Är på väg att få min central i garaget utbytt och funderar lite över hur många JFB jag behöver/bör ha.

I dagsläget sitter det en, men jag har lite andra förbrukare som tidigare ägare inte hade och funderar därför på om jag behöver komplettera med en eller flera.

Följande förbrukare (och dess säkringar) finns:

- Tvättmaskin (L1)
- Torktumlare (L2)
- VVB (liten nibette) (L3)
- Avfallskvarn (L3)
(dessa sitter alla på samma 3x10A)

- LLVP (1x10A)

- TV
- Luftrenare
(1x10A)

- IT-rack (1x16A)

- Vägguttag (3x10A)

- 3-fasuttag (3x16A) (denna har inga "fasta" förbrukare)

- 3-fasuttag (3x16A) denna sitter det en 7,5kW/10hp 3-fas kolvkompressor samt en billyft (som kräver 16A) på.

- Utvändiga uttag (2st, används till motorvärmare etc.)
- Högtryckstvätt (fast monterad, kräver 16A)
(3x16A)

- Belysning (ca. 500W, 1x10A)

IT-racket har inte jättehög förbrukning, ca. 200W. Men det sitter en stor UPS där, därav 16A. Denna funderar jag på att ha en egen separat PSA på.

Så hur bör jag tänka kring antal och sensitivitet osv.?
 
Jag skulle separera ute elen på en egen jordfelsbrytare. Där är det högs sannolikhet att det löser ut, då är det trevligt att veta att det är just där och inte få hela huset svart. I övrigt behöver det inte delas upp. Men visst kan man dela mer.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle separera ute elen på en egen jordfelsbrytare. Där är det högs sannolikhet att det löser ut, då är det trevligt att veta att det är just där och inte få hela huset svart. I övrigt behöver det inte delas upp. Men visst kan man dela mer.
Det är som jag skrev ett garage, och inte ett hus. Förutom IT-racket (som jag som sagt funderar på att lägga på en separat PSA) så finns det inget "känsligt" ifall allt skulle slockna.
 
Vill du sektionera detta så kan man gå på de vanliga tumreglerna om att identifiera de förbrukare som man vill ha högre driftssäkerhet på och skydd mot ovarsamhet med skarvsladdar etc. Där har du t.ex LLVP, VVB, IT-racket. Dessa kan läggas på ena JFBn.

Å andra sidan har du riskgrupper som uttag utomhus, trefasuttaget och de stora maskinerna. Dessa kan läggas på den andra JFBn.

Resten, inkl belysning, kan man fördela jämnt.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vill du sektionera detta så kan man gå på de vanliga tumreglerna om att identifiera de förbrukare som man vill ha högre driftssäkerhet på och skydd mot ovarsamhet med skarvsladdar etc. Där har du t.ex LLVP, VVB, IT-racket. Dessa kan läggas på ena JFBn.

Å andra sidan har du riskgrupper som uttag utomhus, trefasuttaget och de stora maskinerna. Dessa kan läggas på den andra JFBn.

Resten, inkl belysning, kan man fördela jämnt.
Ok, så du rekommenderar 2st JFB?

Ska nämnas att VVB är en liten 5 liters Nibette: https://www.nibe.eu/sv-se/produkter/varmvattenberedare/NIBETTE-5
 
Om du vill sektionera så är det två st JFBer som jag ser som lämpligt.
Men du säger att det inte är några problem idag, så det är du som får bestämma utifrån vad du ser i kristallkulan.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du vill sektionera så är det två st JFBer som jag ser som lämpligt.
Men du säger att det inte är några problem idag, så det är du som får bestämma utifrån vad du ser i kristallkulan.
Ja, precis. Det enda som jag ser som ett osäkert kort är kolvkompressorn. Det är ändå en rätt kraftig pjäs och jag vet inte hur den kommer påverka en 30mA JFB (med alla andra laster).

IT-racket funderar jag som sagt på att lägga på en egen PSA. Det är egentligen det enda som inte får vara strömlöst för länge.

Men jag antar att i värsta fall kan jag börja med en och sen utöka med en till ifall det blir ett problem?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
En stor motor kan vara elak mot säkringarna, men inte mot en JFB.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En stor motor kan vara elak mot säkringarna, men inte mot en JFB.
Aha, ok.

