Hej alla experter.

En glad amatör här som ska bygga ett fristående uterum (friggebod ca 12kvm), ovan på en "jordkällare".

Kort beskrivet:
Jag har bygg ett förråd i suterräng med hjälp av 2m höga L-stöd. Tanken är att jag ska bygga ett litet uterum ovanpå denna konstruktion. Jag har tagit hjälp av byggbeskrivningar.se för att komma fram till att jag behöver limträbalkar 90x270 som ska bära kommande "altan" och uterum ovanpå förrådet.

Uterummet ska vara någorlunda isolerat (minst vår-höst), med skjutpartier på två sidor och isolerade väggar på två. Taket hade jag tänkt ska vara av kanalplast 50mm.

Jag tänker att dem kalla dagarna som vi ska vara i uterummet så får vi tillföra värme med typ kamin, terrassvärmare eller dyl.

Nu till min frågor:

1. Jag har ritat upp en lösning för väggarna enligt bifogat. Är detta korrekt? Kommer jag få problem med fukt/kyla när jag bygger väggarna på trallen?

2. Behöver jag isolera mer?

3. Är det korrekt anslutning vägg/tak? Förstår inte hur jag ska få det tätt mellan väggar och tak. Finns det principlösningar man kan följa?

4. Måste jag tillföra en ångspärr?

5. Överdimensionerat vägarna?

607107-ac650f4197bca8e0812849bbca0b6933.jpg
607108-f587b726f24078d446e205d195737c65.jpg

Enklast med bild som beskriver:
607105-9c20c7768b0baec77f54dae7d757b37d.jpg

607106-7afd03f57fdb1bdd24eacee08fc6c18c.jpg

• Bild av en pågående byggnation av ett uterum ovanpå en betongkonstruktion med L-stöd och grusfyllning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggnation av fristående uterum på L-stöd med limträbalkar och transparent skjutdörrsskissering.
    Skapa konto
  • Illustration av en väggsektion för uterum med beteckningar för isolering, reglar, kanalplasttak och limträbalk.
    Skapa konto
  • Ritning av en väggkonstruktion för ett fristående uterum med måttangivelser, inklusive limträpelare, reglar, panel, och isoleringsmaterial.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.