B Bjober skrev:
Vattnet/ångan är ju bara ett medium som överför kraften. Den har inget med energiomvandlingen att göra.
Helt rätt, tack för rättelsen.
 
A
Jag tror detta behöver brytas ner i olika delmoment för att kunna förklara vad som fungerar och vad som är myt.


Verkningsgrad på en bensin/dieselmotor: ligger på 30-45%.
https://www.nyteknik.se/fordon/55-procent-verkningsgrad-med-bensindiesel-i-motorn-6425370

Det betyder att 30% av tillförda energin kan gå ut på drivaxeln och det är denna energi som både används till generatorn och att driva bilen framåt. Generatorn kräver energi för att snurra och skapa ström. Mer ström kräver högre varvtal eller större generator. Övrig energi omvandlas till värme och en del ljud (finns fler saker exempelvis luftflöde som används till Turbo).

Bensin innehåller cirka 43 MJ/kg eller ca 9,1 kWh.
Så det går att räkna ut vad som går ut på axeln…
Det vill säga ca 3kWh vid 30% verkningsgrad.

Så om vi utgår från att 10% av effekten från drivaxeln går till generatorn betyder detta 0.3 kWh som generatorn får från bensinen och som då kan användas till att skapa el till elektrolysen.


Att framställa vätgas
https://www.myfuelcell.se/framställning-av-vätgas

I tidigare inlägg har det skrivits att vätgasen ska skapas av vatten.

20-30% av elen förloras vid omvandling från el till vätgas. Vilket betyder att generatorn bara Max 0,25 kWh el som kan skapa vätgas.


Nu kommer vi till de speciella frågorna;
Vilken energi krävs för att omvandla vatten till vätgas genom elektrolys?

https://www.vatgas.se/faktabank/faq/

Jo för att omvandla 1 liter vatten till vätgas behövs det 50kWh. Detta är alltså 5 gånger mer energi än vad som finns i en liter bensin. Och med en verkningsgrad på en motor med 30% betyder det att ungefär 13 liter bensin behövs för att omvandla 1 liter vatten till vätgas. Märk väl att detta endast stämmer om generatorn använder 100% av energin från motorn dvs ingen körning av bilen.

Utöver detta måste då bilen ha en generator som kan alstra 50kWh. För att hur stor en generator behöver vara länkar jag till ett exempel;

https://www.generac.com/Industrial/products/diesel-generators/configured/50kw-diesel-generator




Så slutsatsen av detta är väldigt enkel:

Det går inte med elektrolys generera så mycket vätgas så att bilmotorn får 20-30% mer effekt eller minskad bensinförbrukning.då det helt enkelt krävs mer energi att göra vätgasen än man kan skapa.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Utöver detta måste då bilen ha en generator som kan alstra 50kWh. För att hur stor en generator behöver vara länkar jag till ett exempel;

[länk]
Här gäller det att skilja på effekt (kW) och energi (kWh). En generator på 50 kW kan alstra 50 kWh på en timme. Om vi tänker oss att en bilgenerator har 1 kW så kan den alstra 50 kWh på 50 timmar.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
A
A Avemo skrev:
Här gäller det att skilja på effekt (kW) och energi (kWh). En generator på 50 kW kan alstra 50 kWh på en timme. Om vi tänker oss att en bilgenerator har 1 kW så kan den alstra 50 kWh på 50 timmar.
en bil som kör 10 mil på en timme och drar 5 liter, behöver 250 liter bensin på 50 timmar.

menar du allvarligt att vätgasen från 1 liter vatten skulle göra alls dessa 250 Liter bensin 20% effektivare?
 
mathiash77 skrev:
en bil som kör 10 mil på en timme och drar 5 liter, behöver 250 liter bensin på 50 timmar.

menar du allvarligt att vätgasen från 1 liter vatten skulle göra alls dessa 250 Liter bensin 20% effektivare?
Nej det menar jag inte. Jag reagerade på följande formulering:
mathiash77 skrev:
Utöver detta måste då bilen ha en generator som kan alstra 50kWh.
Alla bilar har en generator som kan alstra 50 kWh. Men det tar ett tag.

Slutsatsen är vi överens om.
mathiash77 skrev:
Det går inte med elektrolys generera så mycket vätgas så att bilmotorn får 20-30% mer effekt eller minskad bensinförbrukning.då det helt enkelt krävs mer energi att göra vätgasen än man kan skapa.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Patrik440
Kom å tänka på ett inlägg i en grupp där en person köpte ett kit till sin bil för ett antal år sedan.

Det redovisades lägre förbrukning med grunkan inkopplad men troligtvis var föraren lättare på gasfoten och bränslebesparing uppstod på så vis.

Bild av HHO-generatorns komponenter utspridda på ett bord under installationen, inkluderar slangar, behållare och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Psykoppout
  • Laddar…
P
Patrik440 Patrik440 skrev:
Kom å tänka på ett inlägg i en grupp där en person köpte ett kit till sin bil för ett antal år sedan.

Det redovisades lägre förbrukning med grunkan inkopplad men troligtvis var föraren lättare på gasfoten och bränslebesparing uppstod på så vis.

[bild]
Helt hemgjorda egenknåpade grunkor, gärna från skrothögen. Har en charm man inte kan köpa sig till.
 
A
är det en hemkokare detta ska bli?
För den har iallafall potential...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.