Min bordslampa som drivs av en WK-1150I dimmer stängde inte av sig som den skulle igår. När man vrider dimmern förbi av-läget (klickar) lyser den fortfarande.

Har kört lampan med LED ljuskällan ett antal år vid detta laget, 2-3 kanske. Testade att stoppa i en halogen ljuskälla istället, då fungerar det som det ska.

Brandfara? Trasig LED? Trasig dimmer?

Välkänt fenomen när nollan bryts istället för fasen.
Prova att vända på stickkontakten.

• Gilla
jonas_da
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Välkänt fenomen när nollan bryts istället för fasen.
Prova att vända på stickkontakten.
Har inte tagit bort kontakten på evigheter, men testade att vända. Ingen skillnad utan samma beteende.

Med Halogenlampan i märkte jag att det ser ut som tråden i lampan vibrerar, blir som ett flimmer.

Demmpa Demmpa skrev:
Det kan mycket väl vara så att dimmern håller på att gå sönder.

Dimmern finns att köpa, minimum 5 st,
[länk]

Minimum 2 st
[länk]
Får nog bli en ny, om jag kan få ut den nuvarande. Tror du det är en brandrisk som det är nu eller mer att dimmer inte fungerar?

Blev tillslut så att jag helt enkelt kopplade bort dimmern och satte en knapp på strömsladde. Dimrar aldrig denna lampan ändå och kostnaden för dimmer blev orimligt hög med tanke på frakt, importavgift, och allt annat. Dimmern fick sitta kvar (utan kablar) för att det skulle gå att fästa mässingsknappen.

Som kuriosa brann vår L2 av helt och hållet idag, mindre kul (tur att grannen är elektriker och hade reservdelar). Hade en svag förhoppning att dimmern inte fungerade pga något konstigt med fasen precis innan den brann av men så var det så klart inte, utaget lampan satt i gick dessutom inte till L2.

• Hand som håller elkomponenter monterade på en metallplatta, visar två kopplade kablar och en vit strömbrytare i byggmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lampbas med bortkopplad dimmer och installerad knapp, synlig på ett svart bord.
    Skapa konto
  • Bordslampa med vit skärm på fönsterbräda, ansluten till en strömbrytare istället för en dimmer, med en mässingsknapp på lampbasen.
    Skapa konto
  • Elcentral med kablar och säkringar, en av dem har bränd färg.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.