Fick en stöt idag när jag nuddade lampan över diskhon, och lägenhetens jordfelsbrytare stängde ner all ström.

Jag trodde att det var något med lampan (rör utan skydd) men elektrikern mätte jord och förklarade följande:

Din diskmaskin är dåligt jordad. Det kan bli så när man använt dem ett tag (!). Diskmaskinen var på, ström leddes till diskbänken som du tog stöd emot med handen, medan du torkade av väggen bakom diskbänken. Du nuddade lampan som också var på, och då ledde du strömmen dit.

Han sa att samma sak hade hänt om jag hållit ena handen på diskbänken och andra på spisen - i alla fall om jag öppnade spisen så att jag kunde komma åt att nudda någon metall i den.

Antar att jag nuddade en metalldetalj i lampan då?
Det kan i så fall bara vara början på lysröret. Resten är plast/glas/emaljerad plåt.
Lampan är uppsatt utan hölje, så visst kan man nudda den delen av lysröret.

Allt är jordat utom diskmaskinen.
Jag bara fattar inte varför jag måste nudda diskmaskin eller diskbänk (som leder strömmen vidare från diskmaskinen) och sedan metallen i ytterligare en apparat som är igång, för att få en stöd. Händer sånt.

Och hur hade jag kunnat upptäcka detta innan jag fick stöten? Apparater kan uppenbarligen sluta vara jordade utan att man märker det.

Lite oroad.
 
Du bör ta hem en annan elektriker, en riktig elektriker, som kan hitta felet och åtgärda det.
Det låter så allvarligt att du bör fundera på att bryta strömmen till dess en ny elektriker anländer.
Det beror lite på hur kraftig stöt du fick. Det krävs en rejäl stöt för att lösa en JFB med kroppen, typ 100 gånger värre än vad du tror.
Apparater ska normal inte kunna tappa sin skyddsjord - det är ingenting normalt. Det är ett fel som ska åtgärdas.
Men det låter här som att felet ligger i lampan, att lampan är strömförande.
Även utan hölje ska du inte kunna beröra spänningsförande delar i en lysrörsarmatur.
 
  • Gilla
stefan57 och 5 till
  • Laddar…
namnbyte
Hade nog tagit dit en lösningsfokuserad elektriker istället, och tills denna löst problemet varken använt den lampan eller diskmaskinen.

Sen likt alltid bör ström, speciellt som gått hand till hand, kollas på av läkare så inget hjärtflimmer eller liknande uppkommit. Har åkt in ett par ggr av liknande anledningar, brukar i regel knappt hinna landa i väntrummet efter anmält besök just pga att el varit inblandat.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du bör ta hem en annan elektriker, en riktig elektriker, som kan hitta felet och åtgärda det.
Det låter så allvarligt att du bör fundera på att bryta strömmen till dess en ny elektriker anländer.
Det beror lite på hur kraftig stöt du fick. Det krävs en rejäl stöt för att lösa en JFB med kroppen, typ 100 gånger värre än vad du tror.
Apparater ska normal inte kunna tappa sin skyddsjord - det är ingenting normalt. Det är ett fel som ska åtgärdas.
Men det låter här som att felet ligger i lampan, att lampan är strömförande.
Även utan hölje ska du inte kunna beröra spänningsförande delar i en lysrörsarmatur.
Ja, jag känner mig tyvärr förvirrad nu. Men han mätte ju jorden överallt, och det var nu så att diskmaskinen var dåligt jordad, och lampan finemang. Och när jag googlar ser jag exempel på att maskiner kan förlora jord av olika skäl.
Men detta med att jag ska nudda påslagen diskmaskin/diskbänk med ena handen. Och påslagen lampa med andra. För att det ska bli den här effekten. Får inte ihop det. Hört om folk som tex rör diskmaskinen och blandaren och får en stöd, eller diskmaskinen och diskbänken.
Men inte detta med att bli en mänsklig ledning mellan två apparater. Kass på el.
 
namnbyte namnbyte skrev:
Hade nog tagit dit en lösningsfokuserad elektriker istället, och tills denna löst problemet varken använt den lampan eller diskmaskinen.

