Storleken kommer att landa på cirka 90kvm. Trallen tänkte jag 28x120 eller 28x145, lite beroende på vad som finns på lokala byggmarknaden.

Fråga 1: Marken är lerjord och geografiskt sett i Värmland. Plint känns onödigt, men funderade på jordskruv som alternativ till plattor?

Fråga 2: Dimensionering av stommen? Vill helst försöka bygga så lite som möjligt på höjden. Beror väl på fråga 1 ovan iofs, men om man tänker plattor, räcker 45x120 med plattor på 1,5m på yttre stommen (svart linje) och en rad på varje regel 2m halvvägs (blå linje)?

Utgår från att det blir grövre med jordskruv om man inte ska bli ruinerad, jäkla pris, men känns samtidigt smidigare på något sätt.

Skiss av en trädäcks layout i rosa och blått, med dimensioner 4x18m och en 5x8m del, indikerande stommens uppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T
Fråga1, kör på plattor.
Fråga2, kör plattor tätt så behöver ju inte stommen vara så grov. Plattor är relativt billiga så.

Jag föreslår att du går upp till 45x145 just för att få NTR A-klassade reglar. Med 45x120 får du en sämre impregnering.

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Jag föreslår att du går upp till 45x145 just för att få NTR A-klassade reglar. Med 45x120 får du en sämre impregnering.
Tänkte precis skriva en kommentar om just detta! =D

Borde kunna gå upp till minst 2m mellan plattorna i så fall?

• Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Vart i Värmland ska detta trädäck stå då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.