3 414 läst · 10 svar
3k läst
10 svar
Direktverkande el - lönsamt installera vattenburet vs L/L värmepump?
Som frågan lyder - hus som idag har direktverkande el som uppvärmning. Inte mitt hus, förresten. Fick höra från han som köpt det att de blivit avrådda från att installera vattenburet system och luft/vatten värmepump, istället köra luft/luft värmepump. Det lönar sig inte med vattenburet fick de höra. Vad tror den samlade kunskapen här?
Bergvärme är inte ett alternativ där, så det är luft/vatten som gäller i så fall. Jag tänker att med ett sånt system får man ju även varmvatten...
Bergvärme är inte ett alternativ där, så det är luft/vatten som gäller i så fall. Jag tänker att med ett sånt system får man ju även varmvatten...
Det beror på hur man ser på det och vilka förutsättningar som finns.
Luft/luftvärmepump är en väldigt billig värmekälla, men värdelöst ur komfortsynpunkt. Vill man ha tyst och jämn värme i alla rum till en rimlig driftkostnad så är det vattenburna radiatorer och någon form av */vattenvärmepump som gäller.
Luft/luftvärmepump är en väldigt billig värmekälla, men värdelöst ur komfortsynpunkt. Vill man ha tyst och jämn värme i alla rum till en rimlig driftkostnad så är det vattenburna radiatorer och någon form av */vattenvärmepump som gäller.
Om man skulle se det rent ekonomiskt, hur kan det se ut då?useless skrev:Det beror på hur man ser på det och vilka förutsättningar som finns.
Vad har huset för förutsättningar? Är det i Jönköping? Krypgrund eller platta på mark?
Vi har nyligen installerat luft/luft så har bara erfarenhet av det. Stor skillnad på hur mycket el vi förbrukar men som skrivet ovan är det inte direkt tyst och inte är det högre komfort än elradiatorer. Sovrumsdörrarna behöver vara öppna, kalla golv osv. Vi funderar även vi på vattenburet system men har inte börjat räkna på det än så kan tyvärr inte hjälpa till där.
Vi har nyligen installerat luft/luft så har bara erfarenhet av det. Stor skillnad på hur mycket el vi förbrukar men som skrivet ovan är det inte direkt tyst och inte är det högre komfort än elradiatorer. Sovrumsdörrarna behöver vara öppna, kalla golv osv. Vi funderar även vi på vattenburet system men har inte börjat räkna på det än så kan tyvärr inte hjälpa till där.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 834 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 834 inlägg
Vi installerar vattenburen golvvärme nu, 80kvmBiFuel skrev:
Kostade 55’ totalt med shunt och spårand spånskiva mm.
+15’ för radiatorer till övervåningen. + lite rör, kopplingar och slang mm. så är vi uppe i 80’.
Har beställt en IVT S409 lvvp som går på 125’.
Totalt ca 205’ + en jävla massa jobb. Gör allt jobbet utom att installera VP själv.
Då hade vi ett gammalt självcirkulations system från 1935 som frusit sönder och en elpanna som även den fryst sönder så jag var ändå tvungen att investera i nytt värmesystem.
oklart vad återbetalningstiden blir då gamla ägaren va ensam, eldade 2-3 kubik om året och en förbrukning på 21Mwh. Utifrån hur badrummet såg ut så tror jag inte han duschade särskilt ofta heller och jag vet inte vilken temperatur han hade inomhus.
Har själv LLVP på vår nedervåning som nästan enda värmekälla, ekonomiskt är det ju bra men vardagsrummet där nere där den sitter är ju oanvändbart halva året för det väsnas så mycket av fläkten. Värmen stiger ju sedan uppåt till övervåningen så även här behöver radiatorerna jobba mindre men den varma luften som kommer från suterrängplanet får ju med sig en del radon upp också då det bildas undertryck där nere. Om inte elen vore snordyr hade jag kunnat köra den på en nivå då inte fläkten låter så mycket men det är uppenbart att för att sprida värmen till annat än taket behöver det blåsas runt rätt bra. När jag får tummen ur så ska det installeras FTX med VP inbyggt i systemet med aggregatet på vinden då blir det nog både varmt och tyst.
