11 025 läst · 18 svar
11k läst
18 svar
Direktverkande el+luftvärmepump
Vad skulle du ändra på? Pumpen sitter i vardagsrummet syns på bilderna.slurppe99 skrev:Ägaren har ju gjort en energideklaration vad säger den? Den ska man i vissa fall ta med en nypa salt men det ger en vägledning. Det är ganska mycket jag skulle vilja ändra invändigt och sånt kostar. Har det skett någon besiktning av fastigheten? Varför har han bara åtgärdat del av taket?
Micro skriver att den totala energin bör vara ca 13000 kvh. Det kan vara rimligt. Vad
har de för luftvärmepump och hur sitter den. Det står inget om vvberedaren är den över 30 år så täcker ingen försäkring. Något element är från 70 talet och bör bytas.
Pumpen i sig är en nibe.
Han lyfte bort takpannorna och bytte läkt och papp. Pannorna är fräscha så varför byta dom då?
Vi kommer ju givetvis besikta huset innan köp om det blir något.
Tack för alla svar verkar inte va så farligt med eluppvärmt som många säger. Känner mig lite lugnare nu
Man brukar inte byta papp och läkt innan man byter pannor om det inte har hänt något. Missade placeringen i vardagsrummet och där vill du förmodligen inte kräma på med värme och hög fläkt så du kommer inte att utnyttja lvp optimalt. Men det kanske var bästa läget för dem. Det jag först skulle byta var klinkers vid diskbänken, byta bänkskivor och ev måla eller byta skåpluckor. Tvättstugan är förmodligen orginal och duschrum ev 90 tal och behöver bytas framöver till en kostnad upp till 25-30% av husets värde. I energideklarationen har det säkert nämts om central givaren för fler rum som ett alternativ för de gamla elementen och som någon skrev som tips. Fördelen med dessa är att det finns veckoprogram och olika finesser. Du kan köpa 3-4 nya element med elektrisk termostat istället för det priset. Det är bara att välja.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Vad kostar fjärrvärme jämfört med direktverkande el?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Solceller som komplement till direktverkande el, luft-luft pump och kamin
Värme allmänt -
Nytt värmesystem som ersätter direktverkande el.
Värme allmänt -
Köpa hus med direktverkande el?…
Köpa & Sälja hus -
Köpa radhus, Direktverkande el+luftvärmepump
Köpa & Sälja hus