L Leif i Skåne skrev:
Helt klart har du ett jordfel.
Det kan var att diskmaskin hölje inte är i kontakt med elsystemet skyddsjord alltså avbrott på gul/grön, då får man typ 110-115 V till sann jord som kan vara diskbänken som oftast är i kontakt elsystemets jord genom vattenledningsrör i metall.
Moderna hus har plaströr som inte leder ström.
Det andra felet kan vara i lampan som läcker ström till höljet med samma effekt JFB löser ut om man rör samtidigt vid diskbänken och lampan.
Oavsett en lösningskunnig elektriker hittar felet. ( Men dom elektriker är sällsynta idag😇)
Känns mer som att diskbänken var i kontakt med den ojordade diskmaskinen? Vi har plaströr. Det var när jag samtidigt nuddade diskbänken och lampan som detta hände.
 
E elmont skrev:
I moderna apparater är det vanligt att man kopplar ett "filter" till jord, har man då inte ett jordat uttag så kan man känna spänningen i metalldelar utan att det är nått fel på maskinen.
förvisso men det låter på ts som det var mer än så......spänningen du pratar om bör man inte ens känna om man inte tänker på det.
 
  • Gilla
Josefin Erici1
  • Laddar…
J Josefin Erici1 skrev:
Stöten kändes som en smäll, skulle inte kalla det pirr eller puls.

Jag har ingen aning om hur man skyddsjordar den här diskmaskinen. Elektrikern var skeptisk till reparation. Jag har bara kopplat ur den, och tror att den får slängas.
Diskmaskinen jordas genom att stickproppen ansluts till ett jordat uttag. Är det ett jordfel i diskmaskinen bör säkringen ha löst ut och man ska inte få en stöt om maskinen är jordad.
Kolla så att uttaget har jord sedan att stickproppens jordbleck är i kontakt med maskinens metallhölje.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
J Josefin Erici1 skrev:
Stöten kändes som en smäll, skulle inte kalla det pirr eller puls.
Det är detta som fortfarande oroar mig.

Om du verkligen fick en sådan smäll att JFBn löste, då finns det ett allvarligt fel någonstans som måste åtgärdas. Nånting är strömförande. Dessutom borde du vara åtminstone lite chockad efter smällen.

Så jag vet inte...jag rekommenderar fortfarande en ny elektriker.
 
  • Gilla
optimizer och 2 till
  • Laddar…
Nog känns det som att diskbänken var spänningsförande. Mycket allvarligt i så fall och att elektrikern bagatelliserar detta verkar mycket konstigt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vänd på stickproppen till DM, kan vara så att kondensatorn i den är av metall och sitter fast i metallskruv. Kondensatorn kan läcka till jord, Vändes stickproppen så kommer fasen att ta en annan väg i DM. Icke förty så måste det klarläggas var den kan komma från. Pirr i näven är inget kul och ska inte vara så.
 
JosefinErici1,
Hur gammal är diskmaskinen? Jag tänker bl.a. på garantin.

Det kan vara så att värmeelementet i den (den har en värmelemenet rundstav bockad ca S-formad) och det kan börja läcka ström till jord, men läcka mindre(läcka mindre än 30 mA) än vad som behövs för att lösa ut jordfelsbrytaren. Det händer ganska ofta att det blir sådant fel och då får man byta elelementet.
Om läckströmsfelet på värmeelementet är i början eller i slutet av värmeelementet, så kan det bli bättre av att vända stickproppen, som jonaserik nämner.
Men det får inte vara så att man får stötar av elapparater. Var hittade du din så kallade erfarna "elektrikare", och så snabbt att han kom samma dag, och nu under semestertid också?
 
  • Gilla
Josefin Erici1
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är detta som fortfarande oroar mig.

Om du verkligen fick en sådan smäll att JFBn löste, då finns det ett allvarligt fel någonstans som måste åtgärdas. Nånting är strömförande. Dessutom borde du vara åtminstone lite chockad efter smällen.

Så jag vet inte...jag rekommenderar fortfarande en ny elektriker.
Det skulle vara bra med elektriker. Om allt beror på att diskmaskinen är kass känns det slösaktigt, men det känns som att folk inte tycker att man ska nöja sig med den förklaringen.

Alltså jo, jag var/är lite chockad, det var ju liksom en smäll där.
 
A Arnodt skrev:
JosefinErici1,
Hur gammal är diskmaskinen? Jag tänker bl.a. på garantin.

