Vi har en dimmer som har slutat fungera. Enda sen vi flyttade in har ljuset fladdrat eller blinkat när man använder dimmern förutom när man har på max styrka, och då har jag både testat med vanlig traditionell 40w lampa och en dimbar LED.
Nu har det slutat lysa helt och hållet. Jag har provat olika glödlampor och 3 av 4 lyser inte alls. Den fjärde var en vanlig lågenergi som blinkade konstant istället.
Jag kollade säkringen och den såg hel ut, och om den var trasig borde väl inte lågenergilampan blinka?
Är det själva dimmern som är trasig eller vad tror ni?
Nu har det slutat lysa helt och hållet. Jag har provat olika glödlampor och 3 av 4 lyser inte alls. Den fjärde var en vanlig lågenergi som blinkade konstant istället.
Jag kollade säkringen och den såg hel ut, och om den var trasig borde väl inte lågenergilampan blinka?
Är det själva dimmern som är trasig eller vad tror ni?
Tror det står Elari electronics eller nåt åt det hållet. På baksidan står det på finska. Skickar med en bild. Jag har läst att man kan justera minimum-nivån men hur gör jag det? Eller det kanske inte gäller alla dimmers.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mina dimrar slutade också fungera när jag bytte ut till led lampor.
Köpte en traffo hos Clas i insjön för ca 400 kr som var till för led ljus men den fungerade inte heller får bara till det med max ljus eller helt släckt.
Led lampor har en smal gräns mellan där dom lyser eller är släckta och ska man dimma en led måste man mata belysningen med pulsad ström så det räcker inte med att man reglerar spänningen.
Dessutom mina gamla dimmers fungerar inte heller med bara en 40 watts lampa.
Köpte en traffo hos Clas i insjön för ca 400 kr som var till för led ljus men den fungerade inte heller får bara till det med max ljus eller helt släckt.
Led lampor har en smal gräns mellan där dom lyser eller är släckta och ska man dimma en led måste man mata belysningen med pulsad ström så det räcker inte med att man reglerar spänningen.
Dessutom mina gamla dimmers fungerar inte heller med bara en 40 watts lampa.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 891 inlägg
Du kontrollerade alltså finsäkringen i dimmern? Även om den ser hel ut kan den vara trasig. Om den brunnit av sakta o stilla så är det inte säkert att det syns. Ohmmät på den, eller byt.
Lågenergilampan kan mycket väl blinka till då och då även med en trasig dimmer. Detta beror på "överhörning" mellan trådarna i elrören som kan få lågenergi och LED att glimma lite.
Lågenergilampan kan mycket väl blinka till då och då även med en trasig dimmer. Detta beror på "överhörning" mellan trådarna i elrören som kan få lågenergi och LED att glimma lite.