Stod och tittade på mina smörgåsgrillar och våffeljärn...
De har några år på nacken och då man inte har vågat att diska de som man hade önskat (pga av el) så ser de inte speciellt fräscha ut.

Hur mycket vatten vägar man slabba på när man diskar dem? Helst skulle jag vilja stoppa in dem i diskmaskinen men samtidigt vill jag gärna överleva nästa matlagning med dem... ;-)

1) Torka av det värsta med hushållspapper/disktrasa.
2) Fortsätt sedan med diskmedel och en Scotch-Brite.
3) "Skölj" genom att ta en blöt disktrasa och få bort eventuella diskmedelsrester. Låt förnuftet avgöra hur mycket vatten du använder.
4) Torka torrt.

Jag har alltid diskat våffeljärn och smörgåsgrillar ordentligt, precis som vilken annan matlagningspryl. Det enda som hänt hittills på 15 år är att ett gammalt våffeljärn fick sätta livet till med en kortis pga att jag inte låtit den torka ordentligt innan användning igen.

Men ska man vara på säkra sidan ska man nog göra som joflopp listar.

Det är väl ingen bra idé att propagera för? För det första är det svårt att veta om apparaten verkligen har torkat. Det tar dagar om vatten har kommit innanför höljet. För det andra, även om gamla rent elektromekaniska maskiner överlever vattenkontakt innehåller nästan alla moderna apparater elektronik som är mycket känsligare. Komponenterna tål rent vatten men även små mängder av mänskligt sett rätt harmlösa kemikaler kan förstöra dem helt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.