Det kan vara så att värmeelementet i den (den har en värmelemenet rundstav bockad ca S-formad) och det kan börja läcka ström till jord, men läcka mindre(läcka mindre än 30 mA) än vad som behövs för att lösa ut jordfelsbrytaren. Det händer ganska ofta att det blir sådant fel och då får man byta elelementet.
Om läckströmsfelet på värmeelementet är i början eller i slutet av värmeelementet, så kan det bli bättre av att vända stickproppen, som jonaserik nämner.
Men det får inte vara så att man får stötar av elapparater. Var hittade du din så kallade erfarna "elektrikare", och så snabbt att han kom samma dag, och nu under semestertid också?
Den är gammal, 2013. Ska dock vara jordad från början. Electrolux. Bryr mig inte så mycket om den just nu, utan är mer orolig över om allt annat är som det ska. Vi hade en ordentlig elrenovering 2021, och det känns inte som att det ska bli såhär för att en av apparaterna börjar funka dåligt i smyg, liksom…?
 
E elmont skrev:
Diskmaskinen jordas genom att stickproppen ansluts till ett jordat uttag. Är det ett jordfel i diskmaskinen bör säkringen ha löst ut och man ska inte få en stöt om maskinen är jordad.
Kolla så att uttaget har jord sedan att stickproppens jordbleck är i kontakt med maskinens metallhölje.
Jag fattar inte det där med stickpropp och hölje.
Uttaget har jord, maskinen har tydligen inte…
 
Dra ur stickproppe , vänd den 180 grader och in igen.
 
J Josefin Erici1 skrev:
Fick en stöt idag när jag nuddade lampan över diskhon, och lägenhetens jordfelsbrytare stängde ner all ström.

Jag trodde att det var något med lampan (rör utan skydd) men elektrikern mätte jord och förklarade följande:

Din diskmaskin är dåligt jordad. Det kan bli så när man använt dem ett tag (!). Diskmaskinen var på, ström leddes till diskbänken som du tog stöd emot med handen, medan du torkade av väggen bakom diskbänken. Du nuddade lampan som också var på, och då ledde du strömmen dit.

Han sa att samma sak hade hänt om jag hållit ena handen på diskbänken och andra på spisen - i alla fall om jag öppnade spisen så att jag kunde komma åt att nudda någon metall i den.

Antar att jag nuddade en metalldetalj i lampan då?
Det kan i så fall bara vara början på lysröret. Resten är plast/glas/emaljerad plåt.
Lampan är uppsatt utan hölje, så visst kan man nudda den delen av lysröret.

Allt är jordat utom diskmaskinen.
Jag bara fattar inte varför jag måste nudda diskmaskin eller diskbänk (som leder strömmen vidare från diskmaskinen) och sedan metallen i ytterligare en apparat som är igång, för att få en stöd. Händer sånt.

Och hur hade jag kunnat upptäcka detta innan jag fick stöten? Apparater kan uppenbarligen sluta vara jordade utan att man märker det.

Lite oroad.
Vilken åtgärd rekommenderade elektrikern?

Det låter som att en del här i forumet dömer ut elektrikern.

Jag tolkar att han konstaterat att det finns ett fel i diskmaskinen och att denna således bör bytas ut?

För egen del hade jag försökt mig på att reparera, men jag skulle inte vilja betala för att en elektriker på timtaxa börjar demontera och felsöka diskmaskinen eftersom det sannolikt inte skulle vara ekonomiskt försvarbart.
 
J jonaserik skrev:
Dra ur stickproppe , vänd den 180 grader och in igen.
Det där var ett synnerligen dåligt råd.
TS fick en strömgenomgång, kanske till den grad att TS löste JFBn med kroppen.
DM saknar uppenbarligen skyddsjord.
Det kan finnas ett halvstumt jordfel i DM.
Att vända på stickproppen kan visserligen ta bort den farliga potentialen mot jord, men man gör inte så för denna typ av fel, det är ingen konsumentlösning.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J Josefin Erici1 skrev:
Vi hade en ordentlig elrenovering 2021, och det känns inte som att det ska bli såhär för att en av apparaterna börjar funka dåligt i smyg, liksom…?
Säg inte det...det kanske är renoveringen som är orsaken om den gjordes i hast på löpande band av inhyrda och prispressade elektriker.

