Mitt första inlägg här, och jag har försökt söka information i tidigare trådar men inte hittat svaret på mina frågor...
Planerar att bygga ett inglasat uterum men har fått huvudbry inför dimensioneringen av taket på inglasningen. Hittar ingen bra information om hur man skall dimensionera med avseende på snö etc. Bor i Falun, så det kan bli en del snö om vintern.

Har tänkt göra ett enkelt pulpettak med total spännvidd på lite över 5m från husvägg, men med ett extra stöd på mitten. Spännvidden för takstolarna blir således 2,5m. Bredden på hela taket blir lite över 3m, har tänkt lägga 16mm kanalplast ovanpå.

Från början tänkte jag lägga 5st 145x45 med C-C 900mm som takstolar, men skulle gärna gå ner i höjd så mycket som möjligt utan att riskera hållfastheten. Klarar jag mig på 120x45? Spännvidden är ju egentligen bara 2,5m. I framkant vilar takstolarna på en 145x45 eller 120x45 med tre stolpar. På mitten är det bara två stolpar i ytterkant, men där kan jag gå upp i dimension om det behövs.

Någon som kan hjälpa mig i rätt riktning?

/Fredrik
 
Ingen som kan komma med synpunkter på mina funderingar? Ni som byggt tak tidigare, hur ser era lösningar ut? Klarar jag mig på 120x45mm på 2,5m spännvidd. Lutning på taket minst 10cm/m.

/Fredrik
 
Nu minns jag inte riktigt, men jag tror att Takstolsboken även behandlar pulpettak. Biblioteket på orten kanske har boken till utlåning eller kan ta hem som fjärrlån.
Dessutom brukar biblioteken ha andra böcker tex "Bygga garage", som behandlar ämnet
 
Jag har iofs sett obehagligt klena konstruktioner som verkar hålla (alla fall när jag såg dom) men under 145 skulle jag aldrig gå i en takstol. Ska bygga ett förråd i sommar med spännvidden 2300 och tänker ha minst 195 till takstolarna. Jag har hellre ett tak som jag kan parkera bilen på än ett som är dimensionerat på gränsen nedåt, så tänker min rådgivande snickare också så det blir stabila grejer hos mej :) å andra sidan finns inget gung i mitt trädäck och taken har inte skottats denna vinter vilket flera av grannarna roade sej med :rolleyes:
 
Tack för era synpunkter, då har jag lite att fundera på! Ska göra ett besök på biblioteket och se vad som finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.