Det låter verkligen som du fick en riktig elstöt och det var jordfelsbrytaren som räddade dig från att det kunnat sluta ännu värre. Frågan är om det är vägguttaget där diskmaskinen var ansluten som det är fel på? Eller är det fel på anslutningskabeln till diskmaskinen och dess inkoppling inne i maskinen så den inte är ansluten till metallhöljet? Om jord är ansluten korrekt ska jordfelsbrytaren och förmodligen också säkringen lösa ut direkt om det blir något fel inne i diskmaskinen såsom att elpatronen spricker.
 
Redigerat:
Hur vått var det runt lampan när du gjorde rent? Du hade bara en hand vid lampan och den andra handen i luften när du fick stöten?
Bilder på armaturen vore ett bra tillskott!
 
Hallå!
Jaså, det är en liten diskmaskin som man har stående uppe på diskbänken.
Vad är det för fabrikat och typ på den?

Har ni skaffat den själva eller var den i hyreslägenheten när ni flyttade in?
Vem äger bänkdiskmaskinen, hyreslägenhetsföretaget eller ni?

Varför inte lägga in ett foto över diskbänk och diskmaskinen och där diskbänklampan framgår.
Inte en enda bild har visats. Bilder säger "experterna" i forumet en hel del, men kanske den som kan på plats se med egna ögon förstår inte att foton är bra om denne vill ha hjälp av andra. Foto skulle ha lagts in i allra första inlägget.

En "stor eljour", kan nog skicka ut ganska oerfarna elektriker, speciellt nu under semestertider. Givetvis kan man då få en bra och långårigt erfaren elektrikare också, om man har tur.
 
Redigerat:
J Josefin Erici1 skrev:
Något har tydligen gått sönder i den. Och då har den blivit ojordad. Kan detta ens hända?
Väldigt ovanligt.
J Josefin Erici1 skrev:
2. Om det nu är så att DM har pajat och därmed blivit ojordad - är då enda sättet att upptäcka detta att få en stöt?
Hade DM varit skyddsjordad så hade JFBn löst direkt när felet i DM inträffade.
J Josefin Erici1 skrev:
3. I hans förklaring skulle stöten som uppstår vara *liten*.
Det är här det går allvarligt fel. Tydligen fattade han inte att du hade fått ström igenom dig så att JFBn löste!? Det är detta fel som han borde ha letat efter. Om DM är misstänkt så borde han ha förbjudit er att använda den igen, inte förklara det med "dålig jord".
J Josefin Erici1 skrev:
För om det verkligen är så, och allt annat med elen är 10/10 känns det ju jättedumt att ta hit elektriker en gång till.
Det låter ju nu som att DM är boven, men det som talar emot är att det i så fall finns två fel i DM, avbrott i skyddsjorden och ett isolationsfel som gör höljet strömförande. Det kanske inte är så osannolikt om mössen tuggat på anslutningskabeln.
J Josefin Erici1 skrev:
Den var som en ordentlig smäll. Handen flög bort från beröringspunkten (reflex).
Blev lite chockad och svag, fick sätta mig. Mådde illa. Ont i handen, stel muskel, försvann efter några timmar, liksom illamåendet. Ett litet märke kvar där jag nuddade.
JFBn räddade dig där. Även om hjärtat uppenbarligen inte tog skada så kan du få nervproblem i framtiden. Det kan vara en god ide att kontakta din husläkare för rådgivning och för att få händelsen "registrerad" för eventuella försäkringsärenden i framtiden.
 
  • Gilla
pjo65 och 2 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det låter verkligen som du fick en riktig elstöt och det var jordfelsbrytaren som räddade dig från att det kunnat sluta ännu värre. Frågan är om det är vägguttaget där diskmaskinen var ansluten som det är fel på? Eller är det fel på anslutningskabeln till diskmaskinen och dess inkoppling inne i maskinen så den inte är ansluten till metallhöljet? Om jord är ansluten korrekt ska jordfelsbrytaren och förmodligen också säkringen lösa ut direkt om det blir något fel inne i diskmaskinen såsom att elpatronen spricker.
Vägguttaget var prima enligt elektrikern. Vad gäller kabelns inkoppling i maskinen vet jag inte hur man ser det, eftersom den är inmonterad.
 
I Intresserad22 skrev:
Hur vått var det runt lampan när du gjorde rent? Du hade bara en hand vid lampan och den andra handen i luften när du fick stöten?
Bilder på armaturen vore ett bra tillskott!
Jag torkade av väggen runt lampan med fuktig, urvriden trasa. Inget droppande och så, men typ lätt fukt. Andra handen på diskbänken som diskmaskinen står på. Nuddade lampan när jag gjorde rent till höger om den, det var då det hände.
 
  • Vit väggmonterad elcentral med tomma lådor och fyra uttag, oanvänd, med synlig rördragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksbänk med kromad kran, vita väggar och en lysrörsarmatur under ett skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör, klämma, vit vägg, skenovertäckning, tak, arkitektonisk detalj, modern, frostat glas, metall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett europeiskt eluttag och en bärbar dators laddningskabel på ett tygbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Arnodt skrev:
Hallå!
Jaså, det är en liten diskmaskin som man har stående uppe på diskbänken.
Vad är det för fabrikat och typ på den?

