1 386 läst · 7 svar
1k läst
7 svar
Dimmer utan last
Hej,
Jag undrar varför det farliga är att inte ha last på en moduldimmer
Står så här I beskrivningen:
WARNING
Applied load and the Dimmer itself may be damaged if the values of applied load are inconsistent with the technical specifications (see Specifications).
The Dimmer during its operation requires the minimum load of 25 VA (or when using FGB001 device 0.5 VA) do not connect the power supply without a load.
Only lighting devices may be connected to the Dimmer.
Connect only in accordance with the diagram presented in the manual. Incorrect connection may cause risk to health, life or material damage.
Jag undrar varför det farliga är att inte ha last på en moduldimmer
Står så här I beskrivningen:
WARNING
Applied load and the Dimmer itself may be damaged if the values of applied load are inconsistent with the technical specifications (see Specifications).
The Dimmer during its operation requires the minimum load of 25 VA (or when using FGB001 device 0.5 VA) do not connect the power supply without a load.
Only lighting devices may be connected to the Dimmer.
Connect only in accordance with the diagram presented in the manual. Incorrect connection may cause risk to health, life or material damage.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 506 inlägg
Vad för slags dimmer handlar det om?
Dimmer utan nolla behöver lite last för egen strömförsörjning.
Dimmer utan nolla behöver lite last för egen strömförsörjning.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 894 inlägg
Dimmer utan nolla går absolut inte sönder utan last.
Protte
Protte
Moderator
· Stockholm
· 52 496 inlägg
Skrivningen där om att inte spänninssätta dimern utan last är lite skum. Som sagt, det bör vara omöjligt att dimmern påverkas av det.
MEN, det kan handla om att man inte få koppla in last på en dimmer som är spänningssatt. Man skulle kunna tänka sig att en spänningssatt dimmer kan få någon form av strömmrusning och brännas sönder om den plötsligt får en belastning.
MEN, det kan handla om att man inte få koppla in last på en dimmer som är spänningssatt. Man skulle kunna tänka sig att en spänningssatt dimmer kan få någon form av strömmrusning och brännas sönder om den plötsligt får en belastning.
Det är denna dimmer
http://materialy.fibaro.com/instrukcje/dimmer%20FGD211%20v14%20-%20v18%20ENG.pdf
Tycker det är konstigt. Det var genom supporten jag fick infon först. Sen såg jag även det I manualen. Hade varit intressant att veta varför. För jag får inte ihop det.
http://materialy.fibaro.com/instrukcje/dimmer%20FGD211%20v14%20-%20v18%20ENG.pdf
Tycker det är konstigt. Det var genom supporten jag fick infon först. Sen såg jag även det I manualen. Hade varit intressant att veta varför. För jag får inte ihop det.
Ytterliggare svar från supporten
Such solution (without load) is not very safe, because single and double click (S1) causes the appearance of voltage on the output.
Men borde man då inte kunna sätta I en sladd i output o sen sätta en toppklämma på? Kan inte se vad de ska vara för skillnad mot att där är en lampa fastsatt i den.
Such solution (without load) is not very safe, because single and double click (S1) causes the appearance of voltage on the output.
Men borde man då inte kunna sätta I en sladd i output o sen sätta en toppklämma på? Kan inte se vad de ska vara för skillnad mot att där är en lampa fastsatt i den.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 506 inlägg
Supporten yrar och tillverkaren är uppenbart alltför försiktiga. Man kan utgå ifrån att dessa "risker" är betydligt överdrivna, troligen ett resultat av behoven på den amerikanska marknaden.
En anständigt konstruerad dimmer tar inte skada av för låg (eller obefintlig) belastning, och helst inte heller av för hög belastning (den får bränna en utbytbar säkring). Specen anger dessutom "overcurrent protection 2.5 A".
Den blir heller inte farlig (farligare) utan belastning.
Men självklart kan felaktig anslutning och felaktig användning orsaka skada.
En anständigt konstruerad dimmer tar inte skada av för låg (eller obefintlig) belastning, och helst inte heller av för hög belastning (den får bränna en utbytbar säkring). Specen anger dessutom "overcurrent protection 2.5 A".
Den blir heller inte farlig (farligare) utan belastning.
Men självklart kan felaktig anslutning och felaktig användning orsaka skada.