Har just köpt en 1000-watts dimmer från Amazon för knappt 400 kr. Tillverkad i Turkiet men saknar CE-märkning. Bör jag vara orolig för att använda den? Ljuskronan den ska kopplas till är jordad.

Min nu trasiga dimmer från Schneider kostar ca 1800 kr och har hållit i fem år. Hur lång hållbarhetstid kan man räkna med för sådana här produkter?

Det är omöjligt att svara på. Även om den hade haft ett CE-märkning så kan man inte lita blint på den. 1000 W innebär lite större kraftkomponenter i en liten kapsling med risk för varmgång och i värsta fall brand. Men jag minns inte att jag någonsin hört talas om något dylikt. Elchock behöver man inte oroa sig för då skyddsledaren går förbi. Och vi får anta att dimmern är dubbelisolerad mot beröring? Kan du visa bilder på den och all dokumentation som följer går det kanske att säga något mer. Den får inte säljas utan CE-märkning...

Elektronik har egentligen ingen begränsad livslängd. Så ditt fall handlar antagligen om otur. Men även Schneider kan slarva med kylningen som gör att dimmern dör i förtid av hög belastning.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag skulle i första hand funderat på hur lampan är konstruerad om det behöves en dimmer på 1kW...

• Haha
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag skulle i första hand funderat på hur lampan är konstruerad om det behöves en dimmer på 1kW...
Halogenlampor, 1x250w, 5x150w. Perfekt både för mysiga kvällar och för tillfällen med precisionsjobb.

En kristallkrona med ljusa prismor och gyllene detaljer hänger från ett tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
tomasfr och 1 till
  • Laddar…
Borde gå att byta till led-lampor på 15-20 Watt.

• Gilla
tomasfr och 1 till
  • Laddar…
God idé men jag hittar inga 20w ledlampor med E14 sockel. Kan du tipsa?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kan du visa bilder på den och all dokumentation som följer går det kanske att säga något mer.
Den är dubbelisolerad och det här är den dokumentation som finns. Ingen extra info finns i förpackningen eller på dimmern.

Användarmanual för en ljusdimmer, inkluderar isärplockning, mått, kopplingsschema och monteringsinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja den sa ju inte mycket. Och det saknas helt information på deras hemsida också. Den får helt enkelt inte säljas i Europa. Det går inte att säga så mycket mer.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.