Sen likt alltid bör ström, speciellt som gått hand till hand, kollas på av läkare så inget hjärtflimmer eller liknande uppkommit. Har åkt in ett par ggr av liknande anledningar, brukar i regel knappt hinna landa i väntrummet efter anmält besök just pga att el varit inblandat.
Antar det. Den här var dock optimistisk, typ: Allt är bra i din lägenhet, förutom diskmaskinen som är strömförande. Ta bort den så blir det bra.

Så man ska gå till doktorn även om man känner sig okej, menar du? Blev lite svimmelkantig när det hände, men det gick över.
 
Jag tror vi kan konstatera att du inte fick en strömgenomgång hand till hand av sådan magnitud att du löste ut JFBn. Du skulle inte ta så lätt på den saken. Du skulle få en chock som du aldrig glömmer om du löste JFBn med kroppen.

Det låter nu mer som ett intermittent isolationsfel i ljusarmaturen, något som du triggade genom att stöta till den.

Vad gjorde elektrikern som du hade hemma? Lagade han skyddsjordningen av TM?

Du behöver i vilket fall mer hjälp, av en mer erfaren elektriker.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Som Bo skriver, inget av det här är normalt och du behöver byta elektriker till en som vet hur elektriska saker fungerar.
 
  • Gilla
Josefin Erici1
  • Laddar…
Det handlar dessutom om mer fel än bara dålig jord..........
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tror vi kan konstatera att du inte fick en strömgenomgång hand till hand av sådan magnitud att du löste ut JFBn. Du skulle inte ta så lätt på den saken. Du skulle få en chock som du aldrig glömmer om du löste JFBn med kroppen.

Det låter nu mer som ett intermittent isolationsfel i ljusarmaturen, något som du triggade genom att stöta till den.

Vad gjorde elektrikern som du hade hemma? Lagade han skyddsjordningen av TM?

Du behöver i vilket fall mer hjälp, av en mer erfaren elektriker.
Elektrikern mätte i princip jorden med sin manick. Uttag, lampa, diskmaskin, brödrost osv. Allt var jordat, typ 220 (?) utom diskmaskinen som visade kanske 110 - kan minnas fel på siffrorna, och förstår inte riktigt vad de innebär. Diskmaskinen gav olika värden, tror kanske beroende på var han höll manicken, men det var alltid ungefär hälften av värdet på de andra platserna, + - 25.

Han kollade också elcentralen, och var nöjd. Elcentralen fick han först titta på med ficklampan, för lampan i det utrymmet (en ”väggfast” lampa) gick inte att tända. Sedan gick den lampan plötsligt att tända, och han kunde inte förklara varför, utan tyckte att detta var ännu ett tecken på vilken prima el vi har.

Alltså, vi ska ha prima el eftersom elrenovering gjordes i hela huset 2021, omfattande. Lampan över diskbänken är från den renoveringen, samma i alla lägenheter.

De ansvariga sa att det inte behövdes plasthölje, eftersom lampan i sig var så säker. Även elektrikern som var här igår tyckte skydd var onödigt på denna lampa.

Lite ologiskt känner jag, eftersom han samtidigt förklarade att detta bara kan hända om jag…

1. Håller ena handen på den kassa, påslagna diskmaskinen eller på diskbänken som leder dess ström

2. Håller har andra handen på en strömförande del av en annan påslagen apparat - han definierade strömförande som ren metall, utan emalj. Han menade att samma sak hade hänt om jag rört metall i spisen och samtidigt rört diskbänken. Något som inte händer eftersom den enda metallen i spisen är galler inne i spisen, som man inte gärna rör när spisen är igång.

Om hans förklaring stämmer kan man väl tycka att det ska finnas ett plasthölje på lampan. Själva lysröret har ju metallavsnitt vid fästena. Tyvärr blev jag lite chockad av stöten och kan inte minnas om jag verkligen nuddade metalldelen, eller plast/metall invid. Men det är mycket möjligt att jag kom åt metalldelen.

Menar du att ett isoleringsfel i lampan kan ha utlöst jfb? Han var väldigt nöjd med allt i lampan när han tittade på den.
 