Den är avsäkrad med en 3x16A med D-karaktär (den har även Y/D-start).
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du vill sektionera så är det två st JFBer som jag ser som lämpligt.
Men du säger att det inte är några problem idag, så det är du som får bestämma utifrån vad du ser i kristallkulan.
MTP vad det kostar i tid och pengar att bara få ut en elektriker så tänker jag att det är dumsnålt att inte sätta dit 2st JFB:er på en gång.

Vad tror du om detta upplägget:

Etiketter för eluttag eller strömbrytare på en vit vägg, sannolikt i en teknikrum eller liknande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På JFB1 ligger allt som är på samma rad samt "Vägguttag" (inomhus) på rad 2.
IT på rad 2 är en PSA

Slutligen på rad 2 har vi riskgrupperna på JFB2.

Kapslingen är en 3x13 mod.

Enda som inte är optimalt är att utomhusbelysningen (infällda spotlights) hamnar på JFB1. Alternativet är väl att jag lägger till en till 1x10A på rad2 som hamnar på JFB2?
 
Jag skulle resonera så här:

TM och TT är maskiner som man kan köra obevakat, och det är maskiner som potentiellt kan fälla en JFB då det inte är helt ovanligt med jordfel i värmeslingorna. Jag skulle lägga dem under JFB2.

VVBn är likadan, den går jämnt och har en elpatron som med tiden kan läcka, men jag tror sannolikheten är lägre än för TM och TT, och man vill nog ha en viss driftsäkerhet så den får ligga kvar under JFB1.

Du säger att högtryckstvätten är fast monterad. Är den också fast ansluten, eller har den stickpropp? Det är en maskin som alltid används övervakat så det gör ingenting om den löser JFB1. Den skulle alltså kunna flyttas till JFB1, för att balansera lasten lite mellan JFBerna. Även om den har ett uttag så kanske detta uttag kan placeras så att det är dedikerat för tvätten och endast svårligen kan användas för allmänbruk?

Kompressorn kanske är i standby när man inte är i garaget så den får ligga kvar på JFB2.

Jag ser inget problem med att takfotsbelysningen ligger under JFB1. Den är inte skyddsjordad och kan svårligen lösa en JFB.

Kvarnen vet jag inte. När går den? Övervakat eller oövervakat?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag skulle resonera så här:

TM och TT är maskiner som man kan köra obevakat, och det är maskiner som potentiellt kan fälla en JFB då det inte är helt ovanligt med jordfel i värmeslingorna. Jag skulle lägga dem under JFB2.

VVBn är likadan, den går jämnt och har en elpatron som med tiden kan läcka, men jag tror sannolikheten är lägre än för TM och TT, och man vill nog ha en viss driftsäkerhet så den får ligga kvar under JFB1.

Du säger att högtryckstvätten är fast monterad. Är den också fast ansluten, eller har den stickpropp? Det är en maskin som alltid används övervakat så det gör ingenting om den löser JFB1. Den skulle alltså kunna flyttas till JFB1, för att balansera lasten lite mellan JFBerna. Även om den har ett uttag så kanske detta uttag kan placeras så att det är dedikerat för tvätten och endast svårligen kan användas för allmänbruk?

Kompressorn kanske är i standby när man inte är i garaget så den får ligga kvar på JFB2.

Jag ser inget problem med att takfotsbelysningen ligger under JFB1. Den är inte skyddsjordad och kan svårligen lösa en JFB.

Kvarnen vet jag inte. När går den? Övervakat eller oövervakat?
Tyvärr ligger TM, TT, VVB och kvarn (körs alltid övervakat) på samma 3-fas-slinga, så jag kan inte dela upp dem.

Högtryckstvätten har ett dedikerat VU (väldigt högt placerat). Denna kan jag bryta loss från den 3-fas-slinga den sitter på idag (ihop med VU på fasaden).

Kompressorn kommer bara vara påslagen när jag är i garaget.
 
Ok. Det jag skrev var ett önsketänkande. Din uppdelning är inte dålig på något sätt.
 
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.