Hej.

Ska byta ut elradiatorer på ovanvåning mot vattenburna. På bottenvåningen har jag golvvärme och en frånluftsvärmepump Nibe F370 som får tuffa tills den går sönder. Långsiktigt är planen att jag ska investera i någon kraftfullare värmepump.

Ovanvåningen är ca 90 kvm fördelade på tre sovrum och ett allrum. Idag finns det 500 W elradiatorer i sovrummet (ett av sovrummen har två sådana) och i allrummet sitter ett stort element som det konstigt nog också står 500 W på. Alltså om man ska tro märkningen 2500 W totalt.

Jag bor i Skåne. Det är ganska öppet mellan ovanvåning och bottenvåning pga en öppen trappa från hallen och upp.

Vill byta till Lenhovdas Rex för att de är grunda och snygga. Men hur mycket effekt behöver jag om det är en F370 Nibe som ska tuffa? Vilken temperatur ska jag räkna med att vattnet är?
 
Värmepumpar dimensioneras för lågtempererade värmesystem, dvs max 55 graders framledningstemperatur för radiatorer när det är som allra kallast där man bor, vid DVUT. Returtemperaturen antas då vara 45 grader. Sedan är det bra att överdimensionera radiatorerna för att få lite lägre framledningstemperatur så att värmepumpen arbetar mer effektivt. DVUT är lite olika beroende på var i Skåne du bor. Se Boverkets tabell.

På Purmo's hemsida ska det finnas en kalkylator så att man kan räkna fram värmebehovet rum för rum om man vet alla mått och exakta konstruktionen i golv, väggar och tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.