Hej , jag är i full fart med att bygga nytt badrum på övervåningen i min gamla träkåk.
idag så går det ett avluftningsrör från källaren och hela vägen upp på vinden, det är 75mm.
Min tanke är att dra bort det röret för att ersätta med ett 110mm rör från källaren och upp till mitt nya badrum, och där splitta upp till dusch och handfat samt ny avluftning som får gå vidare upp på vinden som det gör idag.
Är det OK att köra 110mm från källaren och upp till badrummet och där grena av till dels toa på 110mm , vidare med en 75,, som i sin tur grenas av för handfat oxå (50mm sista biten). Dessutom att man dockar in med en 75mm för avluftningen. ?
ska försöka göra en skiss på hur det är tänkt och bifoga.

Krilleman
110 från källaren är ett krav, få med ett rensrör - tips, grena ut 110 till toan, 75 till golvbrunn och gärna 75 till tvättstället också, om plats finnes! Aldrig fel att göra så! Beträffande luftningen ska den vara 110, 75 får endast användas till luftning så länge den är i uppvärmt utrymme, dvs inbyggd i vägg eller liknande, aldrig på kallvind och själva utsticket på taket.

försökte mig på att rita lite, den första bilden visar alltså hur det ser ut i dagsläget, och den andra skapelsen ska föreställa hur jag hade tänkt, frågan är alltså huruvida man får/bör göra, vad säger regelverket och vad säger förnuftet ?

Hmm, svårt att se på de små bilderna , men det kanske går att se dem i större format på något sätt.

• Befintlig.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.