Köpt ett gäng Osram reflektorlampor e14 230V till taket som jag vill kunna dimma, fast ej märkta ”dimbar”.
Men med rätt mojäng(er) borde det väl funka??
Om i så fall med vad?

Om du med "rätt mojänger" menar dimbara lampor, ja, annars nej.

Ett tips, du får bättre svar om du lägger in en länk till produkten eller visar foton på förpackning osv.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vissa ledlampor som inte är märkta "dimbar" går att dimmra.

Nej, det finns ingen "mackapär" som gör icke dimbara ledlampor dimbara. Det hela hänger nämligen på elektroniken i drivdonet/ledlampan.

OK, tack för svar.
Trodde möjligen att hackning av sinuskurvan funkade utan synligt flimmer från ledlampan.

Man måste testa lampor och dimmer tillsammans för att se vad som funkar. Har man tur går det att dimma "ej dimbara" lite, eller så att de åtminstone inte flimrar. Jag har provat ett antal kombinationer själv och det som funkade bäst var gamla transformatorer med riktig järnkärnetrafo och 230V dimmer.
Vadsbo har en "alltransformator" som utlovas kunna dimma även ej dimbara LED men jag är inte så imponerad av funktionen, lyckades dimma "ej dimbara" ungefär lika bra (eller dåligt) som vilken elektronisk trafo som helst.

• Gilla
FDT
  • Laddar…
D
F FDT skrev:
Köpt ett gäng Osram reflektorlampor e14 230V till taket som jag vill kunna dimma, fast ej märkta ”dimbar”.
Men med rätt mojäng(er) borde det väl funka??
Om i så fall med vad?
230V-LED som är ej dimbara är helt enkelt ej dimbara.

Lågkonstantspännings-LED på 12V är dock alltid dimbara oavsett text och symboler på paketet (jag tänker att det beror på de inte har någon intern transformator som hindrar).

• Gilla
FDT
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.