Redigerat:
S Stefan1972 skrev:
Det handlar dessutom om mer fel än bara dålig jord..........
Vad tänker du på för fel då?
 
ja alltså, det ska inte komma ström i metalldelar oavsett jord eller inte. Skillnaden med jordade apparater är att du är mer skyddad. I en ojordad apparat så har strömmen inget val än att passera genom kroppen vid fel.
 
  • Gilla
Josefin Erici1
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
ja alltså, det ska inte komma ström i metalldelar oavsett jord eller inte. Skillnaden med jordade apparater är att du är mer skyddad. I en ojordad apparat så har strömmen inget val än att passera genom kroppen vid fel.
I moderna apparater är det vanligt att man kopplar ett "filter" till jord, har man då inte ett jordat uttag så kan man känna spänningen i metalldelar utan att det är nått fel på maskinen.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Ok, diskmaskinen var troligen helt utan skyddsjord. Den var inte dålig utan trasig.
Diskbänken har inte kontakt med jord, men väl kontakt med diskmaskinen.
Diskmaskinen har avstörningsfilter som ger en svag ström i skyddsledaren. Eftersom den inte är ansluten till skyddsjord så blir det du känner denna ström om du samtidigt tar i DM och i lampan som är skyddsjordad.

Det du kände bör då kunna beskrivas som kraftig pirr i fingrarna, kanske lite pulserande svaga muskelryckningar, eller? Det känns "rejält" men är ofarligt.

Frågan är då varför JFBn löste ut. Det skulle behöva redas ut. Om armaturen är ny sedan 2021 och "såg" bra ut så borde det inte finnas isolationsfel i den, men något löste JFBn och det var troligen inte du om du inte är stålmannen.

Och varför glappar lampan i hallen? Elektrikerns förklaringar tyder på en oerfaren person - han pratar ren goja. Men han har sett anläggningen och din armatur vid diskbänken, det har inte vi.

Jag förutsätter att diskmaskinen nu är skyddsjordad efter ordning? Det ska den vara.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Helt klart har du ett jordfel.
Det kan var att diskmaskin hölje inte är i kontakt med elsystemet skyddsjord alltså avbrott på gul/grön, då får man typ 110-115 V till sann jord som kan vara diskbänken som oftast är i kontakt elsystemets jord genom vattenledningsrör i metall.
Moderna hus har plaströr som inte leder ström.
Det andra felet kan vara i lampan som läcker ström till höljet med samma effekt JFB löser ut om man rör samtidigt vid diskbänken och lampan.
Oavsett en lösningskunnig elektriker hittar felet. ( Men dom elektriker är sällsynta idag😇)
 
E elmont skrev:
I moderna apparater är det vanligt att man kopplar ett "filter" till jord, har man då inte ett jordat uttag så kan man känna spänningen i metalldelar utan att det är nått fel på maskinen.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ok, diskmaskinen var troligen helt utan skyddsjord. Den var inte dålig utan trasig.
Diskbänken har inte kontakt med jord, men väl kontakt med diskmaskinen.
Diskmaskinen har avstörningsfilter som ger en svag ström i skyddsledaren. Eftersom den inte är ansluten till skyddsjord så blir det du känner denna ström om du samtidigt tar i DM och i lampan som är skyddsjordad.

Det du kände bör då kunna beskrivas som kraftig pirr i fingrarna, kanske lite pulserande svaga muskelryckningar, eller? Det känns "rejält" men är ofarligt.

Frågan är då varför JFBn löste ut. Det skulle behöva redas ut. Om armaturen är ny sedan 2021 och "såg" bra ut så borde det inte finnas isolationsfel i den, men något löste JFBn och det var troligen inte du om du inte är stålmannen.

Och varför glappar lampan i hallen? Elektrikerns förklaringar tyder på en oerfaren person - han pratar ren goja. Men han har sett anläggningen och din armatur vid diskbänken, det har inte vi.

Jag förutsätter att diskmaskinen nu är skyddsjordad efter ordning? Det ska den vara.
Stöten kändes som en smäll, skulle inte kalla det pirr eller puls.

Jag har ingen aning om hur man skyddsjordar den här diskmaskinen. Elektrikern var skeptisk till reparation. Jag har bara kopplat ur den, och tror att den får slängas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.