Hipp,
Har införskaffat Smedmarks spoollampa (med flera små, avlånga 12V glödlampor i) och en "Leading- and trailing edge dimming"-trafo från Vossloh Schwabe för diskbänksbelysning .

1. Läste någonstans att man alltid ska sätta dimmern på 220V-sidan Men vad innebär i så fall den engelska texten ovan, tolkade den som om att det inte spelar någon roll?

2. Orsaken till att jag är sugen på en 12V-dimmer är att de borde vara mindre och därmed synas mindre under köksskåpen. 220V-dimmranra är ju 60*60 och det måste till ett utanpåliggande montage. Men jag kan inte hitta en sådan, finns överhuvudtaget vad jag söker?

3. Eller finns det någon ännu smartare lösning som jag inte tänkt på?

swehjo skrev:
Hipp,
Har införskaffat Smedmarks spoollampa (med flera små, avlånga 12V glödlampor i) och en "Leading- and trailing edge dimming"-trafo från Vossloh Schwabe för diskbänksbelysning .

1. Läste någonstans att man alltid ska sätta dimmern på 220V-sidan Men vad innebär i så fall den engelska texten ovan, tolkade den som om att det inte spelar någon roll?

2. Orsaken till att jag är sugen på en 12V-dimmer är att de borde vara mindre och därmed synas mindre under köksskåpen. 220V-dimmranra är ju 60*60 och det måste till ett utanpåliggande montage. Men jag kan inte hitta en sådan, finns överhuvudtaget vad jag söker?

3. Eller finns det någon ännu smartare lösning som jag inte tänkt på?

1. "Leading- and trailing edge dimming" referera till vilken del av flanken på vågen som används för att slå på, resp av lampan. Leading edge använder sig vanligtvis av triacs och trailing edge av thyristorer. Men vi prataar fortfarande primärspänning (230V~)

2. De behöver nödvändigtvis inte bli mindre. Effekten som skall dimmas blir ju densamma, give or take.

3. Nån annan som vet? ???

Appropå effektförlusterna i dimmern, så röstar jag för att de blir större ju lägre matningsspänning du kör med. Förlusterna beror på spänningsfallet över dimmern i ledande tillstånd, och det spänningsfallet är, skulle jag tro, oberoende av matningsspänning. Men ju lägre matningsspänning, desto högre ström. Alltså större förluster om du lägger dimern på 12V sidan. Och därmed risk för större dimmer!

Ponken skrev:
Appropå effektförlusterna i dimmern, så röstar jag för att de blir större ju lägre matningsspänning du kör med. Förlusterna beror på spänningsfallet över dimmern i ledande tillstånd, och det spänningsfallet är, skulle jag tro, oberoende av matningsspänning. Men ju lägre matningsspänning, desto högre ström. Alltså större förluster om du lägger dimern på 12V sidan. Och därmed risk för större dimmer!
Ja, du har rätt. Enligt mina uträkningar (vid antagande av ren RESISTIV reglering genom en halvledare - vilket egentligen inte är sant) så blir i 12V fallet förlusteffekten 2.92W och i 240V faller 10mW

Dock måste ju thyristorn/triacen eller vad det nu är man väljer måste ju tåla spänningen också och så får man gå upp i storlek på halvledaren som styr iallafall ;D

Lite off-topic kanske, sorry swejoh :D

Mycket tech-talk här! ??? ;D Men kanske till och med jag kan lära mig sådant någon gång :p

"Dimmer", har du möjlighet att se om man kan få tag på en sådan dimmer så vore ju det lysande. Har kollat runt lite men inte lyckats. Kan man å andra sidan misstänka att det är en dyyyr lösning så kan vi hoppa över det, köket är en budgetuppfräschning (se länk på kök-forumet).

Det känns som att jag får hålla mig till de vanliga klumpiga, trista utanpåliggande 220V-dimrarna?! Hur f-n står ni andra ut med dem, det är ju inte alltid man kan fälla in saker och ting!

swehjo skrev:
Det känns som att jag får hålla mig till de vanliga klumpiga, trista utanpåliggande 220V-dimrarna?! Hur f-n står ni andra ut med dem, det är ju inte alltid man kan fälla in saker och ting!
Allt går att fälla in, det är bara en fråga om envishet och hur mycket jobb man vill lägga ner! ;) ;D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.