Rent ekonomiskt är luft/luftvärmepumpar oslagbara. Men då får man stå ut med att det är 25 grader i ett rum, 16 i ett annat och en eller ett par fläktar som blåser hela dagarna.BiFuel skrev:
Om man värderar komfort så skaffar man något annat som primär värmekälla.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 834 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 834 inlägg
skulle inte råda till att ha det som primär värmekälla. Tilluften är för lågt flöde på för att kunna värma rummen så du kommer ändå behöva stödja med elradiatorer, Llvp eller ett vattenburet system.T TypRätt skrev:Har själv LLVP på vår nedervåning som nästan enda värmekälla, ekonomiskt är det ju bra men vardagsrummet där nere där den sitter är ju oanvändbart halva året för det väsnas så mycket av fläkten. Värmen stiger ju sedan uppåt till övervåningen så även här behöver radiatorerna jobba mindre men den varma luften som kommer från suterrängplanet får ju med sig en del radon upp också då det bildas undertryck där nere. Om inte elen vore snordyr hade jag kunnat köra den på en nivå då inte fläkten låter så mycket men det är uppenbart att för att sprida värmen till annat än taket behöver det blåsas runt rätt bra. När jag får tummen ur så ska det installeras FTX med VP inbyggt i systemet med aggregatet på vinden då blir det nog både varmt och tyst.
Ja det är nog troligt skulle det funka skulle det ju behöva blåsa lika mycket som idag. Befintlig LLVP kommer ju sitta kvar så den kommer ju fortsätta värma men förhoppningsvis skapar tilluften cirkulation nog för att ge ett jämnare klimat utan att den måste stå på vansinnigt blås.U Utsliten och utdömd skrev:
Vi kör luft/luft och vattenburet via elpanna. Visst stör man sig på fläkten i början av säsongen men man hör den till slut inte. Det är lite som när det blir strömavbrott; man märker inte hur mycket småljud det är överallt (ventilation, kylskåp etc.) förens allt stängs av. Hade jag hellre haft luft/vatten om pengarna fanns? Absolut. Men då vårt hus eldades med olja och vårt system är dimensionerat för högre framledningstemperatur än vad en värmepump gärna jobbar med så det hade varit så mycket mer pengar involverat än bara själva värmepumpen. Visst hade vi kunnat köra på luft/vatten på vårt befintliga system men besparingen hade blivit mycket lägre än om vi haft radiatorer som är ämnat för lågtemp system.
Vi har pumpen i vardagsrummet ställt på fläktläge 3 av 4, och ställd på 23 grader. Blir 23 grader i vardagsrummet och 22 grader i resten av nedervåningen och ca 20-21 grader på övdervåningen där vi har sovrummen. Jag hoppas att denna information hjälper!
Vi har pumpen i vardagsrummet ställt på fläktläge 3 av 4, och ställd på 23 grader. Blir 23 grader i vardagsrummet och 22 grader i resten av nedervåningen och ca 20-21 grader på övdervåningen där vi har sovrummen. Jag hoppas att denna information hjälper!
Liknande trådar
-
Solceller som komplement till direktverkande el, luft-luft pump och kamin
Värme allmänt -
Solceller eller bergvärme i 70-talshus med direktverkande el?
Värme allmänt -
Spara ström - Styr direktverkande el golvvärme till vissa tider - Hur illa blir temp variationerna?
Olja & El -
70 -tals villa med direktverkande el, hur dåligt är det och hur bra är åtgärderna?
Köpa & Sälja hus -
Direktverkande el - sänka kostnaden
Frågor och svar om el och teknik