Hej!
Har idag en befintlig brunn för dagvatten och dränering som sedermera leds bort till en annan brunn som står på grannens tomt och som jag inte helt fått koll på vart den är ansluten, men det är inte till något kommunalt avlopp utan förmodligen till en bäck som ligger i närheten. Detta då vi bor ute på landet.
Idag när det regnar mycket så brukar vår brunn vara fylld såpass att vattennivån ligger någon cm över underkanten på avledningsröret (ser ut att vara något större än vanliga dagvattenrör).
Vad jag nu planerar att göra är att jag vill dränera om ena sidan av huset, men då göra det en bit ut från huset (ca 2 meter) för att stoppa ankommande ytvatten i första hand. Detta då marken lutar mot huset samt att marken i princip bara består av lera vilket gör att vattnet i första hand flyter ovanpå marken snarare än att sjunka. Detta tror jag är anledningen till att vi har så stora ansamlingar vatten mot källarväggen.
Planen är då att lägga 2-3 dräneringsrör i bredd och fylla upp till marknivå med makadam och så att säga göra en vallgrav längs denna sida.
Men det som jag verkligen inte vet hur jag ens tar reda på är hur jag vet om brunnen kommer kunna svälja allt vatten. Visst borde väl avledningsröret i brunnen kunna forsla bort ganska stora mängder ankommande vatten?