607 läst · 6 svar
607 läst
6 svar
Dimmerfrågor
Fråga 1.
Har läst att man inte ska "blanda" olika laster på en dimmer. Men kan man köra 2 st identiska set med led/drivdon på en och samma dimmer. Effekten kommer inte överskridas.
Fråga 2.
Tillverkaren hänvisar till en dimmer med effektområder 20-315w men den som passar mig estetiskt har specen 40-315w. Vad blir skillnaden?
Har läst att man inte ska "blanda" olika laster på en dimmer. Men kan man köra 2 st identiska set med led/drivdon på en och samma dimmer. Effekten kommer inte överskridas.
Fråga 2.
Tillverkaren hänvisar till en dimmer med effektområder 20-315w men den som passar mig estetiskt har specen 40-315w. Vad blir skillnaden?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 687 inlägg
Vilken dimmerteknik menar du? Den gamla typen av dimmers som klipper bort en del av sinuskurvan och som alltså kopplas in på 230 V-matningsledningen till lampan/drivdonet? Det låter som så.
I så fall är svaret att ingen vet. Du får prova. Den gamla typen dimmers är inte pålitliga mot dagens elektroniska lampor och drivdon. Hade det varit glödlampor så hade man kunnat veta att det fungerar.
Den lägre siffran anger den lägsta effekt som dimmern kräver för att fungera. Det behövs ett tillräckligt antal lampor och drivdon alltså så att summan kommer upp över den lägre gränsen. Likaså har den en max effekt. Om belastningens sammanlagda effekt ligger utanför detta område så stänger dimmern ned, eller går sönder.
I så fall är svaret att ingen vet. Du får prova. Den gamla typen dimmers är inte pålitliga mot dagens elektroniska lampor och drivdon. Hade det varit glödlampor så hade man kunnat veta att det fungerar.
Den lägre siffran anger den lägsta effekt som dimmern kräver för att fungera. Det behövs ett tillräckligt antal lampor och drivdon alltså så att summan kommer upp över den lägre gränsen. Likaså har den en max effekt. Om belastningens sammanlagda effekt ligger utanför detta område så stänger dimmern ned, eller går sönder.
Tack för svar. Precis, det är bakkantsdimmer. Och tanken var just att koppla 2 set på en dimmer för att "komma upp" i min-last. Jag vill helst ha "klassisk" dimmer med vred, men kanske får tänka om.Bo.Siltberg skrev:Vilken dimmerteknik menar du? Den gamla typen av dimmers som klipper bort en del av sinuskurvan och som alltså kopplas in på 230 V-matningsledningen till lampan/drivdonet? Det låter som så.
Moderator
· Stockholm
· 52 819 inlägg
Du kan vred även till ”ny” dimmer. Om du använder armaturer som drivs med konstant ström . ex 500mA. Och använder en driver med inbyggd dimmer, så kan du välja en sådan med 0-10V styrning. Då har du en potentiometer med ratt som kopplas till 0-10V ingången på drivern.
Jo, känner allt till det. Jag har 2 olika Hidealite produkter, och båda ska kunna dimras på 230-sidan med bakkantsdimmer enligt tillv. Men det var när jag började leta dimmer som det blev stökigt. Det sitter Eljo-trend grejer i resten av huset och därför vill jag ha samma stuk.H hempularen skrev:
Jag får väl helt enkelt köpa bakkantsdimmer och testa. Installationen är färdig och det är bara dimmer som skall hängas dit nu. Klart det skulle gå att backa bandet men undviker helst det.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 687 inlägg
Hmm, jag skickade en fråga till Hidealite för 15 sekunder sedan ang vilken dimmer som fungerar mot Comfort G3. De har dimmerlistor som din kombo kanske finns med i https://www.hidealite.com/sv-se/kunskap/dimmerlistor
Japp, har kolla dimmerlistorna. Dock ingen Eljo-trend. Jag har 2 grupper med ljuspunkter, några större som jag vet att kommer behöva kunna dimra och där ser Eljo-dimmern ut att funka enligt spec. Men sen är det ett gäng små spotlights som jag egentligen inte vet om jag behöver dimra, får väl tända dem och se helt enkelt. En brytare är ju billigare än en dimmer...