Jag håller på med planering av en utbyggnad som går att läsa om här https://www.byggahus.se/forum/threads/tillbyggnad-35m-hur-svart-kan-det-va.395747/

Nu när jag va ute och promenerade så sprang jag på en grävare som va i krokarna och han hade tid och komma nästa vecka. Då blev det ju mycket snabbare ryck än vad jag hade tänkt mig.

Jag skulle behöva lite feedback på min dimensionering så jag inte har tänkt helt galet.

Översiktsbild av trädgård med mått och markeringar för planerad utbyggnad, schaktning och plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart markering - det som ska schaktas
Runda cirklar - plintar 200 mm
Röda streck - dubbla 45x195 C24 tryckimpregnerade
Blå streck - 45x220 C24 byggregel

Uttbyggnad i ett plan. Fackverkstakstolar med 27° lutning.
Verkar det vettigt?
 
På vilket håll ska takstolarna ligga?
 
J justusandersson skrev:
På vilket håll ska takstolarna ligga?
Åt samma håll som dom röda strecken. Tänkte använda samma takstolar som det är på befintliga delen av huset.

Ritning av takstolar med måttangivelser och konstruktionsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vy av hus med röda markeringar på fönsterluckor och vedkapning i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då föreslår jag att du byter riktning på dina bjälkar, både de röda och de blå. Taklasterna förs ner via de längsgående ytterväggarna och då är det bra med en rejäl bärlina under. Fyra röda dubbla skruvlimmade 45x220 tryckimpregnerade med fyra plintar under varje. För de blå räcker det då med 45x170 C 24.
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Tack, bra förklaring
Dock så vill jag ha in mer isolering, därav 220mm.
Plintarna närmast huset kan bli svåra att få ner så nära huset som man hade önskat. Kan man ha ett litet överhäng där på bärlinorna?
 
Ja det kan man ha, med betoning på litet.
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
En till fråga angående skarvning av golvreglarna.
Avstånd mellan plintarna och då också dom röda golvbjälkarna blir ca 2,6m.
Ska jag då göra så skarvarna hamnar ovanför varje golvbjälke förskjutet varannan golvregel?
Så i första raden blir det en regel 5,2 + 2,6m, andra raden blir det tvärtom 2,6 + 5,2 m.
 
Det låter vettigt. Man ska ju alltid undvika s.k. generalskarvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.