Hej,
Bytte igår dimmer till min lampa med elektrisk transformator, eftersom gamla dimmern inte var gjord för trafo. Enligt butiken (clas ohlsson) skulle den nya funka, men icke, trafon surrar och burrar fortsatt. När jag kopplar förbi dimmer så låter det inget så bör inte vara fel på trafon. Tacksam för feedback på om ni anser denna dimmer är en match för mitt behov eller ännu hellre vad för specifikationer det bör vara på nästa dimmer när jag nu måste gå tillbaka till butiken och byta dimmern som de trodde skulle funka.
Själva lampan är laddad med 20 st G4 lampor benämnda med max 10W, nu när jag skrev detta och dubbelcheckade såg jag att det satt 20W lampor i några av sticken, kan det kanske vara en förklaring?
Tack på förhand.
Trafo:
Anchorn AET-6352CT1
Prim: 220-240Vac/50Hz 0,875A Cos:0,98
Sek: 11,5Vac 210W/Max. (50-210W)
Dimmer:
Elko RS 315 GLE
Ohmsk last: 40-315W.
230V halogen: 40-300W.
Elektronisk trafo: 40-315VA.
IP-klass: 20.
Anslutning: 2-ledare, vid trappkoppling 3-ledare.
Spänning: 230V/50Hz.
Säkring: Elektronisk.
Bytte igår dimmer till min lampa med elektrisk transformator, eftersom gamla dimmern inte var gjord för trafo. Enligt butiken (clas ohlsson) skulle den nya funka, men icke, trafon surrar och burrar fortsatt. När jag kopplar förbi dimmer så låter det inget så bör inte vara fel på trafon. Tacksam för feedback på om ni anser denna dimmer är en match för mitt behov eller ännu hellre vad för specifikationer det bör vara på nästa dimmer när jag nu måste gå tillbaka till butiken och byta dimmern som de trodde skulle funka.
Själva lampan är laddad med 20 st G4 lampor benämnda med max 10W, nu när jag skrev detta och dubbelcheckade såg jag att det satt 20W lampor i några av sticken, kan det kanske vara en förklaring?
Tack på förhand.
Trafo:
Anchorn AET-6352CT1
Prim: 220-240Vac/50Hz 0,875A Cos:0,98
Sek: 11,5Vac 210W/Max. (50-210W)
Dimmer:
Elko RS 315 GLE
Ohmsk last: 40-315W.
230V halogen: 40-300W.
Elektronisk trafo: 40-315VA.
IP-klass: 20.
Anslutning: 2-ledare, vid trappkoppling 3-ledare.
Spänning: 230V/50Hz.
Säkring: Elektronisk.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 473 inlägg
På papperet passar de ihop. Kan vara att denna fjärran-östern-trafo inte är dimmbar, ev i kombination med att trafon är fullbelastad (kanske t.o.m överbelastad). Prova att rycka några lampor.
Moderator
· Stockholm
· 52 434 inlägg
Den där trafon ser ju nästan ut att vara en järnkärnetransformator, och då speciellt en toroidtransformator.
Är den tung? I så fall så är det alltså inte en elektronisk transformator.
Järnkärnetransformatorer dimmas ofast med dimmer för glödljus, men just toroidtransformatorer (som har rund järnkärna) är svåra att dimma (enl. uppgift här på forumet).
Är den tung? I så fall så är det alltså inte en elektronisk transformator.
Järnkärnetransformatorer dimmas ofast med dimmer för glödljus, men just toroidtransformatorer (som har rund järnkärna) är svåra att dimma (enl. uppgift här på forumet).
Renoverare
· Gävleborg
· 8 167 inlägg
Tyristordimmer ska det vara om det skulle visa sig att hempularen har rätt, annars transistordimmer.
//Patrik
//Patrik
Har testat lite olika nu, helt klart är att trafon var överbelastad. När jag tar ner belastning till runt 100W fungerar det helt prima utan något som helst surr, när jag belastar upp emot 200W surrar det lite när jag dimmar ner. Samma försök med icke el trafo anpassad dimmer ger inget utslag - dvs det surrar mycket om trafon oavsett belastning. Så belastningen var nog huvudproblemet och då tycks det väl som att trafon är dimbar samt elektrisk. Nu är det väl acceptabelt om än inte perfekt, så får värdera att sätta i svagare lampor el testa en annan dimmer. Tack för input
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 473 inlägg
Intressant, man brukar rekommendera att en trafo belastas till max ca 70% av dess märkuteffekt. Här var du tvungen att gå ned till hälften. En trafo av bättre kvalite och pondus skulle nog hjälpa, men lite surr kommer man aldrig ifrån.
Moderator
· Stockholm
· 52 434 inlägg
Ser nu att trafon har en angiven min effekt, då måste det vara en elektronisk tafo, en järnkärnetrafo har aldrig en min. effekt.