DM saknar jord. Det är, som sagt, osannolikt/ovanligt, att jordningen i maskinen försvinner. Mest sannolikt är då att uttaget är installerat utan jord, eller att jordtråden lossnat.
 
Avsaknad av skyddsjord i DM löser ingen JFB.
Det finns alltså ett fel till här som inte är klarlagt.
 
  • Gilla
Josefin Erici1
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Avsaknad av skyddsjord i DM löser ingen JFB.
Det finns alltså ett fel till här som inte är klarlagt.
Nej precis. Det var därför som JFB löste ut först när TS tog i diskbänk och lampa.
 
  • Gilla
Josefin Erici1
  • Laddar…
Känns ändå som att elektrikern borde märkt om hela diskbänken var spänningssatt via en felande diskmaskin?
Jag tror fortfarande på fukt som lyckats hitta rätt någonstans i armaturen.
 
A Arnodt skrev:
Jag tycker diskbänklysrörsarmaturen den ser ut som vore den från ca 1980-talet. Titta på LED-bänkbelysning på ClasOhlson, Jula, Bauhaus, IKEA, inte ser LED-bänkbelysning ut så, alla ha vit-tranparent plastskydd.
Därför är jag tveksam till att JosefinErici1s diskbänkarmatur skulle vara ny från år 2021?

Tänds med "vägguttag"? Alltså en stickpropp sticks i ett vägguttag för att tända diskbänklysröret, verkar besynnerligt. Normalt tänder man med en strömbrytare.

Jag tänkte möjligen att grejerna på undersidan lysrörsarmaturen skulle kunna vara glimtändare. Men det går inte att se på fotot, då tagit i sådant vinkel så man inte kan se.
Hela huset fick den armaturen 2021. Den ser inte ut att vara omarbetad eller så.
Jag skrev fel! Inte vägguttag - strömbrytare. Förstår att du blev förvirrad.
 
A AG A skrev:
Elektrikern säger ju tydligen att diskmaskinen saknar jord. Om den gör det, så låter allt han säger som en rimlig, även den rimligaste, förklaringen.
Vad som inte framkommit, är varför eller på vad sätt DM saknar jord. Det är, som sagt, osannolikt/ovanligt, att jordningen i maskinen försvinner. Mest sannolikt är då att uttaget är installerat utan jord, eller att jordtråden lossnat.
Elektrikern sa att det kan bli så med jorden, men förklarade inte mer än så. Jag tycker själv det känns obehagligt. Man börjar ju undra - med vilken apparat händer det nästa gång? Han måste ju ha rätt, för den här modellen är ju jordad från början. Han antydde att det nog inte var pengarna värt att försöka fixa DM. Jag tror inte heller på det projektet.

Det jag undrar mest nu är om allt annat är som det ska. Det som hände med stöt och jfb. Det är en sak att något saknar jord, en annan sak (väl?) hur annat beter sig i förhållande till det.

Trodde ärligt talat också att om något är ojordat ska det inte fungera i ett jordat system. Men så var det alltså inte.
 
I Intresserad22 skrev:
Känns ändå som att elektrikern borde märkt om hela diskbänken var spänningssatt via en felande diskmaskin?
Jag tror fortfarande på fukt som lyckats hitta rätt någonstans i armaturen.
Ja, har inte helt bra vibbar vad gäller lampan. Kan inte riktigt fatta hur vatten skulle ta sig in i springan, men det känns inte heller omöjligt. Kan ha bildats kondens ovanför till exempel, och en droppe letat sig ner. Vet inte.
 
A AG A skrev:
Nej precis. Det var därför som JFB löste ut först när TS tog i diskbänk och lampa.
Men är det normalt i sig?
 
En DM "förlorar" inte sin skyddsjord, det "kan inte blir så" som om det vore vanligt. Det är ett ovanligt fel som man inte ska behöva oroa sig över. Din elektriker har fel.

En DM utan fungerande skyddsjord orsakar inte den strömgenomgång som du fick, och orsakar inte att en JFB löser. Det finns ett andra fel här som kanske sitter i DM, att DM blivit strömförande. Med en fungerande skyddsjord hade då säkringen gått, men utan skyddsjord blir det farligt.

Du måste se till att hitta detta andra fel innan det händer något dåligt igen.

Det bör inte vara svårt att kontrollera ifall båda felen ligger i DM. Det kanske är ett väldigt enkelt fel i DM, att sladden har lossnat innanför huven eller blivit råttäten. En normalt händig person kan kontrollera detta. Inte för att DM är värd att laga, men för att hitta felet så att du kan bli lugn igen.
 
  • Gilla
ErikAdolfsson och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Nej precis. Det var därför som JFB löste ut först när TS tog i diskbänk och lampa.
Jag tog i köksbänk och lampa, om det spelar roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.