J Josth skrev:
Lysrörsarmaturer över diskbänk brukar sakna skydd över lysröret.

Elektrikern kontrollerade alltså att lysrörsarmaturen är ordentligt jordad så att felströmmen inte kom därifrån?

Man skulle behöva mäta resistansen mellan jordblecket på stickproppen till diskmaskinen och metalhöljet på diskmaskinen. Det ska vara nära 0 ohm.
Okej.
Ja, han kollade jorden i armaturen, såvitt jag förstod. Jag vet faktiskt inte om han kollade den resistensen. Det kan han ju ha gjort. Info kan gå förlorad i kommunikationen ibland, mellan fackmän och okunniga. Tror inte alltid de orkar berätta allt.
 
J Josth skrev:
Jag utgår ifrån att det är stickproppen som visas i inlägg #36. Ser ut som den grå kabeln bakom diskmaskinen.
Ja, det är den.
 
E elmont skrev:
Sitter det jordbleck på stickproppen?
Ja.
 
  • Europeisk stickkontakt, grå, två stift, jordanslutning, elektriskt tillbehör, nätsladdkoppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Europeisk elkontakt baksida, standardiserade märkningsymboler, trefas, jordning, plast och metallkomponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Arnodt skrev:
Josefin Eric1,
Alles klar, jag trodde kanske att bänkdiskmaskinen skulle kunna vara någon billig farlig kina-grej, som inte är godkänd i Sverige. Men det är ju Elektrolux, så ska väl vara bra kvalitet.

Köket ser orört ut från ca 1960-1970-talet, Årsta?

Man brukar ha en krönlist ca 70 mm hög på undersidan köksskåpen som skymmer naket lysrör, i bänklysrörsarmatur, men det finns ingen krörnlist här.

Man ser hela 3 st stickproppar uppe på bänkdiskmaskinen, vad är alla de till?
Ja, köket är från den tiden, men el, rör, ventilation är nytt.
De svarta stickpropparna tog jag fram för att jämföra, ursäkta förvirrande bild. Den gråa går till diskmaskinen.
 
Inte så att du bara lyckades komma åt spänningen i lampan med den fuktiga trasan samtidigt som du jordade dig själv med hjälp av diskbänken? Och att all fokus på diskmaskinen egentligen är en annan fråga?
Tänker eftersom du ändå lyckades skjuta jordfelsbrytaren när du fick din stöt.
 
Lysrörsarmaturen är ny från -21 och elektrikern kollade upp att den är ordentligt jordad, enligt tidigare inlägg ovan.
 
I Intresserad22 skrev:
Inte så att du bara lyckades komma åt spänningen i lampan med den fuktiga trasan samtidigt som du jordade dig själv med hjälp av diskbänken? Och att all fokus på diskmaskinen egentligen är en annan fråga?
Tänker eftersom du ändå lyckades skjuta jordfelsbrytaren när du fick din stöt.
Ingen aning, vet inte vad som ska till för att komma åt spänningen i lampan. Om det räcker att den fuktade trasan vidrör metallinfattningen runt slutet på lysrörets ände så är det inte omöjligt. Skulle inte göra det med flit, men kan ju ha råkat vispa till med trasan. Minns inte den sekunden så bra, men torkade till höger om lysröret dessförinnan.

(Jag *upplevde det* som att jag kom åt spänningen i lampan, men det säger ju inte så mycket.)
 
Metallen vid ändarna på lysröret är bara för att hålla ihop lysröret och ska absolut inte vara spänningsförande. Det är bara det två små piggarna i ändarna på lysrören som kan ha spänning.
 
  • Gilla
Josefin Erici1
  • Laddar…
J Josth skrev:
Lysrörsarmaturen är ny från -21 och elektrikern kollade upp att den är ordentligt jordad, enligt tidigare inlägg ovan.
Så då kan något sådant inte hända?
Lite fundersam över metallinfattningen.
Själva lysröret byttes ut direkt efter renoveringen, eftersom det de satt dit lyste för starkt. Där tog jag bara hjälp av butiken för att köpa rätt nytt. Men de verkade duktiga där, och jag dubbelkollade med annan personal. De var säkra på att det var rätt.
 
Nej den metallen på själva lysrören ska inte kunna bli spänningsförande. I alla fall om lysröret är en kvalitetsprodukt köpt inom fackhandeln och inte något man beställt själv från Kina eller liknande. Över diskbänken brukar man annars inte kunna ha för stark belysning när man ska arbeta där. Spara orginal-lysröret.
 
  • Gilla
Josefin Erici1
  • Laddar…
J Josth skrev:
Metallen vid ändarna på lysröret är bara för att hålla ihop lysröret och ska absolut inte vara spänningsförande. Det är bara det två små piggarna i ändarna på lysrören som kan ha spänning.
Okej. Kan inte föreställa mig hur skulle ha kommit i direktkontakt med piggarna. Men vem vet - även om trasan var urvriden kanske någon droppe lurat sig dit på något sätt, ibland är man slarvigare än man tror.

Tog för övrigt ut lysröret nu för att kolla på det. Det är något som skramlar i det. Typ som ett gruskorn som ramlar runt därinne. Vet inte om det betyder något.
 
Det är absolut inte troligt att man med fuktig trasa skulle kunna nå strömförande delar. I så fall skulle man behöva trycka in trasan med en kniv in i det millimeterstora utrymmet mellan lysröret och lysrörshållaren. Om det skramlar och verkar vara något löst inne i LED-röret kan det t.ex. vara en liten lysdiod som har lossnat. Borde gå att få byta på garantin.
 
  • Gilla
Josefin Erici1
  • Laddar…
Betalar hyresvärden jour-elektrikaren som kom? Det är väl hyresvärdens elinstallation och därmed är han ansvarig för sin elinstallation? Har hyreslägenhetsbolaget vaktmästare?
 
Men sitter felet i TS diskmaskin är det TS som ska betala.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.