Hej! Jag ska byta ut en dimmer men är lite osäker på hur jag ska koppla kablarna. En brun och en röd kabel, har tyvärr ingen spänningsprovare hemma för att kolla vad som är vad.
Bifogar bild på den nya dimmern märkt Cotech samt den gamla . Elen ser ut att vara relativt nydragen, ska driva 6 spottar i sovrummet (halogen).
Supertacksam för all hjälp!
Bifogar bild på den nya dimmern märkt Cotech samt den gamla . Elen ser ut att vara relativt nydragen, ska driva 6 spottar i sovrummet (halogen).
Supertacksam för all hjälp!
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Tack för svaret! Hmm okej, trodde att många dimmers gick att koppla utan nollan framdragen, dvs med bara fas och tändtråden. Hade ju också en dimmer där tidigare, men ”knappen” var lite sliten så behövdes bytas ut. Har jag köpt fel typ/modell?useless skrev:
Det finns dimmer som inte behöver nolla men om du ska driva led lampor fungerar de inte bra. Man kan alltid dra en nolla från armaturenEllllias skrev:
I produktinformationen för den specifika dimmer TS köpt står det uttryckligen:
"Kräver nolla vid installation."
Men då det är halogenlampor som ska dimmas så borde det inte vara några problem att hitta en dimmer som funkar utan nollan. T ex den här från samma butik:
https://www.clasohlson.com/se/Schneider-Exxact-dimmer-LED-370-W/p/36-8814
"Kräver nolla vid installation."
Men då det är halogenlampor som ska dimmas så borde det inte vara några problem att hitta en dimmer som funkar utan nollan. T ex den här från samma butik:
https://www.clasohlson.com/se/Schneider-Exxact-dimmer-LED-370-W/p/36-8814
Förklara för mig varför denna/någon dimmer behöver nolla. Dimmern är ju bara, liksom en strömbrytare, en fas som kan brytas. Nolla och eventuell jord får lampan sedan från kopplingsdosan.useless skrev:
Min dimmer, som jag senast kopplade in hade, liksom denna, plats för nolla. Men då jag bara hade fas och tändtråd framdraget, så struntade jag naturligtvis i nollan. Det fungerar iallafall som det ska. Vad är skillnaden?
Moderna dimrar med mycket elektronik vill ha konstant strömförsörjning. Har man glödlljus (gamla hederliga glödlampor eller halogen) så löser den det genom att det alltid går en liten ström genom lampan (strömmen räcker inte till för att få glödtråden att lysa). Moderna LED-lampor gillar inte det, så dimrar gjorda för moderna lampor kräver ofta konstant fas och nolla.A AG A skrev:Förklara för mig varför denna/någon dimmer behöver nolla. Dimmern är ju bara, liksom en strömbrytare, en fas som kan brytas. Nolla och eventuell jord får lampan sedan från kopplingsdosan.
Min dimmer, som jag senast kopplade in hade, liksom denna, plats för nolla. Men då jag bara hade fas och tändtråd framdraget, så struntade jag naturligtvis i nollan. Det fungerar iallafall som det ska. Vad är skillnaden?
På många dimrar kan man välja om man vill ansluta nollan eller inte ( t ex Schneidern nämnd tidigare). Kopplar man en sån till LED-lampor så brukar man antingen behöva nollan eller en ballast som gör att det alltid går lite ström genom dimmern.
Jag vet inte varför Co-tech-dimmern alltid kräver nolla. Men det står så i dokumentationen, så man vår väl anta att det stämmer.
Ännu mer avancerade dimrar med någon form av radiokommunikation för fjärrstyrning kräver såklart ständig strömförsörjning. Men det är ju mer givet.
Schneider har en vriddimmer där neutral kan anslutas för att dimmra ännu lägre last men den behöver inte neutral för att funka vanligtvis. Denna vriddimmer kräver neutral för att fungeraA AG A skrev:Förklara för mig varför denna/någon dimmer behöver nolla. Dimmern är ju bara, liksom en strömbrytare, en fas som kan brytas. Nolla och eventuell jord får lampan sedan från kopplingsdosan.
Produkter som diskuteras i tråden