Jag ska öppna upp den bärande väggen mellan två rum. På ovanvåningen ligger lite sovrum. Huset ser ut ungefär som på bild där bjälklaget vilar på denna bärande vägg.

Ska öppna upp ca 3,70 och tänkte lägga en limträbalk där istället, 90 mm bred. Ngn som vågar sig på en grov uppskattning om hur hög den bör vara?

Själv tänker jag att det inte måste vara så exakt. Jag kollar helt enkelt vad som finns på lager, kanske 90 x 300 mm, och kör på det :)

Schematisk bild av en husgrund med markerad bärande vägg och planerad öppning för limträbalk.
 
Kolla på setras hemsida. Där finns en del färdiga dimensioneringsexempel.
 
Förutsatt att väggen endast belastas av ovanliggande bjälklag (inga pelare eller tak som bärs upp m.m) så skulle jag säga 90x315 klass GL30c, antog då 30 kg/m2 för bjälklaget och 200 kg/m2 för nyttig last. Kan ju dock behövas pelare och en grund som kan ta hand om punktlasterna på ca 2,6 ton - har du kollat/funderat något på det?
 
P patrikd84 skrev:
Förutsatt att väggen endast belastas av ovanliggande bjälklag (inga pelare eller tak som bärs upp m.m) så skulle jag säga 90x315 klass GL30c, antog då 30 kg/m2 för bjälklaget och 200 kg/m2 för nyttig last. Kan ju dock behövas pelare och en grund som kan ta hand om punktlasterna på ca 2,6 ton - har du kollat/funderat något på det?
Tack. Jag hade på känsla valt 90 x 360, vilket Moelvens enkla dimensioneringsprogram också så, då med nedböjning på 6 mm. Eftersom deras program är väldigt enkelt så tror jag de har viss marginal i systemet. Men 315 eller 360 höjd verkar ju bli bra.

Punktlasterna i stolparna måste så klart beaktas också, men jag är rätt säker på att det ligger en bärande gjuten vägg under så det ska vara lungt.
 
Låter bra! Nedböjningen blir så klart lite större med 90x315 än x360. Med mina antaganden så ligger den på 10 resp. 7 mm (långtid), för en 3,8 m lång balk.
 
P patrikd84 skrev:
Låter bra! Nedböjningen blir så klart lite större med 90x315 än x360. Med mina antaganden så ligger den på 10 resp. 7 mm (långtid), för en 3,8 m lång balk.
Vet du vad som är godkända värden för nedböjning?
 
Just nedböjning är oftast baserat på funktion (t.ex kan inte något som bär upp glas svikta för mycket, då kan glaset gå sönder) och estetik (du ska inte tänka på att balken sviktar ”för mycket” även om balken håller för det), få strikta krav i normer men finns rekommendationer bla hos Träguiden.

https://www.traguiden.se/konstrukti...iska-deformationer/deformationsbegransningar/

L/300 brukar vara ok om det inte rör sig om för långa balkar, då kan det vara lämpligt att sätta ett absolut värde på 20-30 mm kanske.

Jag utgick från L/300 (~12 mm) när jag valde 90x315.
 
Vad hamnar du på för egenfrekvens?
 
P patrikd84 skrev:
Just nedböjning är oftast baserat på funktion (t.ex kan inte något som bär upp glas svikta för mycket, då kan glaset gå sönder) och estetik (du ska inte tänka på att balken sviktar ”för mycket” även om balken håller för det), få strikta krav i normer men finns rekommendationer bla hos Träguiden.

[länk]

L/300 brukar vara ok om det inte rör sig om för långa balkar, då kan det vara lämpligt att sätta ett absolut värde på 20-30 mm kanske.

Jag utgick från L/300 (~12 mm) när jag valde 90x315.
Ja stor skillnad om det är ett badrum med klinker ovanpå eller bara vanliga rum med parkettgolv så klart.

Eftersom en 360-balk sviktar 6 mm enligt beräkning, så är det alltså ungefär hälften av maximalt värde. Möjligen kunde jag alltså gå ner lite i dimension då, men nu är den beställd och fri passagehöjd under kommer bli tillräcklig.

Stort tack för hjälp med siffror och tips.
 
B bossespecial skrev:
Vad hamnar du på för egenfrekvens?
Har inte kollat den eftersom bjälklaget är detsamma (och okänt, i varje fall i tråden) och ”bara” stödet ändras. Orolig för att balkens ska börja vibrera?

Balkens (90x360) egenfrekvens med antagen egentyngd på bjälklaget är 38 Hz, om jag knappade in rätt på telefonens miniräknare :)
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.