Jag ser inga som helst problem med att reda ut dina problem i anläggningen. Det är ett eller flera fel någonstans DM - köksarmatur, plus den glappande lampan i hallen. De kan visserligen vara lite svåra att återskapa och bekräfta, men det kostar bara lite tid.

Vi skulle nog kunna hitta felkällan via forumet om du har någon händig i bekantskapskretsen som kan mäta och kontrollera. Eftersom du fick en strömgenomgång så krävs försiktighet. Det är orsaken till denna strömgenomgång som du måste få klarhet i.

Det svåra här att vi vet inte exakt vad elektrikern kontrollerade och exakt vad han sa. Det du återger väcker frågetecken om dennes kompetens. Det kanske inte är så, men låter som så.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
JosefinErici1,
Hur gammal är diskmaskinen? Jag tänker bl.a. på garantin.

Det kan vara så att värmeelementet i den (den har en värmelemenet rundstav bockad ca S-formad) och det kan börja läcka ström till jord, men läcka mindre(läcka mindre än 30 mA) än vad som behövs för att lösa ut jordfelsbrytaren. Det händer ganska ofta att det blir sådant fel och då får man byta elelementet.
Om läckströmsfelet på värmeelementet är i början eller i slutet av värmeelementet, så kan det bli bättre av att vända stickproppen, som jonaserik nämner.
Men det får inte vara så att man får stötar av elapparater. Var hittade du din så kallade erfarna "elektrikare", och så snabbt att han kom samma dag, och nu under semestertid också?
Elektrikern kom från en större eljour. De ska ha behöriga elektriker. Jag kan inte själv tillräckligt mycket för att bedöma andras kunskaper.
ARJU ARJU skrev:
Vilken åtgärd rekommenderade elektrikern?

Det låter som att en del här i forumet dömer ut elektrikern.

Jag tolkar att han konstaterat att det finns ett fel i diskmaskinen och att denna således bör bytas ut?

För egen del hade jag försökt mig på att reparera, men jag skulle inte vilja betala för att en elektriker på timtaxa börjar demontera och felsöka diskmaskinen eftersom det sannolikt inte skulle vara ekonomiskt försvarbart.

Enligt honom var diskmaskinen det enda problemet här - och då helt enkelt dålig jord.
Om den skulle kasseras eller lagas tyckte han ju såklart var upp till mig, men han var skeptisk till om reparation var värt pengarna.

För mig är själva diskmaskinen ett senare problem, den är bara urkopplad nu. Det som oroar mig nu är om allt annat fungerar som det ska.

Bakgrund:

Jag bor i hyreshus med fjärrvärme, och en grundlig elrenovering av hela huset gjordes 2021 (sattes även upp sensorer för att taklampor ska släckas om ingen rör sig i rummet, det är nog inte relevant här).
Allt är jordat, elcentralerna är nya, fast armatur är nytt, fläktar, VVS också ganska nytt, äldst är kylskåpet, tror 2017. Allt sådant ska vara säkert och uppdaterat.
Lampan över diskbänken är ny från elrenoveringen. Den har inget hölje/skydd över lysröret, men vi fick veta att detta inte skulle behövas eftersom själva lampan var så säker.
Bänkdiskmaskinen är gammal, 2013. Men från början jordad. Står på diskbänken (plåt).

Detta hände:
Jag gjorde rent väggen över diskhon med diskmaskin på och lampan tänd. Torkade av väggen bredvid lampan, nuddade lampan och fick en rätt hård stöt. Samtidigt slocknade elen i lägenheten. Eftersom en del har frågat hur stöten kändes:
Den var som en ordentlig smäll. Handen flög bort från beröringspunkten (reflex).
Blev lite chockad och svag, fick sätta mig. Mådde illa. Ont i handen, stel muskel, försvann efter några timmar, liksom illamåendet. Ett litet märke kvar där jag nuddade.

Efter en stund satte kompisen på jfb och allt gick igång utom väggfast lampa närmast elcentralen.
Var nojig efter det inträffade och ringde eljour.

Elektriker kom. Mätte jord överallt, snabbkoll av el i lägenheten, och elcentral.
Allt fick toppbetyg utom DM, som visade sig ojordad. Nöjd med lampan över diskbänken, och menade att den inte behöver hölje.
Fick igång den slocknade taklampan vid elcentralen genom att vifta nära sensorn samtidigt som jag fibblade med strömbrytaren. Han kunde inte förklara varför den först inte funkat, och sedan funkade, men det var kanske inte så viktigt.

