Hej. Jag håller på att renovera en ladugård på 18x10 meter. På en del av det ska jag ha ett garage med loft ovanpå. Måttet på loftet är 750x880cm med bärande väggar att lägga bjälklag på i samtliga 4 väggar.

Jag funderar lite på vad som blir bästa och billigaste sättet att lösa detta. Jag vill inte ha några innerväggar.
Min grundtanke var att ha 3 st överdimensionerade limträbalkar som ligger på 750cm-hållet jämnt fördelade över längden för att på så sätt kunna lägga 45x220 reglar vinkelrätt över dessa.

Tror ni detta är en framkomlig väg? Eller ska man köra limträ direkt? (Känns som att det blir väldigt dyrt).
Eller har något gjort något likande och har bra förslag?

Mvh

J JHLS skrev:
Hej. Jag håller på att renovera en ladugård på 18x10 meter. På en del av det ska jag ha ett garage med loft ovanpå. Måttet på loftet är 750x880cm med bärande väggar att lägga bjälklag på i samtliga 4 väggar.

Jag funderar lite på vad som blir bästa och billigaste sättet att lösa detta. Jag vill inte ha några innerväggar.
Min grundtanke var att ha 3 st överdimensionerade limträbalkar som ligger på 750cm-hållet jämnt fördelade över längden för att på så sätt kunna lägga 45x220 reglar vinkelrätt över dessa.

Tror ni detta är en framkomlig väg? Eller ska man köra limträ direkt? (Känns som att det blir väldigt dyrt).
Eller har något gjort något likande och har bra förslag?

Mvh
Dimensioneringstabellerna hos träguiden ger att du kan klara golvbjälklag i två fack över 880 cm om du kör CC40 och 45x245 C24

220x45 blir på gränsen med cc40, men om du kan leva med svaj så kanske det funkar ändå - troligen går det inte sönder, och det beror ju också på vad du skall ha på loftet...

https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-tva-fack/?previousState=001000

• Gilla
Marcus_Carlsson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Dimensioneringstabellerna hos träguiden ger att du kan klara golvbjälklag i två fack över 880 cm om du kör CC40 och 45x245 C24

220x45 blir på gränsen med cc40, men om du kan leva med svaj så kanske det funkar ändå - troligen går det inte sönder, och det beror ju också på vad du skall ha på loftet...

[länk]
Tack för svaret!
Min tanke är ju att ha limträ som ett första lager som "bärlina" eller vad man ska kalla det och sen tvärs över dessa lägga 220x45. 2tumsreglarna är jag inte orolig för. Det är vilken dimension man behöver på limträ som är den stora funderingen.

tommib
Inget svar men jag skulle överväga att byta åtminstone en av limträbalkarna till en HEA/HEB för att kunna ha en sådan balkvagn på den och lyfta runt saker med. Då får man iofs dimensionera upp balken för att kunna ta last nerifrån också men det är det kanske värt.

Klarar de befintliga väggarna vikten av ett bjälklag och det du ska ha på loftet?

J JHLS skrev:
Tack för svaret!
Min tanke är ju att ha limträ som ett första lager som "bärlina" eller vad man ska kalla det och sen tvärs över dessa lägga 220x45. 2tumsreglarna är jag inte orolig för. Det är vilken dimension man behöver på limträ som är den stora funderingen.
Ah, där har träguiden en rekommendation för golvbjälklag
750 cm i ett fack (dvs utan stolpe) -> 90 x 360
https://www.traguiden.se/konstrukti...ar-av-limtra-i-ett-fack/?previousState=001000

MEN det är med cc 60. Du kommer ju köra "cc" 440 cm och inte detta direkt som bjälklag. Så då måste du räkna lite istället skulle jag säga.

Men om du inte har så stora krav på nedböjning så är det nog inte kritiskt exakt hur grov den är, bara den är "tillräcklig".

Jag provade Beijers verktyg (nedan) och valde att räkna på en nockbalk, vilket borde bli ett liknande scenario (det gick inte att räkna på det bärverk som du vill ha).

Då fick jag:
Nockbalk i Limträ 115x630 GL30c

Konstruktion av takbalkar med specifikationer för limträdimensioner och deformationsnivåer, inklusive tvärgående och längsgående balkar samt stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/

https://www.traguiden.se/konstruktion/limtrakonstruktioner/dimensionering-av-limtrakonstruktioner/

https://www.traguiden.se/globalasse...sioneringsexempel/ex01_fritt_upplagd_balk.pdf

tommib tommib skrev:
Inget svar men jag skulle överväga att byta åtminstone en av limträbalkarna till en HEA/HEB för att kunna ha en sådan balkvagn på den och lyfta runt saker med. Då får man iofs dimensionera upp balken för att kunna ta last nerifrån också men det är det kanske värt.

Klarar de befintliga väggarna vikten av ett bjälklag och det du ska ha på loftet?
Jag har redan en hissbalk med vagn i nock, annars är det en klok tanke som många nog glömmer. Ja väggarna klarar det. Finns ett befintligt bjälklag, dock med sämre spännvidd och på loftet har det legat många ton hö tidigare. Det nya bjälklaget ska ligga ca 40 cm över det gamla. Så jag kan ha kvar det när jag bygger upp det nya.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.