Hejsan!

Har en installation i köket som består av en taklampa med halogenspots, samt infällda spotlights under köksskåpen. Dessa är kopplade till samma dimmer.

Spotlightsen under köksskåpen är anslutna med två elektroniska ELKO-transformatorer (12V) med märkningen "only dimmable with phase cut dimmer". Det är 4 st spotlights med 10W-halogen. Taklampan är en Belid Cato som har ett gäng spotlights (5x20W) med halogenlampor, och en inbyggd 12V-transformator i sockeln.

Den nuvarande dimmern beter sig lite underligt när man slår på den. Det surrar lite, och det tar några sekunder innan taklampan kör igång. Sedan fungerar den som den ska. Håller på att byta ut strömbrytare i samband med renovering, men just här misstänker jag att jag kanske inte ska byta "lika till lika"? Är det någon som har en idé vilken sorts dimmer jag bör använda här? Har Eljo Trend-serien i huset.

Dimmern kan vara av den typen som själv känner av vilken typ av last som är ansluten. Men det skall den komma ihåg till nästa gång.
Det kan vara så att trafon till taklampan är av konventionell järnkärnetyp. Då kommer dimmern att se två typer av belastningar.
En dimmer som klarar två olika typer av belastningar samtidigt känner jag inte till.

Tack før svaret. Jag har kollat lampan, och det ær också en liten elektronisk transformator dæri.

Borde det då fungera med en vanlig dimmer før elektronisk trafo nær det ær samma last (ær det samma last?) i hela systemet?

Ja, då ska en bakkantsdimmer (för elektroniska trafos) fungera. Det kan vara fel på den du har, för den ska väl palla för 140W?

Tack för svaret! Ska testa med en sådan, kan låna från ett annat rum.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.