Elektrikerns förklaring på det inträffade:

DM är ojordad och läcker el till diskbänk. När jag vidrörde lampan samtidigt som diskbänken gick elen från DM via mig till lampan. Då fick jag en stöt, och jfb går på.
Samma sak hade enligt honom hänt om jag nuddat en metalldel i spisen.

Tyvärr kan jag inte mycket om el. Så jag vet inte alls om jag borde vara nöjd med hans förklaring eller ej. Tror också att jag var lite snurrig efter stöten när han var här, och inte ställde alla frågor jag borde ställt. Han kan säkert ha haft lite bråttom, eller varit opedagogisk. Har väl ingen anledning att tro att han saknade legitimation, om jag tittar på firman och så. Det var mer att jag kände mig osäker på det hela efteråt. På grund av:

1. DM är alltså inte jordad (han mätte jord i allt). Men den ”ska” vara jordad. Den är gammal, 2013. Något har tydligen gått sönder i den. Och då har den blivit ojordad. Kan detta ens hända?

2. Om det nu är så att DM har pajat och därmed blivit ojordad - är då enda sättet att upptäcka detta att få en stöt?
Borde inte något i systemet skydda personen, såsom att elen vägrar ta hand om den ojordade apparaten på ena eller andra sättet, eller att det helt enkelt finns höljen på allt i köket (finns alltså inte på lysröret)?

3. I hans förklaring skulle stöten som uppstår vara *liten*. Han visade genom att själv nudda och säga att han just fick en sådan liten stöt. Men hans hand visade inte tillstymmelse till reaktion, och JFB gick inte på. Det var bara inte samma sak.
Jag diskuterade inte skillnaden mellan våra stötar, eftersom jag blev förskräckt och inte ville att han skulle nudda igen.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Säg inte det...det kanske är renoveringen som är orsaken om den gjordes i hast på löpande band av inhyrda och prispressade elektriker.

Jag ser inga som helst problem med att reda ut dina problem i anläggningen. Det är ett eller flera fel någonstans DM - köksarmatur, plus den glappande lampan i hallen. De kan visserligen vara lite svåra att återskapa och bekräfta, men det kostar bara lite tid.

Vi skulle nog kunna hitta felkällan via forumet om du har någon händig i bekantskapskretsen som kan mäta och kontrollera. Eftersom du fick en strömgenomgång så krävs försiktighet. Det är orsaken till denna strömgenomgång som du måste få klarhet i.

Det svåra här att vi vet inte exakt vad elektrikern kontrollerade och exakt vad han sa. Det du återger väcker frågetecken om dennes kompetens. Det kanske inte är så, men låter som Han fick jag gång den slocknade lampan vid elcentralen genom att vifta nära sensorn samtidigt som jag fibblade med strömbrytaren. Han kunde inte förklara varför den först inte funkat, och sedan funkade, men det var kanske inte så viktigt.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Säg inte det...det kanske är renoveringen som är orsaken om den gjordes i hast på löpande band av inhyrda och prispressade elektriker.

Jag ser inga som helst problem med att reda ut dina problem i anläggningen. Det är ett eller flera fel någonstans DM - köksarmatur, plus den glappande lampan i hallen. De kan visserligen vara lite svåra att återskapa och bekräfta, men det kostar bara lite tid.

Vi skulle nog kunna hitta felkällan via forumet om du har någon händig i bekantskapskretsen som kan mäta och kontrollera. Eftersom du fick en strömgenomgång så krävs försiktighet. Det är orsaken till denna strömgenomgång som du måste få klarhet i.

Det svåra här att vi vet inte exakt vad elektrikern kontrollerade och exakt vad han sa. Det du återger väcker frågetecken om dennes kompetens. Det kanske inte är så, men låter som så.
Tack!
Jag menar inte själv att framställa elektrikern som dålig, jag vet inget alls om det. Säkerligen var han behörig.
Kanske ville han leverera en förklaring som gör kunden nöjd, utan att lägga ner många dyra timmar på det (dyrt besök leder ju också till missnöje hos kunden).
Så jag har inget ont att säga om den här personen eller firman, bara lite osäker på om det bara är DM som är problemet. För om det verkligen är så, och allt annat med elen är 10/10 känns det ju jättedumt att ta hit elektriker en gång till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.