Jag har 2st vagnsstycken (? är det så det heter) med 6 steg som jag ska bygga trappa upp till altanen med. Problemet är att jag bara har 2st och jag vill ha trappan 120cm bred. Använder jag 120x28 till stegen så mistänker jag att det kommer att gunga rejält :-/. 120x33 eller motsvarande finns inte att köpa lokalt, endast 145x33 :-? På ena sidan ska det finnas trappräcke och den andra sidan är mot husväggen. Om jag placerar det ena vagnsstycket ute vid trappräcket och det andra ca 20cm från väggen så får jag ett cc avstånd på 100cm plus ett överhäng på 20cm mot väggen.

1. -Ska jag köpa 120x45 till stegbrädorna eller kan det funka med 120x28? Eller kan jag göra nått med 145x33 trallvirke?

2. -Steg bredden på vagnsstyckena är 25cm, är tanken att man ska har dubbla 120mm stegbrädor eller har jag missat nått?

3. -Tycker det skull vara snyggt om den främre stegbrädan sticker ut 1cm från vagnstyckena men då blir det en glipa på 2cm mellan brädorna om den ena ska vara dikt mot framkanten, .... Jag tänkte inte ha nån bräda mellan trappstegen (framför tårna så att säga) och då kanske det inte spelar nån utseende mässig roll om främre stegplankan är jämt mot vagnsstycket utan utstick...

Hoppas ni förtår vad jag menar i no 3 :-?

Vagnstyckena är köpta på Bauhaus men det är 2timmar båt+11 mil dit...
 
Hade en liknande trappa en gång med 120x33, dryga metern bred. Den var väldigt stabil. Nu är den bla konverterad till kompost... :)

Skulle inte satsa på 120x28, det blir för svajjigt. 120x45 blir ju väldigt stabilt å andra sidan, men känns inte speciellt "smäckert".

En variant kunde vara att välja 145x33 och såga ut för vangstyckena i den inre stegbrädan t ex 2-3 cm, ha ganska smalt mellan stegbrädorna (5mm) och sedan låta den yttersta stegbrädan sticka ut 3 cm. Då fördelar du 2 st 145x33 på de 25cm som finns.

Annars tror jag som du skriver att tanken är att köra med två st 120mm stegbrädor. Jag tycker man ska ha lite utstick, minst 1 cm, och då kan man ju välja att inte sätta den innersta brädan ända in mot vangstycket. Här kan man väl prova sig fram för ett snyggt resultat. :)
 
dalle skrev:
En variant kunde vara att välja 145x33 och såga ut för vangstyckena i den inre stegbrädan t ex 2-3 cm, ha ganska smalt mellan stegbrädorna (5mm) och sedan låta den yttersta stegbrädan sticka ut 3 cm. Då fördelar du 2 st 145x33 på de 25cm som finns.
Det låter som en ide :)

Hade du 100cm mellan vagnsstyckena i din trappa?

Nån som har koll på dimensionerings rekomendationer med 33mm trallvirke, vilket max cc rekomenderas?
 
jakim skrev:
Hade du 100cm mellan vagnsstyckena i din trappa?
Jag ska kolla när jag kommer hem, med lite tur finns någon bräda kvar eller åtminstone spår av infästningen i väggen.
 
:)
 
Hittade tyvärr inga brädor och infästningen i väggen täcktes av altanen (sorry). Vill minnas att jag sågade bort kanterna för att få bort hålen så det hjälper inte att studera komposten. :-[

Jag tror dock att min trappa vad drygt 120, eftersom altandörrarna är så breda och att det "borde" ha varit ett utstick på minst 10 cm. Jag skulle nog ha lagt upp brädorna på något, tex en bit regel, och sedan "hoppat" lite för att testa stabiliteten/svajjet. Om du kör med t ex 90cm har jag svårt att tro att det skulle svajja men det är nog bäst att testa.
 
Jag testade med 28x120 trallar och det blir lite svajjigt men acceptabelt så jag kommer att köra med det tills jag får tag på en grövre dimension (34x120).

:)
 
Nu spelar det ingen större roll, men jag hittade en relik (bräda) i helgen och det visade sig att min gamla trappa var 160 bred med 120 mellan vangstyckena.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.