Har ni skaffat den själva eller var den i hyreslägenheten när ni flyttade in?
Vem äger bänkdiskmaskinen, hyreslägenhetsföretaget eller ni?

Varför inte lägga in ett foto över diskbänk och diskmaskinen och där diskbänklampan framgår.
Inte en enda bild har visats. Bilder säger "experterna" i forumet en hel del, men kanske den som kan på plats se med egna ögon förstår inte att foton är bra om denne vill ha hjälp av andra. Foto skulle ha lagts in i allra första inlägget.

En "stor eljour", kan nog skicka ut ganska oerfarna elektriker, speciellt nu under semestertider. Givetvis kan man då få en bra och långårigt erfaren elektrikare också, om man har tur.
Jag fick diskmaskinen av mina grannar när de flyttade 2021. De är ordentliga av sig, men det är en gammal maskin från 2013. Elektrolux. Det är vi som äger den.
Det var synd att jag inte la in bilder direkt, och dessutom står det ju fel i rubriken… Det går inte att ändra nu tyvärr, men här är lite bilder:
 
  • Gammaldags kök med diskho, kran, diskmaskin, skåp och eluttag. Nötta ytor och disk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Neonljusrör monterat på vit vägg, dolt av taklist, stålfäste synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksbänk med kran, diskbänksbelysning ovanför, vita väggar, en del elinstallationer och sladdar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Typskylt på en Electrolux-apparat med modellnummer, specifikationer, tillverkningsinformation och säkerhetssymboler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit elcentral med fyra eluttag och två tomma fack, monterad på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det LED-lysrör i diskbänksbelysningen, lysröret ser inte ut som ett vanligt hederligt lysrör? Se bifogad bild med rödmarkering!
Och visst vill man ha ett skydd över lysröret, och inte ha det naket på det viset, är osnyggt utan skydd också.

Kanske du har den gamla diskbänkbelysningsarmaturen som är konverterad till LED-lysrör? Är konverteringen fackmannamässigt utförd? Det ska väl också finnas varningsskylt så att ett vanligt hederligt lysrör inte sätts i.
 
  • Fluorescerande lampa monterad på vägg, möjlig fråga om det är en LED-lampa, röd markering och text.
Redigerat:
Lysrörsarmaturer över diskbänk brukar sakna skydd över lysröret.

Elektrikern kontrollerade alltså att lysrörsarmaturen är ordentligt jordad så att felströmmen inte kom därifrån?

Man skulle behöva mäta resistansen mellan jordblecket på stickproppen till diskmaskinen och metallhöljet på diskmaskinen. Det ska vara nära 0 ohm.
 
Redigerat:
Sitter det jordbleck på stickproppen?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det där var ett synnerligen dåligt råd.
TS fick en strömgenomgång, kanske till den grad att TS löste JFBn med kroppen.
DM saknar uppenbarligen skyddsjord.
Det kan finnas ett halvstumt jordfel i DM.
Att vända på stickproppen kan visserligen ta bort den farliga potentialen mot jord, men man gör inte så för denna typ av fel, det är ingen konsumentlösning.
Nu var det så att det var för att få reda på om det är fel i DM och ingen dåligt information, så tänk själv med dina teoretiska kunskaper som ligger till grund nästan till 100% och inga praktiska erfarenheter.
 
E elmont skrev:
Sitter det jordbleck på stickproppen?
Jag utgår ifrån att det är stickproppen som visas i inlägg #36. Ser ut som den grå kabeln bakom diskmaskinen.
 
  • Gilla
Josefin Erici1
  • Laddar…
J Josth skrev:
Jag utgår ifrån att det är stickproppen som visas i inlägg #36. Ser ut som den grå kabeln bakom diskmaskinen.
ja, men jag har lite svårt att se jordblecken, jag ser bara en försänkning i lasten.
Ps
Jag har sett hur man genom att ta bort jordblecken har "lagat" jordfel, så det skulle inte göra mig helt stum av förundran.
 
A Arnodt skrev:
Är det LED-lysrör i diskbänksbelysningen, lysröret ser inte ut som ett vanligt hederligt lysrör? Se bifogad bild med rödmarkering!
Och visst vill man ha ett skydd över lysröret, och inte ha det naket på det viset, är osnyggt utan skydd också.

Kanske du har den gamla diskbänkbelysningsarmaturen som är konverterad till LED-lysrör? Är konverteringen fackmannamässigt utförd? Det ska väl också finnas varningsskylt så att ett vanligt hederligt lysrör inte sätts i.
Ja, det är LED. Armaturen är ny, den är en del av elrenoveringen 2021.
 
Josefin Eric1,
Alles klar, jag trodde kanske att bänkdiskmaskinen skulle kunna vara någon billig farlig kina-grej, som inte är godkänd i Sverige. Men det är ju Elektrolux, så ska väl vara bra kvalitet.

Köket ser orört ut från ca 1960-1970-talet, Årsta?

Man brukar ha en krönlist ca 70 mm hög på undersidan köksskåpen som skymmer naket lysrör, i bänklysrörsarmatur, men det finns ingen krörnlist här.

Man ser hela 3 st stickproppar uppe på bänkdiskmaskinen, vad är alla de till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.